שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עורך דין "well done": איך מתמודדים עם השחיקה המקצועית?

חדשות

עורך דין "well done": איך מתמודדים עם השחיקה המקצועית?, צילום: צילום: Ryan Mcguire, Gratisography
עורך דין "well done": איך מתמודדים עם השחיקה המקצועית?
18/01/2018, עו"ד זהר פישר

חווים אנרגיה ירודה, חוסר מוטיבציה משווע ועייפות כרונית? כל אלה הם סממנים של תופעה ידועה בשם "אפקט השחיקה", הקיימת לא מעט גם בקרב עורכי דין. איך מזהים שחיקה, מדוע היא מתרחשת, איך מונעים אותה ואיך אפשר להתמודד איתה כשהיא קורית?

עוד משנה א' בפקולטה למשפטים אנו מכירים את ההרגשה הזו שמלווה אותנו עד לפרקטיקה: תחושה של אנרגיה ירודה, חוסר מוטיבציה משווע ועייפות כרונית. כל אלה הם סממנים של תופעה ידועה אשר נחקרה רבות - אפקט השחיקה ("Burnout"), הקיים כמובן לא מעט בקרב עורכי-דין. בקרב משפטנים ועורכי דין מהווה התופעה חלק מהדיון הציבורי עוד משלהי שנות ה-80 בארה"ב ואף כיום מהווה חלק מלב השיח הציבורי בקהילה המשפטית.

אפקט השחיקה מתאפיין בכמה קריטריונים פיזיים ונפשיים יחדיו, ובמקרים קיצוניים מראה קווי חפיפה עם תסמינים של דיכאון. בפן הנפשי השחיקה מתאפיינת לרוב בחוסר סבלנות, עצבנות, מעבר חד בין מצבי רוח, ירידה חדה במוטיבציה, דחיינות, חרדה ועוד.

ביטויים בפן הפיזי נצפים כאשר מדובר במקרה קשה של שחיקה: כאבי בטן, דופק מוגבר, לחץ דם גבוה והפרעות תאבון. קיים כלל אצבע משעשע לאבחון עצמי: האם כאשר השעון המעורר מצלצל בבוקר אתם: א) שמחים ומצפים ליום שמגיע; ב) מרגישים אמביוולנטיים לגבי ההשכמה; ג) קוברים את הראש בכרית; ד) זורקים את השעון מהחלון? אם עניתם ג' או ד'- סימן שאתם שחוקים וצריכים לבצע כמה צעדים מהירים למניעת התדרדרות נוספת...

לרוב, מלווה תחושת השחיקה בהרגשה של "לוזריות", שכן התפיסה של עורכי דין בחברה כיום היא של אנשים בלתי נלאים המשפיעים על סדר היום הציבורי. ראייה זו יוצרת אצל העוסקים במקצוע מעין דיסוננס קבוע בין איך שאחרים רואים אותנו לבין מה שבאמת בכוחותינו לצלוח. פעמים רבות ההצפה בתחושה זו, של פער בין המצוי לרצוי, מביאה אנשים להתפטר מעבודתם ולוותר על הקריירה שלהם. אם אתם מרגישים קרובים לקצה – עצרו, הרהרו במשך כמה רגעים ונסו להימנע מצעדים פזיזים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מדוע מתרחשת השחיקה בקרב עורכי דין?

תחושת השחיקה מתרחשת מכמה סיבות, אך בראש ובראשונה בגלל דחק. אנו חלק מעולם אדוורסרי אשר לא מותיר מקום לטעויות או היסוסים, שכן לפעמים חירותם האישית של לקוחותינו נמצאת על כף המאזניים. כעורכי דין אנו נתונים לביקורת רחבה ובלתי פוסקת המגיעה מהממונים עלינו, מהלקוחות, מהשופטים ואולי הגרוע מכל - מעצמנו. כל אלו מהווים גירויי לחץ ודחק כבדי משקל אשר פועלים על הנפש לכל אורך היממה, גם כאשר אנו כבר רחוקים קילומטרים רבים מהמשרד.

בנוסף, מחקרים מראים כי מקצוע עריכת הדין מושך אליו אנשים בעלי מאפיינים פרפקציוניסטים באישיות, אשר רק הולכים ומתעצמים לאורך השנים בפרקטיקה. השאיפה האין סופית לירידה לפרטי פרטים והשגת התוצאה המושלמת וחוסר הפשרות מהווים גורם מעצים לתחושת הדחק והשחיקה. הדחק לא עוזב גם בבואנו לצאת מהמשרד באישון לילה, לאור השימוש הגובר בטלפונים החכמים המאפשרים לנו "לקחת" את המשרד הביתה ולהמשיך שם את העבודה. שילוב בין שעות עבודה ארוכות ומנוחה מעטה מותיר את האינדיבידואל עם מעט מאוד אנרגיות חיוניות להשקיע בעצמו, בתחביבים, במשפחה או בכל פעולה אשר תהווה עבורו מנוע צמיחה לאושר, עמידות ומוטיבציה להמשיך לעסוק במקצוע עריכת הדין. זאת, על אף האידיליה שעבורה רבים מאיתנו בחרו במקצוע - הרצון לסייע לאחרים.

מפסיביות לאקטיביות: מה עושים?

מחקרים רבים נעשו בדבר התמודדות עם אפקט השחיקה, רובם מתחום הפסיכולוגיה המסורתית. לאחרונה, סנונית החדשנות של הפסיכולוגיה החיובית (תת-התמחות מחקרית ויישומית בדיסציפלינת הפסיכולוגיה) הביאה למודעות את חקר האושר ושימורו, ועמו יישומים מעניינים לגבי אפקטי השחיקה השונים. הפסיכולוגיה החיובית מעוניינת לחקור את הפרטים שאצלם המצב מיטבי, כלומר הנמצאים במצב של אושר ושמחה וללמוד מהם את דרכי ההתנהלות בכדי לשמר תחושה זו בקרב אחרים. מדובר בהקדמת תרופה למכת השחיקה, בעוד הפסיכולוגיה המסורתית מתמקדת בתיקון וניהול הנזק לאחר הופעת תסמיני שחיקה והתבססות התופעה.

מניעה

אם אתם עוסקים בעריכת דין ומרגישים את תחילתו של תהליך השחיקה, ניתן לבצע כמה פעולות מהירות על מנת להשתלט על התהליך ולמנוע התדרדרות:

1) חיזוק החוסן הנפשי - פסיכולוגיה חיובית מצאה כי עבודה על אמונה עצמית, חשיבה אופטימית וחיזוק קשרים משפחתיים וחברתיים מאפשרת התמודדות טובה יותר עם אתגרים ומצבי לחץ. פנו לעצמכם זמן (גם אם הוא על חשבון העבודה) והתמקדו בטיפוח קשרים, פעילויות ואמונות אלו, מתוך ההכרה כי אלו יאפשרו בהמשך התמודדות טובה יותר עם הלחץ והעומס של המקצוע.

2) שליטה בזמן - על אף הפיתוי לקחת על עצמנו עוד ועוד תיקים בעבודה, חשוב שנדע לנהל את הזמן שלנו בתבונה ולבקש עזרה. בקשת עזרה וחלוקה אמיתית של העומס, כזו שתאפשר לכם לנצל את החוזקות שלכם, תשמר את הרעננות והמוטיבציה. אלו בתורם יובילו בסופו של יום לעבודה מקצועית יותר.

3) מנוחה ופנאי - הרשו לעצמכם לנוח בסופי השבוע, בערב, ואפילו בהפסקת הצהריים במשרד. הקנו לעצמכם את ההבנה שדאגה לגבי התיקים שלכם בזמן שאתם אוכלים לא תתרום ולא תקדם אותם אלא רק תפגע בכם. מומלץ ליצור הפסקות יזומות של כ-5 דקות כל כמה שעות עבודה, בהן תתנתקו מהכל ופשוט תנוחו לצלילי מוזיקה.

4) ריענון אפיקי התפתחות - שינוי קריירה או תחום עיסוק לאחר התמחות של 10 שנים עלול להיות מהלך שגוי, אך אין שום דבר רע במציאת אפיקי התפתחות לתתי נושאים בתוך תחום ההתמחות הראשי לאור בקשת לקוח קיים. התפתחות לתתי ענפים משפטיים מהווה שינוי מרענן ואפיק למידה חדש. אפשרו לעצמכם לצאת מדי פעם ממסגרת ההתמחות הראשית שלכם ולמדו דברים חדשים.

התמודדות

מרגישים עייפים וכל יום שעובר במשרד מרגיש קצת כמו מאבק ארוך שבסופו כל מה שאתם חפצים לעשות הוא להניח את הראש על הכר? ברכותיי, אתם סובלים מאפקט השחיקה. לפני שאתם משליכים את כל העבר המקצועי שלכם לאשפה - עצרו וקחו הפסקה מהכל. ישנן דרכים להתמודד עם האפקט ולחזור ל"איפוס" מוטיבציוני:

1) הפחתת מינונים: בצעו הפחתה דרסטית (אך זמנית) בנפח העבודה שלכם, ועשו זאת מהר ככל הניתן. מתנו צריכת קפאין וכל סוג של מוצרים מעוררים אשר נועדו לאפשר לכם להיות "יותר פרודוקטיביים". במידת האפשר צאו לחופשה שתאפשר לכם נקודת מבט אובייקטיבית יותר על הקריירה שלכם וכיצד היא מתנהלת.

2) אינטרוספקציה: כעת, משאפשרתם לעצמכם רגע לנשום – הביטו על אופן התנהלות המשרד והלקוחות. האם המשרד שלכם מעודד עבודה בצוות, האם הוא מתגמל את ההשקעה הענקית שהוא דורש מכם? האם הלקוחות הם אכן הסוג שהייתם רוצים לייצג? העריכו את המשתנים הבאים בקפידה: חוסר הכרת תודה ועבודה עם לקוחות המייצגים עמדה מנוגדת לאידיאולוגיה שלכם יכולה לגבות מחיר נפשי כבד.

3) פעולה: אחרי שיישמתם את שני השלבים הקודמים, הגיע הרגע לפעול. האם הכיוון שבו אתם מתקדמים כרגע בקריירה הוא נכון? ייתכן שכן, אך עליכם ועל המשרד לבצע שינויים בהתנהלות העבודה. ייתכן שעליכם לבצע מעבר לעבודה עצמאית או לעבור משרד.

לסיכום, השוק כיום גדוש בעורכי דין שקמים כל בוקר ורק מייחלים שהיום יסתיים. אין סיבה שבתור אנשי מקצוע נאלץ להתמודד עם שגרה של שחיקה מתמשכת. הודאה בכך שאנו מרגישים שחיקה ונקיטת האמצעים המתאימים לטיפול בה הם צעדים אקוטיים להמשך התפתחות מקצועית ולחיים בריאים ומאושרים, ויפה שעת אחת קודם.

הכותב הוא ראש משרד Robus Legal Marketing. המאמר נכתב בסיועו של מר אדם לזובסקי מחברת קדמה אינוביישן.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:150
קומיט וכל טופס במתנה