שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > התיק נסגר, ענן החשדות נשאר: תיק החקירה ייסגר ללא ציון העילה

חדשות

התיק נסגר, ענן החשדות נשאר: תיק החקירה ייסגר ללא ציון העילה , צילום: צילום: pixabay
התיק נסגר, ענן החשדות נשאר: תיק החקירה ייסגר ללא ציון העילה
18/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

ועדת החוקה של הכנסת אישרה לקריאה ראשונה תיקון לחסד"פ הקובע כי עילת סגירת התיק תישמר בידי רשויות האכיפה ותימסר לחשוד לבקשתו. רפ"ק דקלה פוגל ברדה: "17% מהתיקים שנסגרו ב-2017 נסגרו מחוסר ראיות. הצעת החוק פוגעת בשקיפות. חוסר ראיות אומר שיש ספק, זה לא מעיד על חפות"

ועדת החוקה, חוק ומשפט אישרה לקריאה ראשונה את הצעת חוק סדר הדין הפלילי (תיקון – מחיקת רישום פלילי בהיעדר ראיות), הקובעת כי חשודים יקבלו הודעה על סגירת תיק החקירה בעניינם ללא ציון עילת הסגירה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כיום ניתן לסגור תיק חקירה פלילי ממספר עילות – חוסר אשמה, חוסר ראיות וחוסר עניין לציבור (לפני כשבועיים אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק המחליפה את העילה "היעדר עניין לציבור" בנוסח "נסיבות עניין אינן מתאימות לנקיטת הליכים פליליים").

על פי הצעת החוק המקורית שיזמו חברי הכנסת דוד אמסלם ומיקי לוי, במקרה שלא נמצאו ראיות מספיקות לאישומו של אדם, ייסגר תיק החקירה נגדו בעילה של חוסר אשמה, ורישומו יימחק מרישומי המשטרה, למעט במקרים שבהם פרקליט מחוז או פרקליט בכיר שהוסמך לכך הורה בהחלטה מנומקת שלא למחוק את הרישום הפלילי עד תום תקופת ההתיישנות. הנוסח המקורי נתקבל בהתנגדות הממשלה, ועל פי מתווה הפשרה שעליו סוכם עם שרת המשפטים, עילות סגירת התיקים לא ישתנו, אך הן יישמרו בידי רשויות האכיפה, והחשוד יקבל את פירוט העילה רק אם הוא יבקש זאת מהגורם שסגר את התיק.

לדברי ח"כ דוד אמסלם, "יש מספר עילות לסגירת תיק, ורובן כיום הן מחוסר ראיות מספיקות. זה בלתי מתקבל על הדעת. אין לכך שום משמעות אופרטיבית ובדרך פוגעים באדם. אומרים לאדם שהוא עבריין שרק חמק בעור שיניו כי היה חסר המשהו הקטן הזה. אדם צריך לקבל הודעה אם נסגר התיק או לא, ואם נסגר כבר לא חשוב למה. אדם נורמטיבי שנעשה לו עוול ייקח את זה למקום של חוסר אשמה ומישהו שהוא עבריין מקצועי זה ממילא לא מעניין אותו. אדם שרוצה לדעת את עילת סגירת התיק או המתלונן זכאי לפנות ולדעת. כך גם נשמור על זכויות האדם הבסיסיות. אין לי בעיה לאמץ את הצעת הייעוץ המשפטי ולהחריג את עבירות המין שבהן כן יהיה פירוט. כשיש עבירה פלילית המשטרה כמו כל גוף מודיעיני אחר יכולה לאסוף את כל החומר, זה חלק מתפקידה ואין לי בעיה עם האיסוף. הבעיה היחידה היא עם מה שיוצא החוצה. הנחיית פרקליט המדינה מאתמול היא מסר גדול לציבור".

ח"כ מיקי לוין מיש עתיד ציין כי "חוסר עניין לציבור וחוסר ראיות הן לתפיסתי האזרחית עילות לא ראויות. אם אין מספיק ראיות תסגרו את התיק. קצין צה"ל שהיה מ"פ בשריון לא יכול בגלל משהו קטן שהיה לו לקבל רישיון לנשק כמאבטח. זו פשיטת רגל. תיקי החקירה אינם שייכים לחומר המודיעיני. יש למשטרה דרך נאותה להכניס את המידע שנאסף לשורות המודיעין וכשתופסים X גם אם אדם נתפס יוכלו לעשות בזה שימוש מאוחר יותר. יש נגדי 27 תלונות במח"ש, עמדתי בתור לקולנוע בגיל 17, דחפו אותי והלכנו מכות ופתחו לשנינו תיקים. לשמחתי הצבא לא התחשב ואפשר לי ללכת לקורס קצינים וגם בימ"מ אבל היום לא בטוח שהייתי מצליח להתגייס כשוטר פשוט. בואו נמצא דרך להקל על הנוער ולא לפגוע לו בעתיד".

לדברי עו"ד גבריאלה פיסמן ממשרד המשפטים, "אנחנו מזדהים עם הנאמר ומודעים לפגיעה הקשה כתוצאה ממידע העובר על התיקים הסגורים. הפגיעה נגרמת הן בהיבט של גופים שלא צריכים לקבל את המידע וכן בדרך של בקשה של מעסיקים לקבל מידע מהמרשם הפלילי, בקשה לתעודת יושר. יש מספר מנגנונים שאנחנו עוסקים בהם היום לעצירת זליגת המידע – איסור הוצאת התדפיס מהמשטרה ובמקום זאת רק אפשרות עיון וכן איסור על בקשת תצהיר ממעסיקים פרטיים. אנחנו יודעים שהפרקטיקה הקיימת עוקפת את החוק בכל מני דרכים אבל נעצור אותה באמצעות החוק שנדון עכשיו בוועדה. בנוסף, יש מחיקת רישום של תיק סגור בחלוף 7 שנים לבגיר ו-5 לקטין כשמדובר על רישום בודד. היינו מוטרדים ממקרים של תיקים הנסגרים מחוסר ראיות והיו אמורים להיסגר מחוסר אשמה. הנחיית פרקליט המדינה שנכנסה לתוקף השבוע לעניין סגירת תיקים מחוסר ראיות או מחוסר אשמה אמורה לצמצם דרמטית את מספר התיקים שייסגרו בעילה של חוסר ראיות".

רפ"ק דקלה פוגל ברדה ציין כי "מכלל התיקים שנסגרו בשנת 2017, 17% נסגרו מחוסר ראיות. מתוך התיקים שבהם נחקר אדם ב-34% הוגשו כתבי אישום. יש חשיבות ומשמעות לקיומו של אותו תיק סגור אשר מועבר לגופים מצומצמים בעיקרם גופי ביטחון. חוסר ראיות אומר שיש ספק וזה לא מעיד על החפות. זה אומר שיש ראיות אך לא די כדי להגיש כתב אישום. למשטרה יש חשיבות לקבל את התמונה הרחבה על אותו אדם לצורך חקירת העבירות. לדוגמה, אם אדם יבצע עבירה דומה, לפעמים ניתן להשתמש בראיות מהתיק הקודם המסייעות לפענח תיק נוכחי. מידע מודיעיני מסייע למשטרה לפעול אבל לא נותן את היכולת לממש את הראיות לכדי תיק חקירה. הצעת החוק במתווה הפשרה עלולה להטיל נטל לא מוצדק על אזרחים שישכרו שירותי עורך דין שלא לצורך, כאשר דווקא היום ההודעה שאדם מקבל מאוד מפורטת וכוללת את העילה, הגורם שסגר וכל זכויותיו של החשוד. הצעת החוק פוגעת בשקיפות והמשטרה סבורה שעל האדם לקבל לידיו את עילת הסגירה".

עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית הוסיף כי "הצעות החוק פתחו צוהר לתופעה כאובה של רבבות רבות של אזרחים הנושאים על גבם כתם מכביד למרות שחזקת החפות שלהם אושררה על ידי המדינה. עד אתמול היה מבחן מאוד מחמיר לסגירת תיק מחוסר אשמה וזה הביא למספר אפסי של סגירה כזו. הנחית הפרקליט החדשה היא בכיוון הנכון אך עדיין יש אלמנטים בעייתיים כאשר הרף לסגירה מחוסר אשמה עדיין מחמיר ומנציח את הפרדוקס שמי שהוגש נגדו כתב אישום וזוכה בבית המשפט נמצא במצב יותר טוב ממי שנסגר תיק נגדו, גם אם אפשר להצביע על ספק סביר שהעלילו עליו. מבחן העזר המרכזי לתובע שסוגר את התיק הוא מה מבחן הסבירות שאותו אדם אכן ביצע עבירה. הצעת החוק מציבה עוד חסם בירוקרטי בפני האזרח שרוצה לערער, זה רק מסרבל. אם אנחנו מוטרדים מחשיפת המידע לגופים בנוגע לתעודת יושר, הרפורמה שהוועדה עובדת עליה תיתן מענה כי תיחסם הוצאת התדפיס. אם רוצים למנוע פרסום בתקשורת, אפשר לקבוע שהמידע יועבר רק אליו ולאסור את פרסומו".

לקריאה נוספת, ראו:

קריאה ראשונה: סוף לסגירת תיקים פליליים בשל "היעדר עניין לציבור"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:87
קומיט וכל טופס במתנה