שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "טבע" תודה במתן שוחד לעובדי ציבור זרים – ותשלם 75 מיליון שקל

חדשות

"טבע" תודה במתן שוחד לעובדי ציבור זרים – ותשלם 75 מיליון שקל, צילום: חברת "טבע". צילום: getty images Israel
"טבע" תודה במתן שוחד לעובדי ציבור זרים – ותשלם 75 מיליון שקל
15/01/2018, עו"ד לילך דניאל

פרקליטות מיסוי וכלכלה חתמה על הסדר עם חברת התרופות "טבע", במסגרתו תודה החברה במעורבותה בפרשה של מתן שוחד לעובדי ציבור זרים ותשלם סך של 75 מיליון שקל כעיצום כספי במקום העמדתה לדין. בין השיקולים שהובילו להסדר: העובדה שטבע כבר שילמה כחצי מיליארד דולר לרשויות המס בארה"ב ומצבה הכספי הנוכחי והליכי ההתייעלות שהיא מבצעת

פרקליטות מיסוי וכלכלה, על דעתו של פרקליט המדינה, חתמה אתמול (א') עם חברת "טבע" על הסדר המותנה בתנאים להפסקת הליכים שנערך לפי חוק ניירות ערך. לפי ההסדר, תודה "טבע" במעורבותה בפרשה של מתן שוחד לעובדי ציבור זרים ותשלם סך של 75 מיליון שקל כעיצום כספי. העונש המקסימלי שניתן היה להטיל עליה גם אם הייתה מועמדת לדין ומורשעת הוא עונש של קנס, ואכן במסגרת ההסדר החברה התחייבה לשלם סכום משמעותי מאד לקופת המדינה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לפי ממצאי חקירה שנערכה בארה"ב, שילמה "טבע" תשלומים מושחתים לעובדי ציבור ברוסיה ובאוקראינה וכן ביצעה תשלומים לא נאותים במקסיקו ובכך יצרה לעצמה רווח בסך של 220 מיליון דולר לכל הפחות. חלק מתשלומים אלה, ששולמו על ידי חברות בנות זרות בבעלות מלאה של החברה, לא תוארו כהווייתם ברישומי החברות אלא הוצגו כהוצאות לגיטימיות, בעוד שרישומי החברות הבנות הזרות אוחדו לדוחותיה של טבע.

בשנת 2016 נקשרה החברה בהסדר מול רשויות אכיפת החוק בארצות הברית, במסגרתו שילמה בגין מעשים אלה קנס והחזר הכנסות שהסתכמו בסך של כ-500 מיליון דולר. בעקבות ממצאי החקירה בארה"ב הוחלט לפתוח בחקירה גם בישראל. לפי ההסדר שנחתם, המהווה לפי החוק תחליף אפשרי להעמדה לדין, מודה "טבע" במעורבותה בפרשה כפי שהודתה בארה"ב ומתחייבת לשלם סכום בסך של-75 מיליון שקל כעיצום כספי. תשלום זה ימצה את ההליכים הפליליים נגד החברה או כל חברה קשורה אליה.

לפי הודעת משרד המשפטים, ההחלטה להתקשר בהסדר האמור התבססה על נסיבותיה הייחודיות של הפרשה, ובין היתר העובדה ש"טבע" כבר שילמה לרשויות אכיפת החוק בארצות הברית סכום עתק של חצי מיליארד דולר בעקבות הסדר הדומה להסדר שנערך עתה בישראל.

שיקול נוסף הוא שהחברה שיתפה פעולה במהלך החקירה ובעקבותיה יישמה בשנים האחרונות תכנית ציות מעמיקה, יסודית ומקיפה אשר נועדה להגן על החברה וחברות הבת שלה מפני הפרות עתידיות. בנוסף, החברה נקטה פעולות שכללו את סיום קשריה העסקיים הבעייתיים עם מספר גורמים חיצוניים, סיום העסקה של העובדים הרלבנטיים שהיו מעורבים בפעילות הפסולה, החלפת ההנהלה במספר חברות בנות והפסקת הפעילות במספר מדינות.

כמו כן יושם בחברה מבנה ארגוני גלובלי עם שרשרת ניהול המיועדת להפחית סיכונים. החברה דאגה כי עשרות אלפי עובדים יוכשרו בנושא ציות ואכיפה ויובהרו להם צעדים למניעת שחיתות, כחלק ממאמצי ההטמעה של תרבות ציות ואכיפה בחברה.

עוד נלקח בחשבון מצבה של החברה, אשר עודנה מעסיקה עובדים רבים בישראל, והשלכות קשות שעלולות היו להיגרם לה לו היו נמשכים הליכי האכיפה כנגדה, כחברה גלובלית. זאת, בשים לב גם למצבה הכספי הנוכחי ולהליכי ההתייעלות שהיא מבצעת. מלבד האמור, במסגרת ההסדר עם התביעה נטלה "טבע" על עצמה סנקציה כספית משמעותית נוספת לזו שהוטלה עליה בארה"ב, כביטוי מעשי לנטילת האחריות על מעשיה.

לאור שיקולים אלה ובנסיבותיו המיוחדות של מקרה זה, סברה המדינה כי חתימת ההסדר עם טבע עונה על האינטרס הציבורי, בעיקר בשים לב לכך שהחברה הגיעה זה מכבר להסדר דומה עם רשויות ארה"ב בגין אותם מעשים ממש ובשים לב לכך שהחברה כבר שילמה סכום כסף של חצי מיליארד דולר בגין מעשיה.

התיק נחקר על ידי משטרת ישראל (להב 433) ונוהל בידי עוה"ד יהונתן תדמור ונועה זיו מפרקליטות מיסוי וכלכלה ועו"ד ציפי גז מרשות ניירות ערך.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:53
קומיט וכל טופס במתנה