שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "יש משרדים שהתמזגו וחוו נטישה של עובדים בשל מלחמת מעמדות"

חדשות

"יש משרדים שהתמזגו וחוו נטישה של עובדים בשל מלחמת מעמדות", צילום: צילום: istock
"יש משרדים שהתמזגו וחוו נטישה של עובדים בשל מלחמת מעמדות"
11/01/2018, ליאור שדמי שפיצר

המיזוג של משרד שבלת ושות' עם ראב"ד מגריזו בנקל ושות' חתם שנה של מיזוגים בענף. עידן נישליס, מנכ"ל "נישליס ליגל מרקטינג", מסביר בראיון ל"תקדין" מה קורה במשרדים ביום שאחרי המיזוג, לאחר שפגה האופוריה, אילו יתרונות הוא מעניק ומה צריכים לעשות המשרדים הקטנים כדי לשרוד בשוק התחרותי

מגמת המיזוגים של משרדי עורכי דין נמשכה גם בשנה החולפת, שהסתיימה עם המיזוג הענק בין משרד שבלת ושות' למשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות', מיזוג אשר יציב את המשרד החדש בחמישיה הפותחת בישראל. משרד שבלת, שהגיע למקום ה-11 בדירוג של דן אנד ברדסטריט לשנת 2017, מעסיק כ-160 עורכי דין, וראב"ד מגריזו בנקל, אחד המשרדים הבולטים בתחומי המשפט המסחרי, הליטיגציה והנדל"ן מעסיק 50 עורכי דין. במשרד הממוזג יהיו כ-60 שותפים מתוך 210 עורכי דין.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במשרד שבלת ושות' ציינו כי המיזוג מגיע בסיומה של שנה שבה צירפו הפירמות המתמזגות לשורותיהן מספר שותפים בולטים חדשים כחלק ממגמת התרחבות לתחומים נוספים, כגון אכיפה תאגידית ומניעת שחיתות, חדלות פירעון, רגולציית סייבר ואבטחת מידע, מימון פרויקטים, זכויות יוצרים וקניין רוחני, בלוקצ'יין וחוזים חכמים.

בשבוע שעבר התפרסם מיזוג נוסף – משרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' (בעצמו מיזוג בין שני משרדי בוטיק בולטים) מצרף אליו את משרד עורכי הדין אהוד ארד. עו"ד ארד יצטרף כשותף בחטיבה המסחרית של המשרד וינהל את המחלקה למשפט מסחרי.

בשנה האחרונה התמזג גם משרד נאמן, קינן ושות', המתמחה במשפט מסחרי ובינלאומי, שוק ההון ומיזוגים ורכישות,  לתוך משרד שרקון, בן עמי, אשר ושות'. המיזוג הנוכחי שהתבצע במאי 2017 הוא המשך לשרשרת מיזוגים שביצע משרד שרקון, בן עמי, אשר ושות' בשנה הקודמת בתחום המשפט המנהלי ובתחום דיני העבודה. כל צוות פירמת נאמן, קינן ושות' יעבור למשרד הממוזג, לרבות הצוות הבכיר.

באוגוסט 2017 התמזג גם משרד עמית גרוס, המתמחה בדיני עבודה ובדיני הגירה, בעיקר בכל הקשור לענף המסעדות, לתוך פירמת דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, צדרבוים. המשרד הממוזג יעסיק כ-90 עורכי דין בתחומים שונים.

למיזוגים של השנה האחרונה קדמו מספר מיזוגים גדולים בשנים האחרונות, בהם המיזוג בין משרד תדמור ושות' ומשרד פרופ' יובל לוי ושות', המיזוג של משרד מ. פירון ושות' ואיתן אפשטיין ושות', ומיזוגי הענק של משרד מיתר ליקוורניק גבע עם קנטור אלחנני טל ושל משרד גולדפרב, לוי, ערן, מאירי, צפריר ושות', ומ. זליגמן ושות', שהזניקו את שני המשרדים הממוזגים אל צמרת הדירוג של משרדי עורכי הדין בישראל.

* "מיזוג הוא כאב ראש" *

"המיזוג הגדול האחרון, של משרד שבלת ושל ראב"ד נעשה כחלק ממגמה שכבר קיימת, בישראל ובעולם, אשר החלה למעשה מיד לאחר המשבר הכלכלי הגדול של 2008", אומר עידן נישליס, מנכ"ל "נישליס ליגל מרקטינג", בראיון ל"תקדין". "המשבר לימד אותנו שהלקוח חכם. ללקוח חופש בחירה, הוא יוצא כנגד המוסכמות של תשלום שכר טרחה ומצפה לחיוב אלטרנטיבי, והוא רוצה כמה שיותר שירותים תחת קורת גג אחת".

לדברי נישליס, "מיזוגים בין משרדי עורכי דין בעולם הם עניין שבשגרה, ובשנת 2017, שנת שיא, נרשמו למעלה ממאה מיזוגים משמעותיים. בדומה לחברות רבות שמאחדות פעילות בעת האחרונה, כך גם משרדי עורכי דין. בישראל, רב הפעילות היא מיזוג של מחלקות אשר הצטרפו למשרדים".

מה היתרון למשרד הממוזג? מה המוטיבציה של המשרדים לגדול ולגדול?

"בעולם, מיזוג בין משרדי עורכי דין נועד לשרת רצון להתרחב לשווקים נוספים, להגדיל את הפעילות הגלובאלית, להגדיל את מספר הלקוחות ומספר עורכי הדין (כנגזרת – לשפר את איכות השירות ללקוחות ותיקים). לעומת זאת, מיזוג בין משרדי עורכי דין ישראלים בא לשרת מטרות נוספות, שבראשן המשך קיום המשרד. משרדים רבים, בעיקר הגדולים, נמצאים בתהליך של מעבר המושכות מהדור המייסד לדור העתיד. משרדים אלה מחפשים הנהגה חזקה שתמשיך את קיום המשרד, ולעיתים הפתרון נמצא במיזוג עם משרד בעל הנהגה צעירה וסינרגיה בריאה. בתרחיש כזה, אופייני שנראה שני משרדים מתאחדים.

"תרחיש נוסף הוא מיזוג של מחלקה ממשרד עורכי דין למשרד אחר. בתרחיש זה המטרה היא עסקית ונועדה לחזק מחלקה קיימת או לספח למשרד מחלקה שמטרתה להגדיל את סל השירותים של המשרד. מגמה רווחת בשנים האחרונות היא סיפוחן של מחלקות נישתיות או משרדי בוטיק, כגון מיסים, צווארון לבן וכד׳ למשרדים גדולים בטופ-20".

האם יש גם מי שנפגע כתוצאה מהמיזוג או שזה טוב לכולם?

"מיזוג בין משרדי עורכי דין הוא כאב ראש! מיזוג הוא פתח להרבה אספקטים בעייתיים שצריך לטפל בהם בצורה נכונה, לדוגמא ניגודי עניינים, הצורך בגיוס צוות אדמיניסטרטיבי גדול יותר, טיפול בסוגיות התמלוגים והבונוסים (למשל אם במשרד א׳ היה נהוג לחלק בונוסים בצורה אחרת ממשרד ב׳), היווצרות כפילויות בתפקידים (פתאום יש שני ראשי מחלקה –מי הבכיר והמוביל?) ועוד ועוד. לכן, אם אחד ועוד אחד לא שווה לפחות שלוש, אפשר לזנוח את רעיון המיזוג רק  כדי לגדול כמותית ולקבל כתבה בעיתון. המאפיין העיקרי במיזוג מוצלח צריך להיות הכרה עסקית בצורך לבצע מהלך משמעותי, אם זה לספח תחומי התמחות שמשלימים את פעילות המשרד או להתמזג עם משרד נוסף לצורך הובלה בשוק או בסקטורים מסוימים. משרד אשר יתמזג ללא הבנה עסקית ימצא את עצמו בבעיה".

* מלחמת מעמדות *

מה בדרך כלל קורה במשרד הממוזג מיד לאחר שהמיזוג יצא לפועל?

"אחרי שהאופוריה פגה והמיזוג נכנס לתוקף, מגיעה השגרה. בשלב זה אפשר למדוד את טיבו של המיזוג, כאשר הנקודה המרכזית היא יעילות. האם המשרד יעיל או שמא יש כפילויות (שני ראשי מחלקות), עודף עורכי דין במחלקות מסוימות, צוות אדמיניסטרטיבי או מקצועי עודף וכו׳. בנוסף, צריך לקחת בחשבון שמיזוג משמעו איחוד של שני גופים המגיעים מתרבות אירגונית שונה המתמזגים יחדיו, ולכן, באופן טבעי, עובדים יכולים למצוא את עצמם מרגישים לא שייכים ויש כאלה שנפלטים החוצה. יש משרדים אשר התמזגו בשנים האחרונות וחוו נטישה של עובדים בשל מלחמת מעמדות, ויש משרדים שביטלו את המיזוג בשל אי התאמה במחלקות וחוסר סינרגיה כפי שציפו שתהיה בתחילה. מצד שני, יש דוגמאות הפוכות למשרדים שהתעצמו והצליחו מאוד בעקבות מיזוג עם משרד נוסף".

האם מיזוג של משרדים ענקיים מאיים על קיומם של המשרדים הקטנים, משרדי הנישה והבוטיק?

בעוד שמשרד גדול וממוזג יכול לספק סל שירותים רחב יותר לקהל לקוחות גדול יותר ובזמן מהיר יותר, ואולי גם בפריסה רחבה יותר בארץ ובחו"ל, משרד קטן, איכותי ככל שיהיה, לא יכול להתחרות בקלות עם יתרונות אלה. מצד שני, משרד קטן מתנהל לרב בצורה יעילה יותר (שותף מנהל/מייסד על פני ועדת ניהול) ויכול להתחרות במחירים, להעניק יחס אישי טוב יותר, להצמיד שותף לכל לקוח/תיק ולשמר רמה אחידה של איכות. יתרה מכך, משרדי נישה ובוטיק יכולים לבלוט לטובה ברמה המקצועית הגבוהה עם היתרונות של משרד קטן".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:79
קומיט וכל טופס במתנה