שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "המירוץ לגלימה": מיהם המועמדים להחליף את דנציגר ושהם בעליון?

חדשות

"המירוץ לגלימה": מיהם המועמדים להחליף את דנציגר ושהם בעליון?, צילום: getty images israel
"המירוץ לגלימה": מיהם המועמדים להחליף את דנציגר ושהם בעליון?
08/01/2018, עו"ד לילך דניאל ליאור שדמי שפיצר

הבוקר חשפה שרת המשפטים איילת שקד את רשימת המועמדים שלה לעלות על כס השיפוט בערכאה הגבוהה במדינה. שקד ממשיכה את הקו ה"שמרני" בו היא דוגלת בבחירת מועמדיה לשיפוט. לשכת עורכי הדין תומכת במועמדותם של שישה עורכי דין מהמגזר הפרטי, בהם עוה"ד ציון אמיר, בועז בן צור ואסף פוזנר. האם השופט הבא יבוא ממשרדי עורכי הדין הגדולים?

רשימת המועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון נסגרה: הבוקר (ב') פרסמה שרת המשפטים איילת שקד את רשימת המועמדים שלה להחליף את שני שופטי העליון הפורשים דנציגר ושהם: פרופ' גידי ספיר, הנמצא על הספקטרום ה"שמרן" בכל הנוגע לגישתו כלפי האקטיביזם השיפוטי, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, בוגר ישיבה שהוסמך גם לרבנות, ופרופ' אלכס שטיין, מומחה בעל שם עולמי לדיני ראיות.

מועמדיה של שקד ממשיכים במידת מה את הקו ה"שמרני" בו היא דוגלת במינוי שופטים, והם מצטרפים למועמדים שהציגו אתמול לשכת עורכי הדין ונשיאת העליון חיות. לשכת עורכי הדין תומכת במועמדותו של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט חאלד כבוב, שאם ייבחר יהיה השופט המוסלמי הראשון בבית המשפט העליון. עם יתר המועמדים של הלשכה נמנים היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, וכן עורכי הדין ציון אמיר, בועז בן צור, נתי שמחוני, אלדד כורש, ברק טל ואסף פוזנר. לצד השופט כבוב מועמדים עוד שלושה שופטים מבית המשפט המחוזי בתל אביב – גלעד נויטל, ד"ר קובי ורדי ומיכל אגמון גונן.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

מהמשרדים הפרטיים לעליון?

בחירת עורך דין פרטי לשופט בבית המשפט העליון היא נדירה אך אינה חסרת תקדים. שופט בית המשפט העליון חנן מלצר, שהיה בעליו של משרד עורכי דין העוסק במשפט מסחרי, דיני בנקאות, משפט מנהלי ובג"צים, הוא השופט הראשון שמונה מהמגזר הפרטי ישירות לבית המשפט העליון בשנת 2007. קדם לו מישאל חשין שמונה ב-1992 ישירות לשופט עליון לאחר 14 שנות עבודה כעורך דין בפרטי, אך חשין כיהן שנים רבות בפרקליטות המדינה והיה משנה ליועץ המשפטי לממשלה, ולכן לא נחשב לאיש השוק הפרטי.

עו"ד ציון אמיר, מבכירי עורכי הדין הפליליים בישראל, ייצג לאורך השנים אנשי ציבור רבים שהואשמו בעבירות פליליות, בהם נשיא המדינה לשעבר משה קצב, השר גונן שגב, ראשי ערים וכן עבריינים בולטים כגון האחים פריניאן, אבי ואסי אבוטבול. עו"ד אמיר מכהן כיו"ר נשיאות בית הדין המשמעתי הארצי לשכת עורכי הדין ויו"ר הוועדה המייעצת לענייני פליטים לשר הפנים.

עורך דין פלילי נוסף המועמד מטעם הלשכה לבית המשפט העליון הוא עו"ד נתי שמחוני ממשרד הרצוג פוקס נאמן, השותף האחראי על תחום הצווארון הלבן במשרד. עו"ד שמחוני הוא חבר נשיאות הפורום הפלילי של לשכת עורכי הדין ומרצה בתחום עבירות הצווארון הלבן בקריה האקדמית אונו.

עו"ד בועז בן צור הוא שותף מייסד במשרד בוטיק המתמחה בליטיגציה. עו"ד בן צור מתמחה במשפט מסחרי, אזרחי, צווארון לבן, דיני ביטוח ומשפט מנהלי, וכן בתיקים ביטחוניים מסווגים ובייצוג בוועדות חקירה. עם לקוחותיו נמנים שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שר הביטחון לשעבר עמיר פרז, השר לביטחון פנים לשעבר אבי דיכטר, חברי כנסת, חברות הביטוח הגדולות, ההסתדרות הכללית החדשה, ארגון המורים, ארגוני עובדים, האוניברסיטה העברית, מכון ויצמן, אוניברסיטת בן גוריון, לשכת עורכי הדין, קציני משטרה, רואי חשבון ודירקטורים. בנוסף, הוא מייצג פרו-בונו את עמותת "קו לעובד" ואת "התנועה לחופש המידע בעתירות עקרוניות.

עו"ד בן צור משמש סגן יו"ר ועדת בתי המשפט של לשכת עורכי הדין ומשמש בנוסף כבורר בתיקי בוררות מסחריים וכמרצה בתחום המשפט המסחרי והמנהלי באקדמיה וכן בהשתלמויות מטעם לשכת עורכי הדין.

עו"ד אלדד כורש הוא שותף מנהל במשרד עמית, פולק, מטלון ושות', המתמחה בכל היבטי המשפט המסחרי, ובעל ניסיון רב בהליכי בוררות וגישור, בתחום ההגבלים העסקיים ובליטיגציה פוליטית וייצוג גורמי ממשל בכירים.

עו"ד ברק טל ממשרד יגאל ארנון ושות' מתמחה בתחום הליטיגציה האזרחת והמסחרית, לרבות דיני חוזים, חברות, ביטוח, תקשורת, בנקאות, הגבלים עסקיים, תובענות ייצוגיות ועבירות צווארון לבן. עו"ד טל כיהן כחבר וכאב בית הדין בבית הדין המשמעתי של לשכת עורכי הדין בין השנים 2002-2008, ולאחר מכן כיהן כשופט בבית הדין המשמעתי הארצי עד לשנת 2011.

עו"ד אסף פוזנר הוא שותף בכיר במשרד קמחי, פלד, פוזנר, שילה ושות', ועומד בראש מחלקת הנזיקין והביטוח ומחלקת הרשלנות הרפואית במשרד. במהלך השנים שימש עו"ד פוזנר חבר במספר ועדות ציבוריות, בהן הוועדה המייעצת לשר המשפטים לעניין סדר הדין האזרחי, בוועדה לעניין קביעת אגרת בתי המשפט בתיקי נזקי גוף, ועדה לנושא הולדה בעוולה, ועדה למידרוג מוסדות השכלה משפטיים ועוד. בנוסף, הוא חבר בית הדין הארצי לאתיקה של לשכת עורכי הדין.

עו"ד פוזנר לימד במשך עשרות שנים באוניברסיטה העברית דיני קניין, משפט מסחרי ורשלנות רפואית, ופרסם מאמרים רבים בנושאי חוזים מנהליים, קניין (תכנון ובנייה ובתים משותפים), משפט חוקתי, רשלנות רפואית ופרוצדורה. כיום הוא מרצה גם בפני רופאים, עורכי דין ושופטים במגוון רחב של נושאים הנוגעים לנזיקין ולרשלנות רפואית.

עו"ד אייל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, הפך בשנות כהונתו לדמות מפתח בעיצוב הדמוקרטיה בישראל, ונאלץ להתמודד עם יוזמות חקיקה שנויות במחלוקת שאת חלקן הצליח לעצור. עו"ד ינון התמחה בבית המשפט העליון אצל השופט מישאל חשין ושימש במהלך השנים כפרקליט במחלקת הבג"צים ובמחלקה לתפקידים מיוחדים בפרקליטות המדינה וכן כמזכיר הכנסת וכעוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה מני מזוז, המכהן כיום כשופט בבית המשפט העליון.

הבחירה של הנשיאה חיות

השופט חאלד כבוב זוכה גם לתמיכתה של נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, אשר ברשימת המועמדים שלה מופיעים גם השופטים עופר גרוסקופף, יגאל מרזל, משה שובל, רון סוקול, רות רונן ושאול שוחט.

קידומו של השופט עופר גרוסקופף מבית המשפט המחוזי מרכז  לעליון הוסכם על ידי שרת המשפטים איילת שקד, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור וראש לשכת עורכי הדין אפי נוה, אך נותר בחוץ בסבב המינויים האחרון לעליון. פרופ' עופר גרוסקופף, ששימש מרצה בכיר באוניברסיטת תל אביב, נחשב לאקטיביסט כלכלי בעל אג'נדה חברתית של התייצבות לצד המיעוט והחלש.

השופט ד"ר יגאל מרזל מבית המשפט המחוזי בירושלים הוא מנהל המרכז להכשרה והשתלמות שופטים. מרזל כיהן כרשם בבית המשפט העליון וכחבר בוועדת האתיקה של השופטים וחיבר עשרות מאמרים וספרים.

השופט שאול שוחט מבית המשפט המחוזי בתל אביב כיהן כשופט בבית המשפט לענייני משפחה ועמד בראש הוועדה הציבורית לחלוקת חיסכון פנסיוני בין בני זוג שנפרדו. השופט שוחט הוא מרצה בכיר לדיני משפחה באוניברסיטת בר אילן ובקריה האקדמית אונו ומשמש מנחה ומרצה בכנסים של לשכת עורכי הדין בישראל.

שר האוצר משה כחלון, אף הוא חבר בוועדה למינוי שופטים, הציע את עו"ד ארנה לין כמועמדת לבית המשפט העליון. עו"ד לין עומד בראש משרד ארנה לין ושות' – משרד עורכות דין, המתמחה בדיני עבודה ובמשפט מנהלי. לין כיהנה בעבר כיו"ר ועד מחוז תל אביב, יו"ר המועצה הארצית בלשכת עורכי הדין וכן כיו"ר משותף של המכון להשתלמות עורכי הדין של הלשכה. כיום היא מכהנת כמשנה לנשיאת מועצת העיתונות.

המועמד המפתיע של שקד

כאמור, הבוקר חשפה שקד את הרשימה שלה, המורכבת מ-3 מועמדים. השופט רם וינוגרד, שמועמדותו לכהן בעליון כבר עלתה מטעמה של שקד בעבר, סיים את לימודי התיכון בישיבה התיכונית "נתיב מאיר" בירושלים ובהמשך שירת ביחידה מובחרת בצה"ל במסגרת ישיבת הסדר. בשנת 1992 סיים וינוגרד לימודי הסמכה לרבנות ושנתיים אחר כך סיים בהצטיינות את לימודי המשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. את התמחותו עשה וינוגרד אצל שופט בית המשפט העליון אליעזר גולדברג ובהמשך אף סיים לימודי תואר שני באוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה. ביולי 2003 מונה לכהונת שופט של בתי משפט השלום במחוז ירושלים והחל מינואר 2012 הוא מכהן כשופט בבית המשפט המחוזי בעיר.

פרופ' גדעון (גידי) ספיר גם הוא בוגר ישיבה ומוסמך לרבנות. ספיר למד משפטים באוניברסיטת בר-אילן, התמחה אצל השופטת דליה דורנר ובהמשך סיים תואר שני ושלישי באוניברסיטת נורת'ווסטרן. תחום התמחותו של פרופ' ספיר הוא משפט חוקתי, עם דגש על תיאוריה חוקתית ודת ומדינה, והוא נמנה עם המתנגדים הבולטים ל"מהפכה החוקתית". גם הוא כבר נכלל בעבר ברשימת מועמדיה של שרת המשפטים לכהונה בבית המשפט העליון, אך לא נבחר ואף כונה כ"סדין אדום” בשל התנגדות נחרצת למינויו מצדה של נשיאת העליון דאז, מרים נאור.

המועמד השלישי והמפתיע במידת מה הוא פרופ' אלכס שטיין, המתגורר בניו יורק ומלמד בביה"ס למשפטים בברוקלין. הוא עלה לישראל בתחילת שנות השבעים מברית המועצות, שירת בצבא בחיל הקשר ולאחר מכן עבר לשרת בפרקליטות הצבאית והיה קצין משפטים בממשל הצבאי בעזה. הוא למד משפטים באוניברסיטה העברית והתמחה במחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ואצל המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט מנחם אלון ז"ל. שטיין הוא מומחה בעל שם עולמי בדיני ראיות, נזיקין ורשלנות רפואית ופרסם שלושה ספרים בנושאים אלו וכן עשרות מאמרים שפורסמו בכתבי עת משפטיים מובילים.

רשימת המועמדים המלאה: השופט יונתן אברהם, עו"ד ציון אמיר, פרופ' יפעת ביטון, השופט עופר גרוסקופף, השופט קובי ורדי, עו"ד איל ינון, עו"ד אלדד כורש, השופט יגאל מרזל, השופט משה סובל, פרופ' גדעון ספיר, השופט אשר קולה, השופט שאול שוחט, עו"ד נתי שמחוני, השופטת מיכל אגמון גונן, השופטת תמר בזק רפפורט, עו"ד בועז בן צור, השופט רם וינוגרד, עו"ד ברק טל, השופט חאלד כבוב, עו"ד אורנה לין, השופט גלעד נויטל, השופט רון סוקול, עו"ד אסף פוזנר, השופטת רות רונן ופרופ' אלכס שטיין.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:151
קומיט וכל טופס במתנה