שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > דין וחשבון – קבלני ביובית שמזרימים ביוב למקומות אסורים

חדשות

דין וחשבון – קבלני ביובית שמזרימים ביוב למקומות אסורים, צילום: צילום: 123rf
דין וחשבון – קבלני ביובית שמזרימים ביוב למקומות אסורים
08/01/2018, כתיבת מומחים

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מצערת שאם לא היינו עדים לה, היה קשה להאמין שמישהו יכול בכלל להעלות בדעתו לבצע אותה. מדובר בהזרמה ופינוי שפכים של רכבי ביובית אל מקומות שאינם מוסדרים לכך על פי חוק.

הנזק הטמון בהתנהגות שכזו הוא בעל פוטנציאל הרס רב במיוחד – הן לשמורות הטבע ועד למים שכל אחד מאתנו צורך.

צוות המרכז לשירותי ביובית במאמר דעה על אותם קבלני ביוב שמוציאים שם רע לענף.

פינוי שפכים בישראל

המחוקק מגדיר באופן ברור בחוק "הזרמת שפכי תעשיה למערכת הביוב" בסעיף 3 אילו שפכים ובאיזו כמות יכולים לזרום אל מערכת הביוב הארצית. כל חומר שנמנה בחוק זה מחייב את בעל המפעל או העסק לטפל בו באופן פרטני אם על ידי טיהורו או פינוי שלו אל אתרי שפכים שהוגדרו לכך מראש ובעלות משתנה בהתאם לנפח השפכים ולמרכיבים שלהם.

חוק זה פונה במרבית המקרים אל את הסקטור העירוני והתעשייתי שמחויבים לעמוד בתקני איכות סביבה ובמסגרתם לטפל בשפכים מסויימים לפני הזרמתם אל מערכת הביוב הארצית על ידי טיהור ונטרול או לפנות אותם להמשך טיפול אל אתרי פסולת מורשים.

מהעבר השני, קיימים כל אותם בעלי עסקים קטנים כדוגמת מסעדות ומוסכים אשר אוגרים את השפכים אל בורות שופכין ובורות שומן ושנזקקים לפינוי שלהם על בסיס תקופתי מאחר שעסקים קטנים יותר אינם מייצרים כמויות גדולות באופן יחסי של שפכים, הם אינם מחזיקים ברשותם מתקנים מורכבים ויקרים לטיהור שפכים והדרך המקובלת כיום לטיפול בהם הוא על ידי הפרדתם ופינוי שלהם באמצעות ביובית אל אתרי שפכים שקבע המחוקק.

ברור לכולנו שפינוי שפכים עם ביובית עולה כסף, מה שגורם במקרים מסויימים לקבלני ביוב המפעילים ביובית, לסטות מן התקנות ולעבור על החוק במטרה לזכות במכרזים ועבודות ולהגדיל את שורת הרווח בכל דרך אפשרית.

סטייה מן התקנות הללו תבוא לידי ביטוי בריקון השפכים אל אתרי טבע, נחלים וכל מקום פתוח ונסתר מן העין.

מעבר לכך, כבר התגלו מקרים שבהם השפכים הוזרמו אל מערכת הביוב העירונית – כלומר כל המאמץ שהושקע על מנת להפריד את השפכים מן מערכת הביוב הארצית ירד לטמיון.

פעולה שכזו מהווה מהלך הרסני במיוחד שאת תוצאותיו מרגישים לעתים באופן מיידי ובמקרים מסויימים, יעברו אפילו מספר שנים עד שהנזק יבוא לידי ביטוי כדוגמת זיהום של מי תהום.

מה קורה בשטח

בשנים האחרונות מורגשת אכיפה מוגברת בענף אך למרות זאת, הפיתוי לכסף קל, גורם למפעילי ביובית ספורים לנסות את מזלם ולשפוך את תכולת הביובית אל שמורות טבע ואתרים שאינם מיועדים לכך.

ישנן כמה דוגמאות נפוצות למקרים כאלה אך מה שבטוח הוא שכל המקרים הללו מהווים את קצה הקרחון מאחר שקשה מאוד לאכוף את החוק ולכן אנו מאמינים שמספר מפרי החוק בעניין זה גבוה הרבה יותר ממה שידוע לנו.

במשפט שהתנהל בשנים האחרונות כנגד שני מפעילי ביובית, גזר בית המשפט קנס של 100,000 ₪! במסגרת עסקת טיעון.

חשבתם שזה מה שימנע את התופעה הבזויה? אז ממש לא. בסוף שנת 2017 התגלו נחשפו שני מקרים שבהם נהגי ביוביות שוב פעם שפכו את תכולת הביובית אל שמורת נחל צופים וגרמו לזיהום המים.

האחריות האישית שלנו ואיך לבחור קבלן ביובית

תופעת הזיהום ששורשיה ברצון להרוויח יותר כסף על חשבון הסביבה של הכלל הינה בזויה ואין לה מקום בחברה מתוקנת. יחד עם זאת צריך לזכור שהבאת הנושא למודעות של כלל הציבור עשוי בסופו של דבר להביא לשינוי.

אנו מאמינים שבחירת קבלן ביובית אמין הוא הסוד למניעת תופעות פסולות שכאלה.

מעבר לכך, בחיר של שירות ביובית אמין, יבטיח לא רק טיפול נכון וחוקי בשפכים אלא יבטיח לכם שירות מקצועי ואמין מאדם שאינו מחפש לעגל פינות רק כדי להרוויח עוד כמה שקלים (אם הוא מעגל פינות בפינוי השפכים, אל תופתעו אם לא תקבלו את מלוא השירות המקצועי שהובטח לכם).

הצעת מחיר

ענף שירותי הביוב תחרותי למדי אך יחד עם זאת עלויות התפעול גבוהות גם הן ושנובעות מהעלויות הגבוהות שבאחזקת במשאית יקרה עם שני עובדים לפחות. תוסיפו לזה את עלויות הפינוי של השפכים אל מקומות מוסדרים בחוק שעומדים על החל מ-250 ₪ לקוב ותבינו שמדובר בהוצאות גבוהות למדי.

מומלץ לעשות סקר שוק ובמסגרתו לקבל לפחות 3 הצעות מחיר. נתקלתם בהצעה זולה באופן משמעותי? הדבר יכול להעיד על בעיה.

רישיונות מתאימים

חברה שמפנה חומרים מסוכנים צריכה להחזיק ברישיונות מתאימים. אל תהססו לבקש ולראות את הרישיונות הללו. קבלן ביוב מקצועי ישמח לשתף אתכם בנתונים הללו לעומת מפעיל ביובית חאפר שינסה להתחמק מהבקשה שלכם.

דרשו קבלה

לא משנה אם אתם בעלי עסק או בעלי בית פרטי שזקוקים לביובית. קבלה תהווה אסמכתה לקבלת שירות המלווה באחריות. כמו כן באופן הזה תבטיחו שאף אחד לא יוכל להתכחש אליכם אם יתעוררו בעיות.

המלצות

אין כמו המלצות של עמיתים לענף אך גם אם אין באפשרותכם להשיג המלצות כאלה, תמיד תוכלו להיעזר בשירותים שמוצעים באינטרנט כדוגמת מנוע החיפוש גוגל או אפילו הרשתות החברתיות השונות.

אנו מאמינים שבחירת קבלן ביוב אמין יכולה לספק לכם הרבה שקט נפשי הן בפן המקצועי והן מבחינת שמירה על איכות הסביבה. הקדישו את הזמן הדרוש על מנת לאתר קבלן ביובית אמין שישרת אתכם נאמנה וישמור יחד עמנו על איכות הסביבה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:152
קומיט וכל טופס במתנה