שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > למה התלמידים הישראלים ממוקמים נמוך בדירוג העולמי?

חדשות

למה התלמידים הישראלים ממוקמים נמוך בדירוג העולמי?, צילום:
למה התלמידים הישראלים ממוקמים נמוך בדירוג העולמי?
27/12/2017, כתיבת מומחים

רבות נאמר ונכתב על כך, שהתלמידים הישראלים מפגרים בהרבה אחר בני גילם בעולם המערבי. במקצוע כמו מתימטיקה, ירדנו בתשעה מקומות ב2016 – ובמדעים ירדנו שישה מקומות. בהתחשב בכך שאנו נקראים לעיתים קרובות מעצמת היי טק, זה נראה קצת משונה. להורים של תלמידים בישראל יש דיעות יציבות לגבי הסיבה לפיה הילדים שלהם מתקשים במקצועות הריאליים, האם אתם חושבים כמוהם?

התערבות הורית יתרה ומיותרת

פעם מילה של מורה היתה דבר קדוש. אף אחד לא העלה בדעתו לערער על הסמכות שלה, או בכלל לענות לה. כיום המעמד של המורה הוא כמעט על תקן בייביסיטר. להורים של התלמידים אין כלל כבוד למורה בכיתה, ואם היא מעזה להעיר לאוצר שלהם, או חלילה להעניש אותו, הם גם ירשו לעצמם להתערב, לצעוק עליה, להפחיד אותה ולגרום לה לשקול לנטוש את עבודתה. מורים מאוימים לא יכולים לעשות את העבודה שלהם באופן מקצועי, ומעבר לכך, ילדים שיודעים שאסור להעיר להם כי ההורים שלהם מפחידים את המורה, ירשו לעצמם להתפרע ולהפריע לכל הילדים בכיתה ללמוד. גם בתחום הלימודי נטו, להורים כיום יש נטייה להתערב יתר על המידה. בתכנים, בשיעורי הבית וכו'. מאחר ולהורים שאינם מתחום החינוך אין באמת ידע לגבי מה צריך ומה לא צריך ללמוד, זה עושה רק נזק, והילדים שיושבים בבית ושומעים כמה המורים שלהם לא ראויים, בטח לא יקשיבו למורה בתשומת לב ולא ילמדו ממנה כראוי.

חולשה של המערכת הבית ספרית לספק השכלה ראויה

עודף הפוליטקלי קורקט והרצון להיטיב עם כולם, להיות רכים ולייצר חינוך שבא בטוב, יצר תופעה משונה שעליה אתם קוראים לפחות פעם בשבוע כפוסט קורע לב בפייסבוק: ילדים מתנכלים לילד אחר, ברמה של אלימות פיזית או מינית. במקום להעניש את הילדים הפוגעים ולהרחיקם באופן מיידי, מנסה בית הספר ליישם כל מיני שיטות חינוך סבלניות, שעם כל הכבוד להן, ברוב המקרים פשוט לא נותנות מענה אמיתי לבריונים של בית ספר, למעט תחושה של פריווילגיה שהכל מותר להם, והם יכולים להמשיך ולהתעלל בלי לקבל על זה שום עונש. גם ילדים שמפריעים למורה בכיתה כבר לא תמיד מקבלים עונש פרטני: בבתי ספר יסודיים רבים מקובל כיום להעניש את כל הכיתה עונש קולקטיבי, ולא להעניש את הילדים הפוגעים – כדי לא "לסמן" אותם. אז נכון שזה חשוב ליישם גישות חינוכיות מיטיבות, אבל ילדים מתעללים, פוגעים או מפריעים זקוקים לעונש ולהרתעה. ולא, הם ימשיכו ואף יקצינו את ההתנהגות שלהם.

עומס בכיתות

העומס בכיתות בישראל הוא בין הגבוה בעולם – עם ממוצע של פלוס מינוס ארבעים ילדים בכיתה, מול מורה אחת.  גם המורה המקצועית ביותר תתקשה לשלוט בארבעים ילדים, שלכל אחד מהם יש יכולת לימודית שונה ורמת קשב שונה. בכל שנה מדברים על פתיחת כיתות נוספות, אבל האמת היא שבתי הספר רק קולטים עוד ועוד ילדים ואין מספיק כיתות, שלא לדבר על זה שגם אין מספיק מורים. העומס בכיתות גורם לכך שחלק מהילדים לומדים חומר שהם לא מבינים, חלק נאלצים ללמוד חומר שהם כבר מכירים מזמן, והשאר מנסים לשמוע מה המורה אומרת, דרך ארבעים ילדים שמדברים בו זמנית. 

גישה מוגבלת למאגרי מידע

כשהיינו ילדים ורצינו לעשות עבודה או שיעורי בית בתחומים שהיו זרים לנו, היינו פשוט הולכים לספרייה, פותחים ספר שניים, לפעמים לוקחים הביתה ולפעמים עובדים שם, גם בקבוצות. כיום הסיפור הוא אחר לגמרי. אף אחד כבר לא יוצא מהבית ולא מתקשר עם השני. העבודה נעשית מול המחשב, שבעזרת מנועי החיפוש אמור לספק לתלמידים את כל המחקרים, העבודות, הדוחות והתוכן שהם זקוקים לו. הבעיה היא שהתוכן האינטרנטי הוא עצום, ולעיתים קרובות גם די שטחי. זה תוכן שמאפשר לתלמיד להעתיק עשר שורות, לשנות קצת כדי שהמורה לא תעלה עליו, להגיש ולשכוח מזה. אין פה עבודה אמיתית של ניסיון להתחבר למושא המחקר. כדי לחפור קצת עמוק יותר צריך להגיע למקורות אחרים, ואת זה אפשר לעשות רק אם מתחברים למאגרי מידע כמו ספריות שמכילות מגוון אדיר של תכנים שסובבים סביב נושא המחקר מכמה זוויות שונות, אתרים של תוכן מקצועי ועוד. האם התלמידים מגיעים לתכנים האלה? לרוב לא, כי אין מי שמכוון אותם לשם.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:215
קומיט וכל טופס במתנה