שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > תהיו מכוסים - למה צריך ביטוח רכב ומה חשוב לדעת עליו?

חדשות

תהיו מכוסים - למה צריך ביטוח רכב ומה חשוב לדעת עליו?	, צילום: pixabay
תהיו מכוסים - למה צריך ביטוח רכב ומה חשוב לדעת עליו?
26/12/2017, כתיבת מומחים

איפה כדאי לעשות?

כל חברות הביטוח מציעות ביטוח רכב. ברם, לא כל פוליסה מכילה כיסוי שווה, וגם המחיר משתנה – לפעמים באופן שיפתיע אותך. רוב האנשים נוטים לחדש אוטומטית את ביטוח הרכב שלהם במקום בו הם כבר מבוטחים שנים. מדי פעם זה אכן משתלם, כי מקבלים הטבות שונות בתור לקוחות נאמנים – במיוחד אם לא הייתם מעורבים בתאונות וכד' – אבל תמיד שווה לצאת ולעשות סקר שוק ולבדוק מחירים בחברות אחרות, אולי במקום אחר יציעו לך מחיר אטרקטיבי יותר או תכנית ביטוח מותאמת אישית. בכל מקרה, תמיד יש לשים לב לטווח כיסוי המוצע לך, כי זה בעצם החלק הכי חשוב - הרבה יותר מהמחיר.

אילו סעיפים חשוב לבדוק?

כשעושים ביטוח רכב, חייבים לבדוק מהו טווח הכיסוי בתרחישים שונים של תאונות ותקלות: מהו פרק הזמן בו חברת הביטוח מתחייבת לשלם לכם את כספכם, מהו גובה ההשתתפות העצמית, מהי ההגדרה של טוטאל לוס, האם ההשתתפות של הביטוח מכסה רק מוסכים שבהסדר, או גם מוסך שאתה בוחר לתקן בו?

מה קורה למשל באירוע של תאונה – האם נציג של חברת הביטוח יגיע לזירה ויעזור לך, טכנית ומורלית בכל הקשור לבירוקרטיה של התאונה, לפינוי, לטיפול בך ובנהגים או בנפגעים האחרים? כמו כן, עליך לוודא שהכיסוי כולל גם את כל מה שהוכנס לרכב כמו מערכת בידור, מערכת איתור ועוד.

מה הם הסעיפים האפורים בביטוח רכב?

רוב חברות הביטוח לא מנסות "להפיל" את הלקוח, אבל אתה חייב להיות עירני ולבדוק את הפוליסה היטב לפני שאתה חותם עליה. לפעמים אנשים משלמים אלפי שקלים בשנה, סכום נכבד לכל עניין ודבר, אך בפועל כשהם נקלעים לתאונה הם מזדעזעים לגלות שלמרות הביטוח, הם "נפלו" בתחום אפור בין סעיפים. מה הן המלכודות?

-     השתתפות עצמית: מהו גובה ההשתתפות העצמית שלך בתאונה? יש פוליסות שכתוב בהן סכום מסוים שמקובל על המבוטח, אך הוא אינו שם לב, או לא יודע לקרוא כראוי או לפענח באופן אמיתי את האותיות הקטנות. במשפטים הנלווים לפעמים כתובים הסייגים להשתתפות העצמית, שיגרמו לכך שתמיד, אבל תמיד המבוטח ישלם השתתפות עצמית של כמעט מאה אחוז, כלומר חברת הביטוח לא תשלם כלום או כמעט כלום. כי בתרחישים של חברת הביטוח הזו, המבוטח מגיע למצב של השתתפות עצמית מינימלית רק באירוע נדיר שלמעשה חברת הביטוח לא מצפה שהוא אי פעם אכן יתרחש.

-     כיסוי צד ג': בדוק מה המינימום והמקסימום בתשלום לצד גימל, בהנחה שהיית מעורב בתאונה ואתה גם אשם בה. לפעמים נהגים מגלים שצד גימל בפוליסה שלהם כולל בסך הכל סכום של עשרים וחמישה אחוזים תשלום מחברת הביטוח, והשאר מכספם הפרטי. זהו מצב בעייתי מאד, במיוחד כשאתה לא יודע לאיזה גובה עלולים החשבונות של הצד השני להגיע במוסך שלו.

-     רכב חלופי: מתי אתה אמורים לקבל רכב חלופי? אם אתה אמור לקבל אותו רק כמה ימים אחרי התאונה או התקלה באוטו שלך, זו בעיה. אתה צריך לקבל אוטו חלופי באופן מיידי או חלופה אחרת, כמו למשל סכום כסף ליום שמיועד למוניות. 

-     מצב הרכב: האם כל מה שכתוב בפוליסה אכן מתאים לגיל או למצב הרכב שלך? לפעמים נשלחת אליך פוליסה שנראית כמו דוגמא ומופת לפוליסה מושלמת, רק באותיות הקטנות כתוב שאם גיל הנהג הוא מתחת ל... או מעל ל... אזי החוקים הם אחרים. אותו כנ"ל לגבי גיל האוטו. במצב כזה אתה חותם על פוליסה שהיא בעצם לא מדויקת לך, ואתה עלול למצוא את עצמך משלם הרבה כסף במקרה של תאונה.

-     תביעה בבית  משפט: האם הפוליסה שלך מגינה עליך במקרה של משפט? אם תיאלץ להתגונן בבית משפט, האם חברת הביטוח שלך תעמוד מאחוריך ותספק לך הגנה משפטית, או שתמצא את עצמך נלחם לבדך במערכת המשומנת של הנהג השני?

-     טוטאל לוס: מהי הגדרת טוטאל לוס בחוזה שקיבלת? האם העובדה שהרכב שלך עוד יכול לסחוב איכשהו, זה סימן מבחינת חברת הביטוח שהוא יכול להמשיך לנסוע, או שהיא תכריז עליו כטוטאל לוס עם כל מה שזה אומר לגביך?

האם שווה לבטח רכב ישן?

שאלה שנשאלת לעיתים קרובות, היא האם לבטח בביטוח מקיף רכב ישן שגילו מעל שתיים עשרה שנים. התשובה היא שמעבר לביטוח חובה כדאי לעשות גם צד גימל, אבל להתייעץ עם סוכן הביטוח שלך לגבי הכדאיות של ביטוח מקיף. דווקא ברכב ישן עלות הביטוח המקיף עלולה להיות גבוהה, מכיוון שחברת הביטוח לוקחת בחשבון שבמקרה של תאונה, גם קלה, עלולה להיות לה בעיה של מציאת חלפים תואמים לרכב הישן, ואז היא תיאלץ להכריז על הרכב כטוטאל לוס. זה מעלה את המחיר משמעותית, וגורם לביטוח כולו להיות פחות רלוונטי. 

בשורה התחתונה - בכל ביטוח שבו תבחרו, ובכל אופן או שילובי כיסוי (מקיף\חובה\צד ג') חשוב לבדוק את כל הסעיפים החשובים ולוודא שהפוליסה שלכם באמת תכסה אתכם במקרה של תאונה ונזק לרכב.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:234
קומיט וכל טופס במתנה