שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פיצוי של מאות אלפים למאמן נבחרת ישראל לנכים שפוטר שלא כדין

חדשות

פיצוי של מאות אלפים למאמן נבחרת ישראל לנכים שפוטר שלא כדין, צילום: istock
פיצוי של מאות אלפים למאמן נבחרת ישראל לנכים שפוטר שלא כדין
26/12/2017, עו"ד גל גומא אביטל

בית הדין האזורי לעבודה בת"א קיבל את תביעתו של זאב גליקמן, מאמן נבחרת ישראל לנכים לשעבר, נגד ההתאחדות הישראלית לספורט נכים שפיטרה אותו שלא כדין. השופטת פסקה לו פיצוי בסך של למעלה מ-100 אלף שקל, מתוכם 50 אלף עבור עוגמת הנפש שנגרמה לו

התובע, זאב גליקמן, הוא נכה צה"ל, שחקן ומאמן מקצועי בטניס שולחן. גליקמן שימש כמאמן נבחרת ישראל לנכים ורכז נבחרת הנכים בהתאחדות הישראלית לספורט נכים ובמקביל שימש גם כמאמן ורכז טניס שולחן בארגון נכי צה"ל. תלושי השכר בעבור עבודתו הונפקו לו ע"י ארגון נכי צה"ל בלבד ושכרו שולם לו על ידי הארגון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במחצית השנייה של שנת 2013 הקימה ההתאחדות ועדה לשם בחינת התנהלות ענף טניס השולחן לנכים. אחת מהמלצות הוועדה הייתה לאחד בין תפקיד מאמן נבחרת השחקנים הנכים היושבים בהתאחדות לבין מאמן השחקנים הנכים העומדים, התפקיד שבו שימש גליקמן. ההתאחדות אישרה את המלצות הוועדה ובעקבות כך פוטר גליקמן מעבודתו.

בחודש אפריל 2014 הודיעה ההתאחדות לארגון נכי צה"ל כי גליקמן סיים את עבודתו אצלה כמאמן לאומי בענף הטניס שולחן ולכן טענה כי משכך הסתיימה תקופת השאלתו ועליו לשוב לארגון נכי צה"ל כפי שסוכם.

בעקבות האמור, הגיש גליקמן תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, בה עתר לתשלום פיצויי פיטורים, הלנת פיצוי פיטורים, הפרשי דמי חופשה ודמי הבראה ולפיצוי בגין עוגמת נפש והוצאות עקב מצבו הבריאותי. לטענתו, החל מסוף שנות השמונים התקיימו יחסי עבודה בינו לבין ההתאחדות והוא שימש כמאמן לאומי ומאמן אישי, כשבחלק מן התקופה שימש אף כשחקן פעיל. אשר על כן, לשיטתו, הוא זכאי לפיצויי פיטורים ופיצויי הלנה. עוד טען גליקמן כי הוא הועסק שעות נוספות בתחרויות בחו"ל ובמחנות אימונים בארץ ובחו"ל, מבלי שקיבל תשלום עבור שעות נוספות. עוד הוסיף כי פיטוריו נעשו שלא כדין וללא שימוע כשבנוסף לכך טען להתנהגות פוגענית של המעסיקה אשר גרמה לו לעוגמת נפש.

השופטת אריאלה גילצר-כץ קיבלה את התביעה וקבעה כי גליקמן אכן פוטר שלא כדין. בעניין זה, ציינה השופטת כי גליקמן עבד כמאמן נבחרת ישראל לנכים עומדים ורכז טניס שולחן בהתאחדות במשך 25 שנה, במהלכן קיבל ממנה הוראות ותדריכים, הכין תכניות עבודה והגיש לה דוחות חודשיים על תחרויות בחו"ל. לדברי השופטת, ההתאחדות לא הוכיחה שהיה שינוי כלשהו בצורת העסקתו של גליקמן לפני שנת 2009 ואחריה, וכי הטענה לפיה הוא למעשה "הושאל" אליה איננה מעוגנת בכתובים ובוודאי שהוא לא נתן הסכמתו לכך.

עוד קבעה השופטת כי גליקמן היה נתון לפיקוח של ראשי ההתאחדות ונדרש לתת לה דין וחשבון באשר לפעילותו. כמו כן, הוכח כי הכוח לפטר אותו והפיטורים בפועל נעשו ע"י מנכ"ל ההתאחדות. עוד הוסיפה השופטת כי גליקמן פוטר על ידי ההתאחדות ונערך לו שימוע על ידה, וגם התקבל לעבודה ע"י מנכ"ל ההתאחדות. עוד נקבע כי לא היה לו עסק נוסף, הוא לא הוציא חשבוניות מס להתאחדות, משכורתו שולמה דרך ובאמצעות ארגון נכי צה"ל ובחלק מהתקופה אף ההתאחדות התחשבנה עם ארגון נכי צה"ל.

בנוסף לכל האמור, אין מחלוקת שגליקמן נתן את שירותיו באופן אישי ולא העסיק עובדים או קבלני משנה. כמו כן, קיימת רציפות העסקה משנת 1989 ועד לשנת 2014. בעניין צורת התשלום, נקבע כי ההתחשבנות שנעשתה בין שני הארגונים אינה מעניינו של גליקמן, ולכן מכלול הנתונים מטה את מלוא הכף בבירור לטובת הקביעה כי התקיימו יחסי עובד-מעסיק בין גליקמן להתאחדות.

בעניין פיצויי הפיטורים, קבעה השופטת כי משאין מחלוקת שגליקמן פוטר מעבודתו - הוא זכאי לפיצויי פיטורים. אשר לטענה כי הפיטורים היו שלא כדין, קבעה השופטת כי איש מנציגי ההתאחדות לא ציין נימוקים לכוונה לפטר את גליקמן, וכפועל יוצא לא הייתה לו הזדמנות להתייחס לטענות נגדו. בכך, נקבע, הושמטה זכותו הבסיסית לשימוע ולכן על ההתאחדות לשלם לו פיצוי בגין כך. בעניין טענתו של גליקמן בדבר עוגמת נפש, קבעה השופטת כי נציג ההתאחדות נקט בשורה של פעולות אשר פגעו בו, השפיל אותו בפני סגל הנבחרת באליפות אירופה ופגע בסמכויותיו. בהתעלמותה מהפגיעה בגליקמן, נהגה ההתאחדות בניגוד לכללים ולהוראות מפורשות בתקנוני נבחרת ישראל ובתקנון המשמעת.

בסופו של יום, תפצה ההתאחדות את גליקמן בסך כולל של 138,471 שקלים, מתוכם 50 אלף עבור עוגמת נפש ו-20 אלף פיצוי עבור פיטורים שלא כדין. בנוסף, תשלם ההתאחדות לגליקמן שכ"ט עו"ד בסך 20,000 שקל והוצאות משפט בסך 5,000 שקל.

 

סע"ש 16848-11-14

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה