שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בריאות בגיל ההתבגרות - מה חשוב?

חדשות

בריאות בגיל ההתבגרות - מה חשוב?
בריאות בגיל ההתבגרות - מה חשוב?
25/12/2017, כתיבת מומחים

גיל ההתבגרות משפיע על ההורים והילדים ודורש התאמות בריאותיות מכל הצדדים. במדריך הבא נסביר לכם על מה חשוב לשים דגש, איך עושים את זה בצורה נכונה ומה אפשר לעשות כדי לשפר את איכות החיים של בני המשפחה. הנה הפרטים המלאים

שינויים פיזיולוגיים פנימיים וחיצוניים הם מהמאפיינים העיקריים של גיל ההתבגרות. זו תקופת המעבר בין הילדות לבגרות ולכן היא מתחילה בסביבות גיל 11-13 אך נמשכת עד תחילת שנות ה-20, עם הבדלים מתבקשים בין גברים ונשים. בנוסף, בתהליך ההתבגרות לומדים נערים כיצד לשלוט על התנהגותם והם חווים גם שינויים רגשיים וחברתיים.

הכי חשוב להכין את הילדים לגיל ההתבגרות ולשינויים שעומדים להגיע. בתקופת ההתבגרות יש למשל צמיחה לגובה שמלווה בעלייה במשקל, וזה טבעי לחלוטין: בנות מתפתחות לגובה בקצב מהיר עד גיל 13 ובנים עד גיל 15, השינויים היחסיים בין חלקי הגוף משותפים לשני המינים ואחרי קבלת המחזור החודשי הנערות מתפתחות בצורה בולטת גם מבחינה גופנית.

בהקשר הזה צריך להסביר לילדים על ההבדל בין דימויים חזותיים שמציגים גוף גברי ונשי לכאורה אידיאלי ולפתח אצלם ראייה ביקורתית למניעת פגיעה בדימוי העצמי. באותה הזדמנות אפשר לדבר עם הילדים על סקס, לתת להם מידע וייעוץ בנושאים כמו אמצעי מניעה וכניסה להריון ולשפר את התקשורת כדי להבטיח פניה לעזרה בעתיד.

מתי דיאטה הופכת להפרעת אכילה?

עוד היבט בריאותי חשוב בגיל ההתבגרות מתייחס להקניית הרגלי אכילה נכונים. הפרעות אכילה נפוצות בתקופה הזו והן נובעות מהשפעות תרבותיות, תפיסת גוף לא נכונה, ניסיון למשוך תשומת לב ועוד. לפי סקר שנערך בקרב בני נוער, 27% מהבנות וכ-11% מהבנים לוקחים חלק בדיאטה במטרה להוריד במשקל. במקביל, 4% מהבנות משתמשות בתרופות משלשלות ומעל 18% דיווחו על אכילה לא תקינה שעלולה להוביל להתפתחות הפרעת אכילה.

הבעיה היא שהפרעות אכילה מסוכנות ועלות להסתיים במוות וגם בשלבים מוקדמים יותר הן מלוות בחולשה, תשישות, כאבי ראש, הפרעות שינה, עצירות ועוד. ניתן לאבחן אנורקסיה אצל בני נוער על ידי ירידה במשקל אל מתחת -85% מהמשקל האידיאלי, פחד מעלייה במשקל והכחשת הרזון. את הטיפול עושים במסגרת מרפאה להפרעות אכילה ותוך מעקב צמוד אחר התייבשות, הפרעות במאזן המלחים בגוף ולחץ דם.

מה הקשר בין מיטה לבריאות הילד?

בני נוער זקוקים ל-8-9 שעות שינה בלילה כדי לנוח ולצבור כוחות. עם זאת, במהלך גיל ההתבגרות השעון הביולוגי מתאפס, הורמון המלטנין גורם לבנים ולבנות כאחד להישאר ערים בשעות מאוחרות יותר והוא אף מקשה עליהם לישון. כתוצאה מכך, מעל 20% מתלמידי התיכון נרדמים בכיתה ויש קשר בין מחסור בשעות שינה לבין ציונים נמוכים.

הדרך הכי טובה לשפר את בריאות הילדים כבר מגיל ההתבגרות היא לדאוג עבורם לתנאי שינה אופטימאליים. את זה עושים בין היתר על ידי השקעה במזרון אורטופדי ואיכותי, החלפות מיטות רגילות תמורת מיטות נוער גדולות ועיצוב מחדש של חדר השינה. אפשר להתייעץ עם ילדים בגילאי 11-13 לגבי עיצוב חדר השינה כדי לעודד אותם לגלות עצמאות ולקחת אחריות, ועם הזמן להעניק להם מנדט גדול יותר לבצע התאמות ושינויים.

בחירה נכונה של מיטות יכולה להשפיע על בריאות הילדים דרך מנוחה טובה. הורים שלא מכירים את הנושא מוזמנים להתייעץ עם אנשי מקצוע, להגיע לאולמות התצוגה ולהשוות בין דגמים שמיועדים לילדים ובני נוער. כמו כן, חשוב להתאים את המיטה לצרכים ספציפיים של הילד כמו למשל כאבי גב, עקמת או בעיות בצוואר. 

בנוסף אולי יעניין אותך
הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/300x300-baner-commit.png
151 | S:150