שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד אילן בומבך פנה בשם המתמחים: כשלים מהותיים בבחינת ההסמכה

חדשות

עו"ד אילן בומבך פנה בשם המתמחים: כשלים מהותיים בבחינת ההסמכה, צילום: istock
עו"ד אילן בומבך פנה בשם המתמחים: כשלים מהותיים בבחינת ההסמכה
25/12/2017, עו"ד לילך דניאל

שבועיים לאחר בחינת ההסמכה - הסערה מסרבת לשכוך: לאחר ההפגנות שהתקיימו בשבוע שעבר החלו המתמחים להתארגן ובימים האחרונים גייסו כספים והגיעו להסכמות עם עו"ד אילן בומבך לצורך טיפול בעניינם. הבוקר שלח עו"ד בומבך מכתב מפורט לשרת המשפטים וליו"ר הועדה הבוחנת של הלשכה, בו צוינה רשימה ארוכה של ליקויים ופגמים שנפלו לשיטתו בבחינה

בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין נערכה אמנם לפני שבועיים והציונים טרם פורסמו, אולם הנבחנים, שחשים כי הועמדו בפני בחינה בלתי אפשרית והוכשלו באופן מכוון – רק מתחילים את מאבקם. לאחר ההפגנות שנערכו בשבוע שעבר ליד ביתה של איילת שקד ואירוע הדלקת נרות חנוכה של לשכת עורכי הדין, ולאחר הפגנה נוספת שנערכה במוצאי השבת האחרונים ליד ביתו של יו"ר הלשכה אפי נווה ברמת השרון, הנבחנים מגבירים הילוך. מלבד ההפגנה נוספת שמתוכננת מחר בחיפה, בימים האחרונים ניהלו המתמחים מגעים עם עו"ד אילן בומבך והחלו לגייס כספים לצורך טיפולו בעניינם.

הבוקר (ב') שלח משרדו של עו"ד בומבך מכתב מפורט במיוחד לשרת המשפטים איילת שקד וליו"ר הוועדה הבוחנת של הלשכה, השופט יוסף אלרון, המפרט את הכשלים שנפלו לפי הנטען בבחינה: "הנבחנים בבחינה דנן היו למעשה "שפני ניסיון" שעל גבם בוצעו שינויים מהותיים בהליך בחינת ההסמכה שלא בוקרו ולא נבחנו כהלכה... הפגמים החמורים שנפלו במבחן ההסמכה עולים אף על הפגמים שנפלו בהליך הבחינה של מועצת רואי החשבון".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בין היתר נטען במכתב כי הבחינה לדוגמה שפרסמה הועדה הבוחנת לפני מספר חודשים לא שיקפה את רמת הקושי הגבוהה של בחינת האמת – הן באורכה, הן באורך השאלות ומורכבותן והן באופי השאלות והתעסקותן בנושאים איזוטריים ולא נושאי מהות. עוד נטען כי הליך הבחינה במתכונת החדשה היה פגום מייסודו, שכן ועדת הביקורת לא פיקחה על ההליך באופן שגרם לכך שהנבחנים שימשו "שפני ניסיונות" למתכונת החדשה.

פגם נוסף שצוין במכתב היה העובדה שלראשונה צוינו פרטים מזהים של הנבחנים במחברות הבחינה, באופן העלול לפי הנטען לגרום למשוא פנים והטיית התוצאות ע"י הבוחנים.

בכל הנוגע לפרק הדין המהותי, שנכלל לראשונה במבחן במועד הנוכחי, נטען כי הנבחנים עמדו בפני "סיטואציה בלתי אפשרית", במסגרתה נאלצו במשך 3 דקות להתמודד הן עם קריאת שאלה ארוכה ומורכבת, הן עם קובץ חקיקה בן 135 עמודים והן עם רמת שאלות גבוהה במיוחד, כך שלבסוף נאלצו להמר על תשובות שלא הספיקו לקרוא ולענות עליהן. מלבד האמור, מלין המכתב על הניסוח הלקוי של השאלות בבחינה, העובדה שחלק הדין המהותי החל רק בשעות אחר הצהריים והעובדה שלא פורסמה רשימת מיקוד חקיקה והעובדה שהנבחנים נדרשו להכיר פסיקה החורגת מתחומי הליבה.

כשל נוסף שלטענת עו"ד בומבך נפל בבחינה, היה "גזירת השליש" שנוספה במועד הנוכחי, לפיה נוסף לציון מעבר של 65 נקודות – נדרשים הנבחנים לענות נכונה על למעלה משליש השאלות בכל פרק. עניין זה, לפי הנטען, הרע באופן משמעותי את סיכויי המעבר וביטל למעשה את ה"הטבה" שהייתה קיימת במועדים קודמים, לפיה ניתן היה לענות נכונה על 12 שאלות בכל פרק ולעבור את הבחינה עם ציון 60 בלבד.

מעבר לכך, מלין עו"ד בומבך על מה שהוא מכנה "הגישה המכוונת של וועדת הבחינות להכשיל מספר רב של מתמחים בבחינות ההסמכה", הנובעת מהמגמה הברורה להקטין את מספר הבאים בשערי מקצוע עריכת הדין: "מדובר בהכשלה בלתי מוצדקת של הרשאים להירשם כעורכי דין בלשכת עוה"ד, וכן בפגיעה שרירותית בחופש העיסוק של מרשיי", נכתב.

כל אלו, לפי הנטען, מצדיקים מתן "פקטור" לנבחנים, כפי שנעשה גם ביחס לבחינה האחרונה של מועצת רואי החשבון. בעניין זה, מצוטטים במכתב דבריו של עו"ד נווה בישיבת ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת מנובמבר 2016, שם אמר שיש להחיל על בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין את אותן אמות מידה שיוחלו במועצת רואי החשבון. "ניכר על פניו כי הפגמים החמורים שנפלו במבחן ההסמכה בענייננו עולים אף על הפגמים שנפלו בהליך הבחינה של מועצת רואי החשבון", נכתב במכתבו של בומבך. לפיכך, התבקשו המכותבים להיפגש עם עורכי הדין ונציגי המתמחים בהקדם האפשרי על מנת שיוכלו לשטוח את טענותיהם באופן אישי.

מלבד הצעדים שננקטים במישור זה, ממשיכים המתמחים בהפגנות וכבר מחר מתוכננת הפגנה ליד אולמי "נוביה" בחיפה, שם צפוי להתקיים אירוע נוסף מטעם הלשכה במעמד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, יו"ר הועדה הבוחנת השופט יוסף אלרון, יו"ר הלשכה נווה, שופטים ועורכי דין בכירים נוספים.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:107
קומיט וכל טופס במתנה