שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > על קו הזינוק: המועמדים להתמחות 2019 סיירו במשרדים המובילים

חדשות

על קו הזינוק: המועמדים להתמחות 2019 סיירו במשרדים המובילים, צילום: צילום: באדיבות פרויקט "שחקים"
על קו הזינוק: המועמדים להתמחות 2019 סיירו במשרדים המובילים
21/12/2017, עו"ד לילך דניאל

בשנים האחרונות הפכה משימתם של משרדי עורכי הדין המובילים למצוא את המועמדים הטובים ביותר להתמחות לקשה ביותר. הצטרפנו ליום סיורים שנערך מטעם פרויקט "שחקים" במשרדים הגדולים והמובילים בארץ ושמענו מהסטודנטים ומהמשרדים על החוויה האישית שלהם מהתקופה המאתגרת

ביום ראשון שעבר נערכה בחינת מועד דצמבר של לשכת עורכי הדין. ממש באותן שעות, השתתפה קבוצה נבחרת ומצומצמת של סטודנטים למשפטים המועמדים להתחיל את התמחותם בשנת 2019, בסיורי פרויקט "שחקים" שהתקיימו במשרדי עורכי הדין המובילים בישראל - גולדפרב זליגמן, ש.הורביץ, שמעונוב, יגאל ארנון, מיתר, הרצוג פוקס נאמן, ברנע, נשיץ ברנדס אמיר, ברקמן וקסלר בלום, ש.פרידמן, שבלת, ארדינסט בן נתן, גורניצקי, ליפא מאיר, וקסלר ברגמן, עמית פולק מטלון ופישר בכר חן. הצטרפנו ליום הסיורים ושמענו הן מהסטודנטים והן מהמשרדים על הציפיות והקשיים ואיזה יתרונות מציע להם הפרויקט בתקופה הלחוצה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בשנים האחרונות הפכה משימתם של המשרדים המובילים למצוא את המועמדים הטובים ביותר להתמחות לקשה ביותר. טענות בדבר "הצפה" הפכו לשגורות בקרב עורכי הדין, הלשכה והמשרדים ואין ספק שמקצוע עריכת הדין סובל מאינפלציה משמעותית.

למרות האמור, אלפי סטודנטים למשפטים יוצאים מדי שנה לשוק ומחפשים משרד מוביל להתמחות בו. כמות משרות ההתמחות הפנויות במשרדים המובילים מוגבלת למאות בודדות, ואלו צריכים לסנן ולמיין מבין המועמדים הרבים את אלה שיתאימו ביותר למשרד - הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישיותית, מתוך כוונה ששנת ההתמחות תהיה רק תחילת דרכם המשותפת. המועמדים המצוינים שמגיעים למשרדים בסיורים אלו הם אותם סטודנטים מובילים, שצריכים בזמן קצר ובתנאי אי וודאות לאתר מהו מקום ההתמחות הטוב ביותר שיהווה עבורם "בית שני" לשנים הקרובות.

עבור הסטודנטים מדובר בהחלטה גורלית - תחום ההתמחות, מידת המקצועיות של המשרד ואופי ההתמחות - הם שיקבעו במידה רבה את הכיוון המקצועי שאליו יפנו. לצד זאת, חשוב לזכור שתקופת גיוס המתמחים היא תקופה לחוצה גם עבור המשרדים עצמם, היות שהמגבלות שמטילים כללי לשכת עורכי הדין מובילות את הצדדים ל"מרוץ עכברים" במסגרתו הם מחויבים לעבוד בצורה יעילה ומהירה על מנת שכל צד יפיק את התועלת המרבית. בניגוד לדעה הרווחת, לא מדובר ב"כוח עבודה זול" והמשרדים משקיעים מאמצים רבים בתהליך.

כאן נכנס לתמונה פרויקט "שחקים" של חברת מחשבות SmartJOB, חברת ההשמה המובילה בישראל העוסקת בגיוס ובהשמת עורכי דין במשרדי עו"ד וחברות מקומיות ובינלאומיות, המסייע לסטודנטים למקסם את הסיכוי למצוא התמחות בפירמות המובילות בישראל בתחום המשפט. הצטרפנו ליום הסיורים שנערך במסגרת הפרויקט כדי לנסות ולהבין מה הוא מציע למשרדים ואיזה יתרון הוא נותן למועמדים.

הסטודנטים: "המפגשים תורמים לקירוב מפגש הרצונות בינינו לבין המשרדים"

לדברי מנהלת הפרויקט, עו"ד רוני ניר, מטרת העל של הפרויקט היא לחבר בין הסטודנטים המצוינים למשפטים מהמוסדות המובילים למשרדים הבולטים במגזר הפרטי: "בשנים האחרונות נוצר כאוס סביב מציאת מקום התמחות", אומרת עו"ד ניר, "לנו יש את הזכות ליזום ולארגן פרויקט ששני הצדדים יוצאים ממנו נשכרים: אנו מסייעים לסטודנטים המצוינים למצוא את מקום ההתמחות הטוב ביותר עבורם, ולמשרדים להגיע בקלות לאותם סטודנטים".

עוד מוסיפה עו"ד ניר "חשוב להבין כי המשרדים המשתתפים בפרויקט ובסיורים הם משרדים מובילים שמאפשרים לסטודנטים להגיע למשרדם, לצפות בנעשה, לשוחח עם השותפים, להסתובב ברחבי המשרד, לספוג את האווירה ולקבל תמונה אותנטית מפי המתמחים הנוכחים. המפגשים האלה מאפשרים למשרדים לשדר את תפיסת המאקרו של המשרד: יש שותפים שמשוחחים עם סטודנטים על תרבות, אמנות ויש משרדים שמדברים בעיקר על תכנים משפטים וההישגים של אותו משרד. מה שיפה, שכבר בשלב הזה אנו רואים שמתגבשת התאמה וכל אחד מתחיל להבין את מקומו ורצונותיו".

עוד מציינת עו"ד ניר כי הסטודנטים הנבחרים לפרויקט נבחרים לפי פרמטרים שונים של מצוינות, וביניהם ממוצע הציונים, עבר צבאי/שירות לאומי, פעילות אקדמית, פעילויות חוץ-אקדמיות כגון התנדבות, ניסיון תעסוקתי ועוד: "הדגש בפרויקט הוא על איתור אותם הפרמטרים שיעניינו גם את המשרדים המובילים ויהפכו את הסטודנט למתמחה מעולה. חשוב לנו מאוד לייצר גם גיוון של מועמדים מתוך הבנה שיש למשרדים שונים אופי שונה וניתן לסייע לכולם באמצעות הניסיון והמקצועיות שרכשנו עם השנים בתחום ההשמה המשפטית".

ומה חושבים הסטודנטים המשתתפים בפרויקט? ארן סגל, סטודנט באוניברסיטת תל אביב שהשתתף בפרויקט, אמר: "תקופת איתור ההתמחות מלווה בהרבה חששות, אבל הפרויקט עושה סדר ועוזר מאד להתמצא בתחומי ההתמחות השונים, במשרדים השונים ובהבדלים בין מקום למקום. גם הסיורים במשרדים וגם הליווי האישי שקיבלתי מצוות הפרויקט הוריד את מפלס המתח. הראיונות אמנם עוד לפניי, אבל אני מרגיש הרבה יותר מוכן".

טל פרבר, סטודנט מהמרכז הבינתחומי: "בפרויקט שחקים מקבלים יחס אישי וחם, החל ממפגש ההכרות האישית ועד ההסברים המקיפים על כל משרד טרם הביקור בו בעת הסיור. בסיור למדנו הרבה על המשרדים ועל ההבדלים ביניהם באופן שאפשר לי לגלות היכן אני באמת רוצה להתמחות. אני מאמין שזה יתרום הן לקירוב מפגש הרצונות ביני לבין המשרדים שאליהם אתראיין והן להורדת המתח בעת הריאיון, עקב תחושת מוכרות נעימה שארגיש כאשר אגיע לריאיון במשרד בו ביקרתי כבר במסגרת הפרויקט".

אמונה משולמי שטיינברג, סטודנטית מאוניברסיטת בר אילן: "יום הסיורים היה פורה במיוחד. המשרדים הציגו בפנינו את תחומי העיסוק המרכזיים שלהם, את הלקוחות הבולטים ושידרו מקצועיות. רובם גם הציגו בפנינו את המתמחים של המחלקות השונות ואפשרו לנו לשוחח איתם בפרטיות ובחופשיות, מה שבעיני תרם לקבלת רושם אמיתי יותר ולא מלוטש כפי שאולי ניתן היה לצפות. בתקופה כה לחוצה שלפני תחילת ראיונות ההתמחות, פרויקט שחקים והפעילויות המתקיימות במסגרתו עזרו לי להבין טוב יותר מהם תחומי המשפט בהם אני רוצה לעסוק ובהחלט סייע לי להרגיע את החששות ולגבש באופן טוב יותר את המחשבות לגבי העתיד".

המשרדים: "ההתמחות היא התחלתו של סטארט אפ"

המשרדים מצדם, מבינים כי תהליך מוצלח של איתור מתמחים מובילים הוא בעל חשיבות רבה היות שמדובר בהון אנושי משמעותי שעתיד להפוך לדור הבא של עורכי הדין במשרד. עו"ד אהרן פולק, ממייסדי משרד עמית פולק מטלון ושות': "בפגישות שלי עם קבוצות המתמחים הבאים אלינו לסיור מוקדם במשרדינו אני מדבר על האינטרס המשותף שלנו ושל המתמחים. אנו מתייחסים לגיוס המתמחים כגיוס הקובע והמשפיע על עתידו של המשרד. אני אומר למתמחים שההתמחות שלהם היא התחלתו של סטארט אפ וטוב שיתייחסו אל עצמם כסטארט- אפ. וככזה הם צריכים למצוא משרד שבו הם יוכלו  לפתח, לטפח ולגדל את הסטארט- אפ האישי שלהם".

עוד מוסיף עו"ד פולק "משרדינו בן ה- 61 שנים עומד על שני אדנים – האחד הוא המורשת והמסורת של המשרד והשני, החדשנות והחשיבה הרעננה של הדורות הצעירים. לכן, אנו רואים במתמחים את הפוטנציאל החשוב ביותר להמשך בנייתו של המשרד והתחדשותו הבלתי פוסקת ואנו בטוחים שבין המתמחים הבאים אלינו נמצא את השדרה המקצועית והניהולית של המשרד לעתיד לבוא".

עו"ד קרן ברנדס, מנהלת משרד נשיץ ברנדס אמיר, אומרת "פרויקט שחקים מסייע למשרדנו להגיע למועמדים בעלי פרופיל של מצוינות והצטיינות. אנו משרד שנמצא בצמיחה מתמדת ולכן אנו מגייסים את המתמחים הטובים ביותר מתוך שאיפה שאלו יהיו דור העתיד של עורכי הדין במשרדנו".

על פי עו"ד ליאור אורן, שותף ואחראי על מערך המתמחים במשרד ארדינסט בן נתן טולידאנו ושות', בשיטה הנוהגת כיום מתרחש תהליך של "חיזור-ריקוד הדדי" בין המועמדים המעולים ובין המשרדים השונים: "עלינו לא רק לבחור בקפידה את המועמדים המצוינים מבין שלל הבוגרים, אלא גם לאפשר למועמדים לגבש עמדה אותנטית לגבי רצונם להתמחות אצלנו תוך בחינת חלופות מצוינות העומדות לרשותם. בסופו של דבר, מבחינתם, אין תחליף להתרשמות בלתי אמצעית מאופיו ומטבעו של המשרד וקיומם של סיורי מתמחים מקל על המשרד להציג את איכויותיו בפני חבורה נבחרת של מועמדים מצוינים אשר הביעו מראש את עניינם הקונקרטי בהתמחות במשרדנו. אנחנו מצדנו זוכים להיכרות אינטימית יותר עם קבוצת מועמדים נבחרת אשר יש סיכוי מוגבר שיבחרו להתמחות אצלנו. בדרך זו נוצרת הזדמנות ממשית למימוש החיזור וליצירת match מוצלח בין המשרד למועמד".

עו"ד אלון פומרנץ, שותף בכיר במשרד ליפא מאיר ושות', אמר: "אנו רואים במתמחים כעתודה המקצועית של משרדנו ועל כן עושים מאמצים לגייס מתמחים בעלי פרופיל מצוינות לשורותינו. ההתמחות אצלנו כוללת עבודה אינטנסיבית המעניקה למתמחים ארגז כלים לעתידם המקצועי, בשילוב יחס אישי וחם, והמתמחים זוכים ליחס זה גם במהלך תהליך המיון והגיוס, במסגרתו יש להם דלת פתוחה לשאלות שעולות לקראת קבלת ההחלטה על מקום ההתמחות. בסופו של דבר, השם המוביל של משרד ליפא מאיר ושות', יחד עם האופי המשפחתי של המשרד וסל התנאים למתמחים שהוא מהטובים בארץ - מהווים שיקול מכריע בבחירה במשרדנו".

כפי שניתן לראות, בעידן שבו כמות הסטודנטים למשפטים חוצה גבולות והקושי בכניסה בשערי המקצוע הופך להיות כבד יותר ויותר, פרויקט כמו "שחקים", המסייע לבניית הקשר האישי בין הסטודנטים המצטיינים והבולטים לבין הפירמות הגדולות במדינה, טומן בחובו חשיבות רבה הן לעתידם של המשרדים והן לעתידם המקצועי של עורכי הדין לעתיד.

לצפייה בתמונות מתוך הסיורים: http://bit.ly/2z5lgKm

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:38
קומיט וכל טופס במתנה