שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אפי נוה: "ההתנהגות של עו"ד נוגה ויזל דוחה, מגעילה ואינה במקומה"

חדשות

אפי נוה: "ההתנהגות של עו"ד נוגה ויזל דוחה, מגעילה ואינה במקומה" , צילום: עו"ד נוגה ויזל וגיא לרר. צילום מסך מתכנית "הצנרת" באתר רשת
אפי נוה: "ההתנהגות של עו"ד נוגה ויזל דוחה, מגעילה ואינה במקומה"
20/12/2017, ליאור שדמי שפיצר

ההתעמרות והקשיים שעוברים על נפגעות תקיפה מינית לאורך ההליך הפלילי עלו לדיון אתמול בוועדה לקידום מעמד האישה, בעקבות סדרת הכתבות בתוכנית "הצנרת". נפגעת אונס: במקרים רבים "עקיצות" ואמירות בלתי ראויות שנאמרות על ידי עורכי דין בבית המשפט נמחקות מהפרוטוקול בהוראת השופטים, ואז אי אפשר להתלונן על עורך הדין המתעמר לוועדת האתיקה

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה אתמול דיון בנושא ההתעמרות והקשיים שעוברים על נפגעות תקיפה מינית לאורך ההליך הפלילי, בעקבות סדרת הכתבות בתוכנית "הצנרת" שעסקה בכך. יו"ר הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן ציינה בפתח הדיון כי "לאחרונה נחשפו בפנינו מקרים קשים של התעמרות מצד עורכי דין ואפילו שופטים כלפי נפגעות תקיפה מינית בהליך הפלילי. זה לא שלא ידענו על המצב הזה, תמיד אמרנו שההליך הפלילי הוא לעבור שוב ושוב את האירוע ואת הקושי הנפשי של לדבר עליו. דיברנו על הקושי שבחשיפת הדברים הכי רגישים מול אנשים זרים ומעל הכל על הקושי שבצורך להוכיח שאת דוברת אמת. מטרת הדיון היא לראות איך אפשר לשפר ולתקן את ההליך המשפטי ולראות איך אפשר לעשות  אותו יותר צודק ופחות פוגעני".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בדיון לקחה חלק נפגעת אונס אשר נחשפה לאחרונה בסדרת הכתבות בתכנית "הצנרת", שתיארה בין היתר כיצד מתעמרת עו"ד נוגה ויזל בנפגעות תקיפה מינית, בתוך כותלי בית המשפט ואף מחוצה לו. בין היתר הוצג בדיון קטע מהכתבה בו אמרה עו"ד ויזל כי מטרתה היא "למוטט את הנפגעת על דוכן העדים". לדברי הנפגעת ופעילות נוספות שנכחו בדיון, במקרים רבים "עקיצות" ואמירות בלתי ראויות שנאמרות על ידי עורכי דין בתוך בית המשפט נמחקות מהפרוטוקול בהוראת השופטים, ואז אי אפשר להגיש תלונה נגד עורך הדין המתעמר לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין.

עו"ד אפי נווה, יו"ר לשכת עורכי הדין התייחס להתנהלותה של עו"ד ויזל ואמר: "אני לא יכול להצדיק את ההתנהגות הזאת, היא דוחה, מגעילה ואינה במקומה. לכל נאשם יש זכויות לייצוג וזכות ליכולת להגן על עצמו ואנחנו כעורכי דין מחויבים לתת ייצוג נאמן ללקוחות, אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לבזות, לפגוע, להשפיל או לרמוס את הצד שכנגד, בוודאי כאשר מדובר בעבירות קשות של נפגעות אונס". עוד הוסיף עו"ד נווה כי לשכת עורכי הדין מתחייבת להעניק מעתה ייצוג משפטי לכל נפגעת עבירות מין שרוצה ליווי משפטי ללא תשלום. נווה התחייב להפיץ מידע והנחיות לכלל עורכי הדין אודות היחס לנפגעי עבירות מין ואף אמר שייבחן את האפשרות להכניס כלל ייעודי בנושא יחס לנפגעי עבירות מין לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין.

לדברי ח"כ תמר זנדברג, "ההתנהגות שראינו כאן היא אכן דוחה אבל היא מדגימה משהו יותר עמוק. במשפט הפלילי ישנה עדיין פרקטיקה נהוגה של הצגת העבר המיני של מתלוננת, ההתנהגות שלה, הלבוש שלה וכו'. אנחנו כבר יודעים שאף שמלה או משקה הם לא זמנה לאונס, אבל אם הדברים האלה חוזרים ועולים במשפט הפלילי ומוצגים בפני השופטים, גם אם רק כדי לשבת להם בתת מודע, זה שימוש פסול וזה לא משנה אם זה מוצג בצורה דוחה או מנומסת. צריך ליצור מצב בו השימוש בשיטות האלה יהיה לא לגיטימי ולא מקובל על ידי שופטים, וייחשב לרעתם ולרעת הלקוח של עורכי הדין שעושים זאת. זה יכול להיקבע בחקיקה או בפסיקה".

ח"כ דב חנין התייחס להסרת חיסיון מטופל-פסיכולוג במשפטים של עבירות מין ואמר: "החוק היום מאפשר מצב שבו נפגעות תקיפה מינית או אונס שמגיעות להליך פלילי עלולות להיחשף בצדדים הכי אינטימיים של טיפול פסיכולוגי, שבו מטבע הדברים עולים הדברים הכי אינטימיים של אדם. זה מייצר מערכת הרתעה קטלנית עבור כל אישה שחושבת להגיש תלונה ולגשת להליך פלילי. אנחנו צריכים לייצר חיסיון חזק וקפדני למטפלים כמו פסיכולוגיים או עובדים סוציאליים כי זו פגיעה קשה מאוד בכל תפיסה בסיסית של צדק והגינות". ח"כ מיכל רוזין ביקשה להוסיף על כך חיסיון גם למרכזי הסיוע. "במהלך משפט קצב לדוגמא מתנדבות ורכזות במרכזי הסיוע נדרשו לבוא ולתת עדות", אמרה ח"כ רוזין. "גם היומנים של מרכזי הסיוע אינם חסויים וזה דבר נורא ואיום".

אורית סוליציאנו ,מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, אמרה כי "אנו רואות שגם היום במשטרה יש שוטרים שלא מכירים את חוק זכויות נפגעי עבירה, שואלים אותה שאלות משפילות, קוראים לה שקרנית, מטיחים בה האשמות ולא מגינים עליה מפני קרובי משפחה וידידים של הפוגעים. בנוסף, הגיע הזמן להטיל מגבלות ברורות ביותר על סנגורים, ואנו קוראות ללשכת עורכי הדין לפעול לאלתר לקבוע כללי אתיקה ברורים ליחסי עורך דין ונפגע העבירה. אנו באיגוד מרכזי הסיוע מודאגות ביותר לנוכח העובדה כי כיום נפגעות עבירות מין ממעטות לפנות להליך הפלילי ולתבוע צדק, ומציאות עגומה זו חייבת להשתנות".

בתום הדיון ביקשה יו"ר הוועדה ח"כ תומא סלימאן לקבל מידע אודות תלונות שהוגשו נגד שופטים במשפטים של עבירות מין. "הטענה לפיה שופטים מוחקים דברים מפרוטוקולים כדי לנקות לא רק את ההליך אלא גם את עצמם היא מקוממת, אני רוצה שדברים אלו יבדקו בנציבות תלונות השופטים", אמרה תומא סלימן, והוסיפה כי בכוונתה לפנות לשרת המשפטים בבקשה להקמת קבוצת עבודה אשר תבחן הקמת בית משפט מיוחד לעבירות מין. לבסוף, ביקשה ח"כ תומא סלימאן להתעדכן בממצאי ההליך המשמעתי המתנהל בלשכת עורכי הדין כלפי עו"ד נוגה ויזל, בעקבות תלונות שהוגשו כנגדה בשבועות האחרונים.

מעו"ד ויזל נמסר בתגובה: "צר לי שעו"ד אפי נווה טוען טענות תמוהות אשר מתבססות על המצאות של המתלוננת וסביבתה. מן הראוי שעו"ד אפי נווה יחשוב ויבדוק את החומרים לפני שהוא יוצא בהצהרות שהן לכשעצמן מהוות עבירת אתיקה.

אשמח מאוד לעמוד לדין משמעתי בלשכת עורכי הדין ולזמן לעדות את המתלוננת וסביבתה אשר יסבירו כיצד שופטים מוחקים דברים שנאמרו בפרוטוקול".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:221
קומיט וכל טופס במתנה