שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > שופט הורה להעביר מסמכי עסקת מקרקעין מעוה"ד המייצגים לצורך חקירה

חדשות

שופט הורה להעביר מסמכי עסקת מקרקעין מעוה"ד המייצגים לצורך חקירה, צילום: pixabay
שופט הורה להעביר מסמכי עסקת מקרקעין מעוה"ד המייצגים לצורך חקירה
19/12/2017, ליאור שדמי שפיצר

עורכי הדין שייצגו בעסקת מקרקעין לרכישת נחלה במושב התבקשו להעביר לרשות המסים מסמכים הנוגעים לעסקה זו, במסגרת חקירה פלילית המתנהלת נגד בנם של הלקוחות. עורכי הדין התנגדו בטענה כי על המסמכים – בהם נסח רישום מקרקעין, שטר משכנתא ואנשי קשר – חל חיסיון עורך דין-לקוח

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה ברובה בקשת עורכי דין שייצגו בעסקת מקרקעין להורות על חיסיון מסמכים שנתפסו על ידי רשות המסים במסגרת חקירה בשל חיסיון עורך דין-לקוח. השופט חגי ברנר הבהיר כי רוב המסמכים אינם חסויים והתיר את העברתם לנציג רשות המסים לצורך חקירת בנם של הלקוחות בחשד למרמה והלבנת הון.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לפני כשלושה שבועות ניתן צו בבית משפט השלום בראשון לציון המורה על תפיסת מסמכים הנוגעים לעסקת רכישת זכויות בנחלה במושב משנת 2012, שבה ייצגו עורכי הדין זהר רנרר וזהבי זלצמן ייצגו את הרוכשים. הצו ניתן במסגרת חקירה פלילית המתנהלת נגד בנם של הלקוחות, שנעצר בקשר לפרשה אחרת. החשד היה כי הבן הוא הבעלים האמיתי של הנחלה, שנקנתה תמורת כ-6 מיליון שקל, והוא רשם אותה על שם הוריו כדי לזכות בהטבות מס שלא כדין בשל נכותו של אביו, וכן כדי להלבין את הונו.

עורכי הדין טענו כי המסמכים מוגנים תחת חיסיון עורך דין-לקוח, וכי חיסיון זה חל גם ביחס למסמכים שהמבקשים שלחו לבן או קיבלו ממנו, שכן הוא פעל בשמם של הוריו מכוחו של ייפוי כוח.

השופט חגי ברנר ציין כי אף שחיסיון עורך דין לקוח הוא חיסיון מוחלט, כבר נפסק לא אחת כי החיסיון אינו חל מקום שמדובר בדברים שנמסרים על רקע כוונה לעבור עבירה פלילית, או כאשרעורך הדין הופך עצמו שותף לעבירה פלילית. עוד נפסק כי החיסיון לא חל על תוצרי עבודתו של עורך הדין, כגון חוזים חתומים, זהות לקוחותיו, סוג השירות ומהות הטיפול, וכן על הפעולות שעשה עורך הדין בשם לקוחו, לרבות מסמכים משפטיים שערך עבורו.

במקרה זה, הבהיר השופט, 45 מתוך 50 המסמכים שלגביהם נטען לחיסיון כלל אינם חוסים תחת חיסיון עורך דין לקוח. בכלל זה ציין השופט את ייפוי הכוח שנתנו הלקוחות לבנם לטפל מטעמם בנוגע לנחלה, שכן לא מדובר בחילופי דברים בין הלקוחות לעורכי דינם אלא במסמכך משפטי שהוא תוצר עבודתם של עורכי הדין. מסמכים נוספים שהותרה מסירתם הם רשימות טכניות של פעולות לביצוע, סוג הטיפול, אנשי קשר, מכתבים שנשלחו אל עורכי הדין על ידי צדדים שלישיים, מכתבים ששלחו הם אל צדדים שלישיים, נסח רישום מקרקעין, שטר משכנתא וכו', שאינם חסויים.

השופט התיר את מסירתם של מסמכים אחרים המהווים את תיעוד שיחותיהם עם הבן, מכתבים ששלח אליהם הבן או מכתבים ששלחו הם אליו, טיוטות חוזים שהוכנו עבורו וכו', שאינם חסוים לשיטתו של השופט ברנר, שכן הבן אינו הלקוח של עורכי דין.

עם זאת, חמישה מסמכים של תרשומות שנערכו על ידי עורכי הדין לגבי דברים שהוחלפו בינם לבין הלקוחות, או רשימות של עורכי הדין לשימוש עצמי שיש להם קשר לשירות המקצועי – הוכרזו מסמכים חסויים שלא ניתן להעביר אותם לנציג רשות המסים, אלא הם יוחזרו לעורכי הדין.

 

ע"מ 14503-12-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:203
קומיט וכל טופס במתנה