שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הפגנות סוערות של המתמחים; יו"ר הלשכה: "מתנצל על אי הנוחות"

חדשות

הפגנות סוערות של המתמחים; יו"ר הלשכה: "מתנצל על אי הנוחות", צילום: ההפגנה אמש. צילום: דניאל ישראלי ודפנה פלר
הפגנות סוערות של המתמחים; יו"ר הלשכה: "מתנצל על אי הנוחות"
18/12/2017, עו"ד לילך דניאל

בזמן שבפנים התקיימה הדלקת נרות חגיגית של לשכת עורכי הדין, בחוץ עמדו קרוב למאה מפגינים שנשאו שלטים וקראו קריאות נגד הלשכה והעומד בראשה, עו"ד אפי נווה, שהתייחס להפגנות ואמר "אין לנו אג'נדה לחסום אף אחד". מוקד נוסף של הפגנות היה ביתה של שרת המשפטים איילת שקד, שיצאה לשוחח עם הנבחנים והזמינה אותם להיפגש עמה

מאות מתמחים במשפטים הגיעו אמש (א') להפגין נגד מה שהם רואים כשימוש פסול בבחינת ההסמכה שנערכה בשבוע שעבר ככלי להכשלה מכוונת וסגירת שערי המקצוע באופן בלתי מוצדק. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר "לא נכשלנו – הוכשלנו", "בחינות לשכה – הטעיה, עושק ומרמה", "דצמבר 2017 חיסול ממוקד לכל המתמחים" ו"אפילו אתה לא תמנע את הצלחתנו". בנוסף קראו קריאות כגון "אין תשובה נכונה", "אפי תתפטר – הלשכה שווה יותר", "מדינת משטרה" ועוד.

אחד ממוקדי ההפגנות היה ביתו של עו"ד אורן אבלה בכפר בילו, שם התקיימה באותה עת הדלקת נרות חגיגית של לשכת עורכי הדין במעמד היו"ר אפי נווה, ראשי המחוזות וחברי כנסת. נווה התנצל בפני הנוכחים על "אי הנוחות" שנגרמה כתוצאה מההפגנות בחוץ והוסיף "אין לנו אג'נדה לחסום אף אחד". מפגינים נוספים הגיעו לביתה של שרת המשפטים איילת שקד, שיצאה להקשיב למפגינים והזמינה אותם להיפגש עמה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

"אני מתנצל על אי הנוחות של המפגינים", אמר נווה לנוכחים בהדלקת הנרות והוסיף "אני לא מצליח להבין למה הם מפגינים, התוצאות של הבחינה עוד לא התפרסמו". בשלב זה העיר אחד הנוכחים "הם יודעים מה הם עשו - הם לא למדו".

עוד הוסיף נווה "אנחנו משתדלים להשביח את מקצוע עריכת הדין ולייצר ערך למקצוע שלנו, שמי שמתאים וטוב יהיה עורך דין ויצליח בפרנסה שלו. אנחנו לא מנסים לחסום אף אחד, אין לנו אג'נדה לחסום אף אחד. אנחנו לא קמים בבוקר וחושבים איך להכשיל ציבור כזה או ציבור אחר. אני חושב שהרבה פעמים הכעסים שמופנים אלינו הם לא מוצדקים והם לא נכונים".

עוד הדגיש נווה כי אינו מעורב בניסוח הבחינה עצמה: "אני לא מכיר את הבחינה עד שהיא מתפרסמת, אני לא רואה אותה לפני שהיא מתפרסמת, אני לא מחבר את הבחינה הזו. את הבחינה האחרונה ראיתי בדיוק אחרי שהיא התפרסמה, אבל אנשים לא מאמינים לי – אז מה אני יכול לעשות?" שאל.

המוקד השני של ההפגנות היה ביתה של שרת המשפטים איילת שקד בתל-אביב. שקד לא נשארה אדישה לקריאות המפגינים ובשלב מסוים יצאה לשוחח עמם ולהקשיב להם. אחד ממנהיגי המאבק פנה לשרה וניסה להבהיר את המצוקה בה נתונים הנבחנים: "הבחינה של לשכת עורכי הדין הפכה להיות כלי לחסם ולא בחינה שמשקפת ידע. אנחנו רואים את זה פעם אחרי פעם. כולנו יודעים שהשותף שלך לדרך אפי נווה בחר שהוא רוצה לצמצם את כמות עורכי הדין במדינת ישראל. זה לא משהו שקורה באף מדינה אחרת בעולם, שמחליטים שסוגרים את המקצוע ואת הטובים והראויים משאירים בחוץ ומה שהכניסו לפני זה הכל טוב ובסדר".

עוד הוסיף "לקחו בחינה ובאמצעות הבחינה הזו משתמשים לעצור כ"כ הרבה אנשים מלהיכנס בשערי המקצוע. זו לא בחינה שמשקפת ידע, לא משקפת את איכות האנשים אלא משקפת דבר אחד בלבד – את הרצון לחסום את אלה שלא עלו עדיין לאוטובוס. לא יכול להיות שנבוא לפה פעם אחרי פעם ונתריע שיש בעיה בגוף שנקרא לשכת עורכי הדין שעושה סוג של חיסול ממוקד למתמחים. יש פה אנשים שהם הנדסאים, בעלי תואר שני, בוגרי אוניברסיטאות. אם פעם היו משתמשים ב"הצפת המקצוע" – היום אנחנו יודעים שאין באמת דבר כזה שנקרא הצפה. אם תעשי בדיקה לעומק עם לשכת עורכי הדין ותבדקי כמה עורכי דין פעילים עובדים במקצוע – תראי ש-35 אלף עורכי דין פעילים במדינה של 8 מיליון זו לא הצפה. שינוי מתכונת המבחן היה רחוק מליצור איזשהו שינוי - אם רצית להפוך את הבחינה למשהו שבאמת יהפוך את עורכי הדין ליותר איכותיים – עשית בדיוק את ההיפך".

שקד, שהקשיבה לדברים, ביקשה בסופו של דבר כי 4 מהמפגינים יגיעו להיפגש עמה בהזדמנות אחרת.

המתמחים מצדם, לא מתכוונים לעצור כאן. מלבד התכנון להמשך ההפגנות, היום הגיעו כמה מהם לכנסת על מנת להיפגש עם ח"כ עיסאווי פריג', יו"ר שדולת המתמחים בכנסת. פריג' אמר כי מאז הבחינה קיבל עשרות פניות של נבחנים וכי הוא משוכנע שנגרם עוול: "הפיילוט של הבחינה צריך להתקיים במתכונת אחרת", אמר ח"כ פריג'. "הייתה צריכה להיות קבוצת ביקורת. אנחנו מתכוונים בשדולת המתמחים לעשות כל שביכולתנו בכדי שיהיה צדק, ולא ניתן לשלם את מחיר השינוי שלשכת עורכי הדין מתכוונת לעשות, אפילו אם הכוונות טובות".

עוד אמר ח"כ פריג' כי בכוונתו לפנות לשרת המשפטים עם חברי כנסת נוספים בבקשה לבחון את הסוגיה לעומק ולתת פקטור בכדי לאפשר את המעבר בין הבחינה במתכונת הישנה למתכונת החדשה בצורה הגונה, חלקה וטובה. "אני מאמין שבמאמץ משותף שלנו ושימוש בכל האמצעים הפרלמנטרים שעומדים לרשותנו – נשיג את המטרה למען צדק, יושרה והוגנות. המקצוע הזה הוא מקצוע חשוב ואנחנו רוצים שהטובים יהיו במקצוע".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:253
קומיט וכל טופס במתנה