שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנבחנים במשפטים יוצאים למלחמה; אמש: הפגנות במספר מוקדים

חדשות

הנבחנים במשפטים יוצאים למלחמה; אמש: הפגנות במספר מוקדים, צילום: istock
הנבחנים במשפטים יוצאים למלחמה; אמש: הפגנות במספר מוקדים
17/12/2017, עו"ד לילך דניאל

בחינת ההסמכה של לשכת עורכי הדין ממשיכה לעורר סערה שבוע אחרי: בעקבות טענות על עליית מדרגה ברמת הקושי של המבחן, שגובו גם ע"י חברות ההכנה, החליטו הנבחנים לצאת בשורת צעדי מחאה נגד מה שהם רואים כהמשך ההכשלה המכוונת וסגירת שערי המקצוע. אמש הפגינו המתמחים במספר מוקדים, בהם ביתה של שרת המשפטים איילת שקד: "אנחנו יודעים לעבוד קשה ושמחים לאתגרים, אבל לא לניסיונות הכשלה כחלק מאג'נדה"

"אנחנו לא מסכנים ולא מפחדים מעבודה קשה, אנחנו רק רוצים שלמבחני הלשכה יהיה קשר לעולם המשפט ולעבודה בעריכת הדין". כך אומרים חברי מטה "זעקת המתמחים והסטודנטים למשפטים", שהחליטו לצאת בשורת צעדי מחאה בעקבות בחינת ההסמכה שהתקיימה בשבוע שעבר ושלדעתם היוותה עליית מדרגה מצד לשכת עורכי הדין. בין הצעדים המתוכננים: מתווה מוצע להכשרת משפטנים ועורכי דין שישלח לשרת המשפטים שקד והפגנות מוקדים שהתקיימו אמש (א', 17.12).

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

כזכור, בשבוע שעבר נערכה בחינת ההסמכה בכתב של הלשכה, שכללה לראשונה שלושה פרקים: מטלת כתיבה, פרק פרוצדורלי ופרק מהותי, שלא נכלל עד כה בבחינה. זמן לא רב לאחר הבחינה החלו לצוף טענות מצד נבחנים אודות רמת הקושי של הבחינה, אשר גובו גם ע"י אנשי מקצוע ובהם עורכי הדין של חברת ההכנה המובילה "מחשבות", שסברו כי הבחינה הייתה "בדרגת קושי גבוהה ביותר".

בנוסף, בשבוע שעבר שלחו ב"מחשבות" מכתב ליו"ר הלשכה אפי נווה עם העתק לשרת המשפטים שקד, בבקשה להעניק פקטור לנבחנים: "מצוקת הזמן העמידה את הנבחנים בפני משימה כמעט בלתי אפשרית", נטען במכתב "מחשבות". "טובי המומחים שגייסנו לא הצליחו לפתור את השאלות בפרק הזמן הנדרש". עוד נכתב כי "חשוב לציין שמטרת הוספת החלק המהותי לבחינת ההסמכה הייתה בדיקת ההבנה המשפטית של עורכי הדין לעתיד, אך בפועל נוצר מצב אבסורדי בו הנבחן נבדק בעיקר על ההתמודדות עם לחץ הזמנים ולא עם הבנת הסוגיה המשפטית".

כעת מתכוונים המתמחים לצאת בשורת צעדי מאבק משלהם, ובראשם הפגנות שהתקיימו אמש בכמה מוקדים, בהם ביתה של שרת המשפטים שקד.

בנוסף, ניסחו במטה מתווה מוצע להכשרת סטודנטים ומתמחים במשפטים, שיועבר בהמשך לשרת המשפטים בצירוף חתימות. לפי המתווה, בשלב הראשון יונהג בכל המוסדות האקדמיים מבחן התאמה בדין הפרוצדוראלי שיערך בסוף שנה א' ללימודים, אשר יקבע מי יוכל להמשיך במסלול לעריכת דין ומי ימשיך במסלול להכשרה כמשפטן. במצב זה, כך נטען, המכללות לא יפגעו וגם הסטודנטים, שכן ישנם סטודנטים רבים שאינם חפצים כלל בעיסוק במקצוע. בהמשך, לפי המתווה המוצע, יערך בסיום התואר מבחן בדין המהותי שהצלחה בו תהווה תנאי להתחלת ההתמחות. בסיום ההתמחות, יעמוד המתמחה במבחן בדין הפרוצדוראלי.

בכל הנוגע להסדרת מעמדם של המתמחים, מציעים במטה המאבק בין היתר כי נושא הפיקוח והסמכת המתמחים יועברו מלשכת עורכי הדין למשרד המשפטים, לצורך מניעת ניגוד עניינים מובהק. עוד מוצע כי משרד המשפטים יקים מחלקה לפיקוח על המתמחים בתקופת התמחותם, יבקר את שכרם ואת שעות עבודתם, יוודא כי הם אכן מועסקים בעבודה משפטית גרידא, וידאג לקיים כנסים והשתלמויות עבורם. בנוסף, מוצע כי בתקופת ההכנה לבחינות ההסמכה תהיה זכאות לדמי אבטלה וכי האגרה בגין כל בחינה חוזרת תפחת ב - 10% מהסכום הנוכחי.

מדוע אתם לא מחכים לתוצאות הרשמיות?

"מאחר שלפי הדרך שבה בחרו לעשות את הבחינה זה ברור שבאו להכשיל אותנו ולא לבדוק שום ידע משפטי, ולכן זה לא משנה מה יהיו התוצאות הסופיות", אומרים במטה "זעקת המתמחים". "גם הקשר בין המבחן לדוגמא היה לכל היותר בדיחה לעומת מה שהיה בפועל. בנוסף, הלשכה לא נערכה כלל לבחינה, היו מקומות בלי אפשרות לאנשים לשאוף אוויר בין החלקים, היו מקומות שלא היה איפה לקנות אוכל, היו מקומות שלא היה רשום לבוחנים על זכאות לתוספות זמן של בעלי מוגבלויות ולכן חלק מהנבחנים לא קיבלו את מה שמגיע להם".

איזה עוד צעדים אתם מתכננים?

"כרגע זאת ההפגנה הראשונה ואם יהיה צורך זה יהפוך למשהו שבועי", אומרים במטה. "אנחנו גם מתכוונים להגיע לכנסת ואף לבג"צ על חוקיות הבחינה. זה כבר נוגע לכל אוכלוסייה בארץ. הפגיעה היא בעשרות אלפי אנשים – לא רק המוכשלים עצמם אלא גם המשפחות שלהם. מדובר בעשרות אלפי אנשים". עוד הם מוסיפים "הייתה ללשכה הזדמנות לעשות שינוי גם אצלה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון, אבל במקום זה היא לא רק שהמשיכה במגמת ההכשלה אלא החריפה את צעדיה בניסיון להכשיל".

הם מסכמים: "קבוצת המחאה שלנו גדלה בלמעלה מ-1,000 איש בשבוע האחרון. חשוב להדגיש שאנחנו לא מסכנים ולא פוחדים מעבודה קשה, אנחנו רק רוצים שלמבחני הלשכה יהיה קשר לעולם המשפט ולעבודה בעריכת הדין. אנחנו יודעים לעבוד קשה ושמחים לאתגרים, אבל לא לניסיונות הכשלה כחלק מאג'נדה. אנחנו נאבק לעלות את הרמה של מקצוע עריכת הדין ולהנגיש אותו לכל האוכלוסייה - גם לאלה שידם אינה משגת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה