שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביטלה טיפול IVF באוקראינה ודרשה את כספה: "לא יכולה להיכנס להריון"

חדשות

ביטלה טיפול IVF באוקראינה ודרשה את כספה: "לא יכולה להיכנס להריון", צילום: צילום: getty images Israel
ביטלה טיפול IVF באוקראינה ודרשה את כספה: "לא יכולה להיכנס להריון"
13/12/2017, ליאור שדמי שפיצר

ביהמ"ש לתביעות קטנות קבע כי החברה המעניקה שירותים לוגיסטיים של טיפול הפריה חוץ גופית בחו"ל היתה מודעת למצבה של התובעת בת ה-47 שעברה ניתוח לכריתת שרירן ברחם, ולקחה על עצמה את הסיכון שההתקשרות לא תצא לפועל בשל חוסר התאמה, ולכן היא אינה רשאית לנכות את הוצאותיה בגין הטיפול שבוטל

בית המשפט לתביעות קטנות בנתניה חייב את חברת "אמבריון" להשיב ללקוחה את הכספים ששילמה על טיפול הפריה חוץ גופית באוקראינה שלא בוצע בשל אי התאמה רפואית, לאחר שקבעה כי החברה היתה מודעת למצבה של התובעת ולקחה על עצמה את הסיכון שההתקשרות לא תצא לפועל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התובעת בת ה-47 התקשרה בהסכם עם חברת אמבריון למתן שירותים לוגיסטיים של טיפול הפרייה חוץ גופית (IVF) באוקראינה, תמורת השירות שילמה אמה של התובעת, החיה על קצבת ביטוח לאומי, סכום של 31 אלף שקל, בשל רצונה בנכד. בפועל, לא התבצע הטיפול מאחר שהתובעת כלל אינה יכולה להיכנס להיריון עקב שרירן ברחם. למרות זאת, סירבה החברה להשיב לה את הכספים ששולמו, והיא הגישה תביעה לבית המשפט.

לטענת התובעת, היא הופנתה על ידי החברה לרופא מומחה שהפנה אותה לביצוע בדיקת היסטרוסקופיה אבחנתית שתאשר כי חלל הרחם תקין לאחר הוצאת שרירן מהרחם. אולם, בדיקה זו לא נעשתה ועל כן ביקשה התובעת לדחות את מועד הטיפול.

הנתבעת טענה להגנתה כי ההסכם שנחתם בין הצדדים מציין במפורש כי הטיפול הרפואי וההכנה העיקרית שעוברת התורמת מתחיל 30 יום לפני מועד שאיבת הביציות וכרוך בעלויות רבות המהוות את עיקר מרכיב ההוצאות במחיר התוכנית. משכך, במקרה של ביטול החברה תשיב ללקוחה את הכספים ששילמה בניכוי כל ההוצאות שהוצאו בפועל על ידי החברה, התורמת או כל צד שלישי עד למועד שבו התקבלה הודעת הביטול, או 50% ממחיר התוכנית, לפי הגבוה ביניהם. לטענת החברה, מאחר שהודעת הביטול ניתנה 14 ימים לפני הטיפול, התובעת אינה זכאית להחזר.

השופטת ליאת הר ציון קיבלה את גרסתה של התובעת לפיה היא הודיעה על הביטול בטרם חלפו 14 ימים לפני מועד הטיפול, והיא ההודעה על מועד הטיפול נשלחה אליה בהודעת וואטסאפ, שאף הוצגה לבית המשפט. נציג החברה אישר אמנם כי מדובר במספר הטלפון שלו, שממנו נשלחה ההודעה אך טען כי "ניתן לזייף את זה", מבלי להתייחס לגופם של דברים. השופטת הוסיפה כי גם הפניה שקיבלה התובעת מרופא מומחה לבירור נוסף טרם הטיפול תומכת בגרסת התובעת, ולמעשה גרסתה לא נסתרה. 

השופטת הר ציון הבהירה כי חרף הוראות ההסכם עם החברה הקובעות את זכותה של התובעת להשבת הכספים בניכוי הוצאות, בנסיבות המקרה יש להשיב לה את הכספים ששילמה במלואם ללא קיזוז הוצאות. זאת, שכן החברה לא הוכיחה את ההוצאות הכרוכות בטיפול על אף שהגישה כתב הגנה מקיף וממצה. "אני סבורה כי היה עליה להגיש את מלוא ראיותיה עם כתב ההגנה ואין מקום לאפשר מקצה שיפורים", כתבה השופטת בפסק הדין.

עוד קבעה השופטת כי החברה היתה מודעת לבעיה הרפואית של התובעת ולצורך לעבור אבחנה נוספת לאחר הניתוח שעברה, שטרם בוצעה. על כן, קבעה השופטת, נוכח חוסר הוודאות הרפואי מבחינת הלקוחה יש לפרש את ההסכם באופן המטיל על החברה את הסיכון שהלקוחה תבטל את הטיפול, ואין היא רשאית לקזז הוצאות אם הודעת הביטול ניתנת עקב טעם רפואי של חוסר התאמה שהחברה היתה מודעת לו.

השופטת הבהירה כי החברה היתה יכולה לחסוך את הסיכון אם היתה נמנעת מלהתקשר עם לקוחות בנסיבות של חוסר ודאות רפואית ומשהה את החתימה על ההסכם עד לקבלת אישור רפואי בדבר כשירותה של המטופלת. משלא עשתה כן, הרי שמדובר במחדל מטעמה, ומשנקבע כי היא אינה רשאית להפחית הוצאות, כך גם יש לקבוע כי לא חל המנגנון החלופי שנקבע בהסכם. אמבריון חויבה להשיב לתובעת סך של 33 אלף שקל, בתוספת 2,000 שקל הוצאות משפט.

 

ת"ק 18033-07-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:155
קומיט וכל טופס במתנה