שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עבר בטרומית: לשון הרע על חיילי צה"ל תהווה עילה לתביעה

חדשות

עבר בטרומית: לשון הרע על חיילי צה"ל תהווה עילה לתביעה, צילום: צילום: getty images Israel
עבר בטרומית: לשון הרע על חיילי צה"ל תהווה עילה לתביעה
07/12/2017, עו"ד לילך דניאל

מליאת הכנסת אישרה אתמול בקריאה טרומית הצעה לתיקון חוק איסור לשון הרע, לפיה לשון הרע על פעילות מבצעית של חיילי צה"ל יהווה עילה לתביעה שתוגש לפי חוק התובענות הייצוגיות. ח"כ יואב קיש, מיוזמי ההצעה: "ניתן את הכוח לחיילנו לא רק להילחם בשדה הקרב אלא גם בתביעות אזרחיות"

מליאת הכנסת אישרה אתמול (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור לשון הרע (תיקון - לשון הרע על לוחמי צה"ל), של חברי הכנסת יואב קיש, יואב בן-צור ועודד פורר. לפי ההצעה, שעברה ברוב של 61 חברי כנסת מול 33, על אף המגבלה שמטיל החוק על תביעה אזרחית בגין לשון הרע על ציבור או חבר בני אדם, ייקבע כי לשון הרע על פעילות מבצעית של חיילי צה"ל יהווה עילה לתובענה כאמור, שתוגש לפי חוק התובענות הייצוגיות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

שורשיה של המגבלה, הקבועה בסעיף 4 לחוק איסור לשון הרע, נעוצים עוד בהצעת החוק הראשונה מראשית שנות השישים. זמן קצר ביותר לאחר חקיקת החוק מונתה ועדה בראשות השופט דאז ויתקון לבחינת סעיפיו, וזו עמדה בין היתר על השיקולים לכאן ולכאן בכל הנוגע לסעיף 4.

מחד, ציינה הועדה כי אין ספק שגם ציבור עלול להיות נפגע קשות על ידי דברי עלילה והשמצה, אך מאידך יש סכנה שהדבר יקשה על בני אדם בכלל ועל העיתונות בפרט לנהל ויכוח חפשי, למתוח ביקורת ולהביע דעות שליליות על קבוצות בני אדם בעלות אופי פוליטי, דתי, עדתי, מעמדי או אחר. בהמלצותיה הציעה ועדת ויתקון שני תיקונים לסעיף 4: האחד, שהגשת כתב אישום תהיה ע"י היועץ המשפטי לממשלה או מי מטעמו, והשני לאפשר הגשת כתב אישום בשל פרסום לשון הרע רק על ציבור מסוים לפי "לאום, מוצא, דת, עדה או תעסוקה". בסופו של יום רק ההצעה הראשונה התקבלה ונוסחו של הסעיף היום כולל את הסייג לפיו יוגש כתב אישום רק ע"י היועץ המשפטי לממשלה או בהסכמתו.

אחד המקרים המפורסמים והבולטים בהם התעוררה הסוגיה של לשון הרע נגד חיילים היה התביעה בעניין הסרט "ג'נין ג'נין", אותה הגישו חמישה חיילי צה"ל שלחמו במחנה הפליטים בג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" נגד במאי ויוצר הסרט מוחמד בכרי. בתביעה נטען כי ההאשמות החמורות כלפי חיילי צה"ל המובאות בסרט הן שקריות ולכן הסרט עולה כדי פרסום לשון הרע נגדם. בכרי מנגד, טען כי הפרסום חוסה תחת הגנת סעיף 4 ולכן אין לחיילים עילה לתביעה אזרחית. בית המשפט המחוזי קבע כי למרות המעשים הקשים המיוחסים לחיילים במסגרת הסרט, לא עומדת להם עילת תביעה אזרחית נגד בכרי מאחר שלשון הרע מתייחסת לקבוצה של חיילי צה"ל שהשתתפו במבצע חומת מגן ולא ליחידים ספציפיים ולכן קמה המגבלה מכוח הוראת סעיף 4 לחוק.

ביולי 2011 דחה בית המשפט העליון את ערעורם של הלוחמים, וקבע כי למרות שבכרי יצר את הסרט בחוסר תום-לב ומדובר בלשון הרע חמורה נגד חיילי צה"ל, הרי שהביטוי השקרי נסב על קבוצה בלתי מסוימת ולכן נופל לגדרו של סעיף 4 לחוק השולל את עילת התביעה האזרחית. הן לפני מתן פסק הדין בערעור והן אחרי בחרו 3 יועצים משפטיים לממשלה שלא להגיש כתב אישום נגד בכרי בגין הטענות המופיעות בסרט, חרף לחץ ציבורי וממסדי כבד ולמרות שכולם היו תמימי דעים שהדברים המובאים בסרט הם שקריים ומבזים.

ההצעה הנוכחית כאמור באה לשנות מצב זה, לכל הפחות בנוגע ללשון הרע על חיילי צה"ל. בדברי ההסבר נכתב כי "הפרצה המשפטית קראה לגנב והיה מי שידע לנצל היטב את המצב הבעייתי. משמיציה של ישראל, המנהלים נגדה מסעות של דה-לגיטימיציה בזירה הבינלאומית ומבקשים להביא להחרמתה של המדינה ואזרחיה, בחרו בשנים האחרונות בציבור חיילי צה"ל כמטרה נוחה להאשמותיהם והכפשותיהם ביודעם כי כל הליך משפטי לא יינקט נגדם. טענות שקריות רבות נגד חיילי צה"ל הוכחו אמנם במהלך השנים כבדותות, ואולם בשל החסימה הדיונית, המעוגנת בסעיף 4 לחוק, החיילים שנפגעו והמוניטין הצה"לי שנרמס נותרו ללא כל מענה משפטי. כך יוצא שדווקא מי שנשלחו על מנת להגן על אזרחי המדינה וגבולותיה הם שמוצאים עצמם מוכפשים ללא הפסק באמצעי התקשורת השונים. הפגיעה החמורה בלוחמים שנשלחו לסכן את חייהם גורמת לא רק לחיזוק מגמת דה הלגיטימציה של מדינת ישראל בעולם, אלא גם לעיתים תכופות  מחבלת בשליחותו של החייל לבצע את משימתו שעניינה הגנה על חיי אזרחי ישראל".

ח"כ קיש אמר בדיון "חייל צה"ל שנשלח להגן עלינו נותר חשוף בצריח אל מול הכפשות חוזרות ונשנות. ראינו למשל את המקרה של הסרט ג'נין ג'נין שהמצב המשפטי לא אפשר להגן על החיילים, של דין יששכרוף ששיקר על חיילי צה"ל אבל אי אפשר לתבוע אותו. אנחנו ניתן את הכוח לחיילנו לא רק להילחם בשדה הקרב אלא גם בתביעות אזרחיות".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:174
קומיט וכל טופס במתנה