שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עו"ד עתר לבג"ץ: לפרסם החלטות ביהמ"ש לעניינים מקומיים בנט המשפט

חדשות

עו"ד עתר לבג"ץ: לפרסם החלטות ביהמ"ש לעניינים מקומיים בנט המשפט, צילום: istock
עו"ד עתר לבג"ץ: לפרסם החלטות ביהמ"ש לעניינים מקומיים בנט המשפט
03/12/2017, עו"ד לילך דניאל

בעתירה שהגיש עו"ד אייל אבולפיה נגד עיריית תל אביב והנהלת בתי המשפט, נטען כי ההימנעות מפרסום פסקי הדין בנט המשפט פוגעת בעקרון פומביות הדיון, בשקיפות, בזכותם של בעלי-דין להליך הוגן, בעקרון החוקיות ובחופש העיסוק. ביהמ"ש קבע כי העתירה מיצתה עצמה והוסיף כי ניתן להניח שהתהליך יקודם גם בנוגע לרשויות מקומיות אחרות

העותר, עורך הדין אייל אבולפיה, ייצג אדם בהליך משפטי שהתנהל בבית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב. במסגרת העתירה שהגישו השניים לבג"ץ, עתרו להורות לעירייה ולהנהלת בתי המשפט לנהל את תיקי בית המשפט לעניינים מקומיים בעיר באמצעות מערכת 'נט המשפט'.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לטענתם, הדבר נדרש על מנת להנגיש את ההליך המשפטי לעורכי הדין ולבעלי הדין במערכת מקוונת ונוחה. עוד נטען כי ההימנעות מפרסום פסקי הדין במערכת פוגעת בעקרון פומביות הדיון, בשקיפות, ובזכותם של בעלי-דין להליך הוגן וכי אי-פרסום פסקי הדין הפליליים הניתנים בבית המשפט לעניינים מקומיים פוגע גם בעקרון החוקיות ובהרתעה מפני ביצוע העבירות הנדונות שם.

זאת ועוד, לשיטת העותרים, גם חופש העיסוק של עורכי הדין המייצגים בבית המשפט נפגע, שכן אין באפשרותם לעיין בפסקי דין, ללמוד מהם ולהסתמך על האמור בהם במסגרת עבודתם. העותרים טוענים כי התנהלותן של המשיבות חמורה אף יותר לאור העובדה שעיריית תל אביב היא בעלת דין בהליכים המתנהלים בבית המשפט לעניינים מקומיים, ופסקי הדין הניתנים בו גלויים וידועים לתובעים הפועלים מטעמה בניגוד לעורכי הדין שמנגד.

עוד מציינים העותרים כי כבר בשנת 2015 הביעו המשיבות את נכונותן לפעול לפרסום פסקי הדין הניתנים בבית המשפט לעניינים מקומיים באתר הרשות השופטת, אולם לא נעשה דבר בנדון עד להגשת העתירה.

העירייה והנהלת בתי המשפט מצדן, הודיעו כי צוותי עבודה מטעמן שוקדים על העברת עבודתו של בית המשפט לעניינים מקומיים למערכת 'נט המשפט', ועל פתרון הקשיים הטכניים והמנהליים הכרוכים בכך. כך, בהודעה מעדכנת שהוגשה במאי האחרון הודיעה הנהלת בתי המשפט כי פסקי הדין שניתנו בשנים 2017-2016 פורסמו באתר הרשות השופטת, וכי באותו אופן יפורסמו גם פסקי דין שיינתנו מאותו מועד ואילך. כמו כן, בהודעות שהוגשו לאחרונה הודיעו המשיבות כי בעקבות ישיבה שנערכה בהשתתפות נציגים בכירים מטעמן, הן מתחייבות כי בתוך ששה חודשים יתאפשר המעבר של עבודת בית המשפט לעניינים מקומיים בתל אביב למערכת 'נט המשפט'.

בכל הנוגע ליתר בתי המשפט לעניינים מקומיים בארץ, הגישו העותרים בקשה להרחבת הדיון בעתירה כך שיחול גם עליהם. לעומתם, התנגדה הנהלת בתי המשפט לבקשה בטענה כי המעבר לעבודה באמצעות מערכת 'נט המשפט' הוא תהליך מורכב, הדורש שיתוף פעולה מצד הרשויות המקומיות והתאמות למאפיינים הייחודיים של כל רשות ורשות. כמו כן, נטען כי הרשויות המקומיות שבתחומן פועלים בתי המשפט האמורים לא צורפו כמשיבות לעתירה והעותרים לא פנו אליהן לשם מיצוי הליכים כדין. יחד עם זאת, מציינת הנהלת בתי המשפט כי בכוונתה לפעול לשם העברת עבודתם של כל בתי המשפט לעניינים מקומיים למערכת 'נט המשפט', במסגרת תהליך אשר עשוי להימשך מספר שנים.

לאחר עיון בעתירה ובהודעות העדכון, הגיע בית המשפט למסקנה כי העתירה מיצתה את עצמה ודינה להימחק. השופט סולברג ציין כי טבעי הוא ששינוי המערכת שבאמצעותה פועל בית המשפט יהיה כרוך בקשיים מקשיים שונים, אולם מתגובותיהן של המשיבות עולה בבירור כי הן שוקדות במרץ על פתרון הסוגיות הנדונות בעתירה. כך, בשלב ראשון פורסמו פסקי דין שניתנו בבית המשפט באתר הרשות השופטת, גם אם באופן חלקי וכן התחייבו המשיבות כי בתוך שישה חודשים יושלם המעבר המיוחל למערכת 'נט המשפט'.

בכל הנוגע לבקשה להרחבת העתירה כך שתחול על בתי משפט נוספים, ציין השופט סולברג כי אמנם נכון שבתי המשפט לעניינים מקומיים כפופים מבחינה ארגונית להנהלת בתי המשפט, אך אי-אילו עניינים מנהליים בפעילותם נעשים גם בכפיפות לרשות המקומית שבתחומה הם פועלים. לדברי סולברג, העותרים אכן לא מיצו הליכים מול הרשויות המקומיות שאינן עיריית תל אביב ולפיכך אין הצדקה להרחבת עתירתם כמבוקש. עם זאת, העיר, ניתן להניח כי התהליך בנוגע לרשויות מקומיות אחרות אכן יוסיף להיות מקודם.

לסיום קבע השופט סולברג כי חרף מחיקת העתירה, ישנה הצדקה לפסוק הוצאות לטובת העותרים, שכן ניתן להתרשם שהגשת העתירה וההליכים שהתנהלו בעקבותיה הביאו להתקדמות שיש לברך עליה ואשר תורמת לאינטרס הציבורי במובנו הרחב. בנסיבות אלה, ישאו המשיבות בהוצאות העותרים בסך כולל של 10,000 שקל.

 

בג"ץ 7577/16

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:118
קומיט וכל טופס במתנה