שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סטודנטים זרים תבעו: נוצלנו בישראל ככוח עבודה זול בחקלאות

חדשות

סטודנטים זרים תבעו: נוצלנו בישראל ככוח עבודה זול בחקלאות, צילום: צילום: unsplash
סטודנטים זרים תבעו: נוצלנו בישראל ככוח עבודה זול בחקלאות
30/11/2017, עו"ד שלי גולדמן

בית המשפט המחוזי דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד חברה המפעילה תכנית לימודים שבגדרה מגיעים לישראל סטודנטים לחקלאות ממדינות שונות לצורך השתלמות. לפי הנטען, התכנית שימשה כיסוי להבאת עובדים זרים לישראל מעבר למכסות המותרות תוך ניצול הסטודנטים והפרת ההתחייבויות כלפיהם

בית המשפט המחוזי מרכז דחה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד מפעילת תכנית לימודים שבגדרה מגיעים לישראל סטודנטים לחקלאות ממדינות שונות, בטענה כי התכנית אינה אלא כיסוי להבאת עובדים זרים לישראל מעבר למכסות העובדים המותרות, תוך הפרת זכויותיהם של הסטודנטים והפרת ההסכם עמם. נפסק, כי לא הוכח שכוונת המפעילה הייתה להביא את הסטודנטים לישראל ולנצלם ככוח עבודה בחקלאות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הבקשה הוגשה ע"י עמותת "קו לעובד" וסטודנט זר לחקלאות נגד חברת "אגרו סטאדיס", המפעילה תכנית לימודים שבגדרה מגיעים לישראל סטודנטים לחקלאות ממדינות שונות באפריקה ובמזרח אסיה להשתלמות בת 11 חודשים.

לטענת המבקשים, התכנית האמורה אינה אלא כיסוי להבאת עובדים זרים לישראל מעבר למכסות העובדים המותרות, תוך הפרת זכויותיהם של אותם סטודנטים והפרת ההסכם עמם. לפי הנטען, הסטודנטים שמגיעים לארץ במסגרת התוכנית עובדים בעבודות כפיים שאינן מעשירות את הידע שלהם, זוכים ללימוד אקדמי בהיקף מצומצם בלבד ולרמה ירודה של שיעורים. עוד נטען כי למרות שמובטח לסטודנטים "חונך חקלאי צמוד" והתנסות במגוון רחב של תחומים חקלאיים – הם אינם זוכים לכך.

המבקשים הוסיפו וטענו כי הסטודנטים מוצבים לעבודה פיזית קשה במקום להקנות להם כלים לייזום משק חקלאי טכנולוגי ומודרני וכי היחס אליהם דומה ליחס אל עובדים זרים גם בכך שהם מאוימים שאם "יעשו צרות" יגורשו מיד מהארץ.

החברה מצדה טענה כי הסטודנטים נשלחים לתכנית ע"י האוניברסיטאות בהן הם לומדים בארצות מוצאם כחלק מלימודי תואר בחקלאות, ומתנסים בעבודה מעשית המועברת ע"י מרצים בעלי השכלה וניסיון פרקטי. בנוסף נטען כי התכנית נבנתה בעידוד משרד החקלאות ומשרד החוץ באמצעות ועדה ממשלתית וכי הפעילות מפוקחת על ידי משרד החוץ, משרד הפנים והחקלאות ופועלת בחסות המרכז לשיתוף והדרכה חקלאית. 

החברה הוסיפה והטעימה כי היא מקיימת את חלקה בהסכם שנחתם עם הסטודנטים המשתלמים במלואו: הם חותמים על הסכם התקשרות, לרוב בשפתם, שבו נכתב במפורש כי מבנה ההשתלמות יורכב מיום למודים עיוניים ו-5 ימי עבודה מעשית, כאשר העבודה החקלאית המעשית מבוצעת במשקים חקלאיים שונים. כמו כן, בניגוד לטענת המבקשים, לא נכתב בחוזה כי מדובר ב"לימודים מעשיים" כי אם בעבודה חקלאית מעשית.

השופטת אסתר שטמר דחתה את הבקשה וקבעה כי עילת התביעה לא הוכחה באופן לכאורי במידה הנדרשת לשלב זה של הדיון. לשיטתה, גם ככל שניתן לקבוע כי עילת התביעה הוכחה לכאורה בחלקה, חלק זה קשור רק לקבוצה אחת מסוימת מתוך הקבוצה שהתיימרו המבקשים לייצג ועל כן תובענה ייצוגית אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע בעניינה.

בנוסף נקבע כי אין מחלוקת שהלימודים ביום הלימודים העיוני התקיימו כהלכתם, וגם למבקשים אין טענה כלפי הרמה הכוללת שלהם. לדעת בית המשפט, ממסקנה עובדתית זו נובע פער גדול בין העמדה שהוצגה בבקשת האישור לבין העמדה שהוכחה, שכן יום הלמודים העיוני מלמד על ייחודיות הקבוצה של המשתלמים אל מול שאר הפועלים בחקלאות, שהובאו לצורך עבודה בלבד, ומועסקים מכוח היתר עבודה מתאים.

לגופם של דברים נקבע כי התמונה המשולבת העולה מן הראיות אינה דומה לתמונה החדה שהציגו הסטודנטים, אך גם אינה מתאימה לתמונה האידילית שביקשה החברה להראות. נקבע, כי גם אם הלימודים לא היו מושלמים או לא ענו לציפיות, הראיות אינן מוכיחות את טענת המבקשים כי לא זכו לקבל שום הנחיה. לדעת בית המשפט, יתכן שההנחיה לא הייתה לטעמם או שלא ניתנה הנחיה מספקת, אך מעדויות המבקש וחבריו לא עלה שלא ניתנה הנחיה כלל. לפיכך, מכלל העדויות בהליך עלה שהמבקשים לא עמדו בנטל להראות כי כוונת החברה מלכתחילה לא הייתה אלא להביאם לישראל ולנצלם ככוח עבודה בחקלאות.

לסיכום, נפסק כי הואיל והמבקשים לא הוכיחו שקיימת אפשרות סבירה שהשאלות שהעלו תוכרנה בתובענה לטובת הקבוצה – יש לדחות את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית. נקבע כי בשים לב להתנהלות המשיבה כלפי אחת מקבוצות המשתלמים אין מקום לפסיקת הוצאות.

 

ת"צ 24167-07-15

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:200
קומיט וכל טופס במתנה