שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעיית הצפיפות: מה עושים עם 6,000 אסירים שאין להם מקום בכלא?

חדשות

בעיית הצפיפות: מה עושים עם 6,000 אסירים שאין להם מקום בכלא? , צילום: צילום: pixabay
בעיית הצפיפות: מה עושים עם 6,000 אסירים שאין להם מקום בכלא?
28/11/2017, ליאור שדמי שפיצר

בעוד שנה יהיו בבתי הסוהר אלפי אסירים שלא ניתן לשחרר אותם, אך המשך כליאתם יהיה מנוגד לפסיקת בג"ץ המחייבת את שירות בתי הסוהר להקצות לכל אסיר שטח של 4.5 מ"ר. בינתיים, נדרשת הכנסת למצוא פתרונות יצירתיים כדי להקטין את זרם הנכנסים ולהגדיל את זרם המשתחררים

בעוד שנה יהיו בבתי הסוהר בישראל 6,000 אסירים עודפים שאי אפשר יהיה לשחררם על פי חוק והמשך כליאתם יהיה מנוגד לפסיקת בג"ץ בנושא הצפיפות בבתי הסוהר, כך עולה מדיון שנערך אתמול (ב', 27.11) בוועדת הפנים של הכנסת.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על פי החלטת בג"ץ מיוני 2017, החל מחודש מרץ 2018, יש להקפיד על צפיפות פחותה בבתי הסוהר, ועד דצמבר 2018 יש להגיע לשטח מינימלי 4.5 מ"ר לאסיר.

לדברי יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, "עד שבג"ץ לא פסק, אנחנו חברי הכנסת דיברנו הרבה על הצפיפות הלא אנושית בבתי הסוהר. קיימנו דיונים וסיורים וכלום לא קרה. השופט אליקים רובינשטיין דרך את המערכת וכיוון אותה באמצעות הלו"ז שהכתיב. עכשיו למערכת אין ברירה והיא חייבת לפעול. בתי כלא חדשים לא ייבנו תוך חצי שנה. כמה אסירים צריך לשחרר כדי לרווח ל-4.5 מטר לאסיר?". 

סג"ד קתרין בן צבי משירות בתי הסוהר השיבה לשאלתו של ח"כ אמסלם וציינה כי "כדי להגיע לפסיקת בג"ץ צריך לשחרר אלפי אסירים, מעל 8,000 מיטות. אם היום בתא של 22 מטר יש 10 מיטות, לפי התקן החדש נוכל להציב שם רק 5 מיטות. לפי המצבה הנוכחית זה אומר שיש 6,000 אסירים ללא מקום כליאה. אין לי מענה חוקי לזה, כי אני לא יכולה לשחרר אותם. התביעה ומשרד המשפטים נדרשים לומר מה לעשות בדצמבר 2018. איך להקטין עד אז את זרם הנכנסים ולהגדיל את זרם המשתחררים".

עו"ד שני אילוז, נציגת לשכת עורכי הדין, הציעה בדיון להתקין הוראת שעה שתאפשר לאסירים לעלות לוועדת שחרורים כעבור מחצית תקופת המאסר במקום שליש, תוך הגבלת אפשרות זו למאסר ראשון ולסוג עבירות מסוים שייקבע.

עו"ד רותם טובול הציעה להגדיל את מספר השחרורים המנהליים וציינה כי החדרים בבתי הסוהר מפוצצים. 

ח"כ בני בגין ציין את המלצות ועדת דורנר, שביקשה להפחית את זרם הנכנסים לבתי הסוהר, בעקבות הצעות חוק לא אחראיות, לטענתו, שתמיד דורשות החמרת הענישה. ח"כ בגין הציע "להנחות לא להביא הצעות חוק שיקבעו עונש מירבי גבוה", אך העיר "לצערי, בשנתיים האחרונות אפילו הממשלה לא עומדת בהנחיה זו".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:116
קומיט וכל טופס במתנה