שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > משפטניות דתיות נגד חוק הלאום: "סוס טרויאני" שיפגע בזכויות נשים

חדשות

משפטניות דתיות נגד חוק הלאום: "סוס טרויאני" שיפגע בזכויות נשים, צילום: איילת שקד. צילום: דור קדמי
משפטניות דתיות נגד חוק הלאום: "סוס טרויאני" שיפגע בזכויות נשים
08/11/2017, עו"ד לילך דניאל

התנגדות לא צפויה: עורכות דין וטוענות רבניות, כולן שומרות מצוות, פנו במכתב לשרת המשפטים איילת שקד והפצירו בה לעצור את חוק הלאום אותו היא מקדמת, שיחייב שופטים לפסוק לפי ההלכה היהודית באופן שיפגע אנושות בזכויות אדם וזכויות נשים בפרט. את היוזמה הובילה עו"ד בתיה כהנא-דרור, יו"ר עמותת "מבוי סתום"

קבוצה של 10 עורכות דין וטוענות רבניות, כולן שומרות מצוות, שלחו השבוע מכתב לשרת המשפטים איילת שקד, בו הזהירו מפני "הסוס הטרויאני" שמסתתר בחוק הלאום אותו היא מקדמת, שיוביל לשיטתן לפגיעה קשה בנשים כאשר יחייב שופטים לפסוק פסיקות לפי ההלכה. את היוזמה לשליחת המכתב הובילה עורכת הדין בתיה כהנא-דרור, יו"ר ארגון "מבוי סתום" המסייע לנשים מסורבות גט: "החוק הוא חלק ממתקפה משולבת של חוקים דתיים שעלולים לפגוע מאוד בנשים" אמרה עו"ד כהנא-דרור.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

שולחות המכתב הגדירו עצמן כ"נשים משפטניות דתיות הנמצאות בחזית המאבק למען זכויות נשים בישראל בנושא המעמד האישי, הנאלצות מדי יום להתמודד עם הדין הדתי בבתי הדין הרבניים היוצר אי שוויון מובנה בהליכי הגירושין תוך הפליית נשים, הדרתן ופגיעה בזכויותיהן.

לטענת הכותבות, "החוק בצורתו הנוכחית מעניק עליונות משפטית לעקרון שמדינת ישראל מהווה הבית הלאומי של העם היהודי, באמצעות מתן העדפה לאופייה הלאומי של ישראל... בכך מפר החוק את האיזון בין מדינת ישראל כמדינה יהודית ומדינת ישראל כמדינה דמוקרטית כפי שבאה לידי ביטוי בחוקי יסוד אחרים כגון כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק". עוד הן מוסיפות כי בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם, בחוק הלאום לא קיימת פסקת הגבלה המאפשרת פגיעה מידתית, לתכלית ראויה בזכויות המגולמות בחוק: "בכך מעניק החוק עליונות ברורה לחוק הלאום על פני חוקי יסוד אחרים", נטען במכתב.

"'חוק הלאום', שעדיף לקרוא לו 'חוק מדינת ההלכה' הוא חוק יסוד שייתן עדיפות ל'משפט העברי', כלומר לפסיקות בתי הדין הרבניים", אומרת עו"ד כהנא-דרור, "דיינים יוכלו לפסוק פסיקות שיובילו את הנשים מאות שנים אחורה; בגירושין, לדוגמא, עלול להיווצר שוב מצב שבו הגבר יקבל את כל הרכוש והאישה רק את הכתובה. החוק הוא חלק ממתקפה משולבת של חוקים דתיים שעלולים לפגוע מאוד בנשים. השרה איילת שקד עצמה לא תיחשב לעדה אמינה ולא תוכל להתמנות לתפקידים שונים".

"החוק עשוי לעודד פסיקות משפטיות על בסיס ההלכה, מבלי להיזקק לערכי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית כמו שוויון, חירות ועוד...סעיף 'המשפט העברי' בחוק הלאום במתכונתו הנוכחית עלול להפוך חוק שנועד לעגן את זכותו של העם היהודי בארצו מ'חוק הלאום', לחוק 'מדינת ההלכה', שיכשיר את הקרקע לפרשנות וחקיקה בהתאם להלכה היהודית...החוק עלול לסתום את הגולל על האפשרות הצרה הקיימת כיום לקבלת סעד מבית המשפט הגבוה לצדק כאשר מתבצעת פגיעה בזכויות אזרח וזכויות נשים הנובעת מהדין הדתי".

"החוק עלול לשמש בידי גורמים רבניים המתנגדים לשוויון בין המינים ככלי משפטי שביכולתו לבטל הישגים ומהלכים שקידמו את מעמדן של נשים, כמו נציגות נשים בוועדה למינויי דיינים, במועצות דתיות וכמנהלות בתי דין רבניים, וההלכה המחייבת את בתי הדין לדון בהתאם לחוק האזרחי בענייני רכוש בין בני זוג, ועוד... ולהוביל למהפכה שיפוטית הפוכה של החלת הדין הדתי, שאת סופה מי ישורנו. בהיעדר מעצורים ובלמים בפני אלה הרוצים לראות את מדינת ישראל הופכת מדינת הלכה ואת הנשים חוזרות למעמדן הנחות בחברה פטריארכלית–דתית, מודחות מתפקידים בכירים ומשוללות זכויות אזרח. אנו פונות אליך בבקשה דחופה לצאת בהצהרה כנגד החוק כפי שהובא לדיון בוועדה, ולעצור את המשך קידומו ללא התיקונים הנדרשים".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:34
קומיט וכל טופס במתנה