שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ביקשה להכיר בה כידועה בציבור של אביה הביולוגי

חדשות

ביקשה להכיר בה כידועה בציבור של אביה הביולוגי, צילום: השופטת איריס רש. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
ביקשה להכיר בה כידועה בציבור של אביה הביולוגי
06/11/2017, עו"ד לילך דניאל

השופטת איריס רש מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה התבקשה לפסול עצמה במסגרת הליך שבו ביקשה בת להכיר בה כידועה בציבור של אביה הביולוגי לצורך קבלת קצבת שאירים. הטענה: השופטת הביעה בקדם המשפט דעה נחרצת לפיה בכוונתה לדחות את התביעה

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בחיפה איריס רש דחתה בקשה לפסול עצמה מלדון בתביעה נגד המוסד לביטוח לאומי, בגדרו ביקשה בת להכיר בה כידועה בציבור של אביה הביולוגי לצורך קבלת קצבת שאירים. השופטת דחתה את טענת המבקשת כי דעתה בנוגע לסיכויי התביעה "ננעלה" באופן המקים עילת פסלות, וקבעה כי ניהול יעיל של הליכים משפטיים על ידי שופט מביא אותו ולפעמים מחייב אותו להביע דעה לגבי ההליך התלוי לפניו.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

המבקשת הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי, בה ביקשה להכיר בה כידועה בציבור של אביה המנוח לצורך קבלת קצבת שאירים. המל"ל דחה את התביעה בנימוק שלא ניתן לקבוע מעמד של ידועים בציבור בתקופה שבה המנוח והמבקשת התגוררו בחו"ל וכן לנוכח היעדר תושבות של המנוח. לפיכך, הגישה המבקשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, שנידונה בפני השופטת איריס רש.

בשלב מסוים, הגישה המבקשת בקשה לפסול את השופטת רש, בטענה שבמסגרת קדם המשפט הביע בית הדין דעה נחרצת לפיה בכוונתה לדחות את התביעה. לדבריה, בפתח הדיון העלה בית הדין מיוזמתו נימוק אחר מזה שהעלה הביטוח הלאומי, הנוגע לתקנת הציבור לאור היותו של המנוח אביה הביולוגי של המבקשת, וחזר וציין בפני ב"כ המבקשת שוב ושוב כי ראוי שהיא תבחן את צעדה ועמדתה באשר לתביעה ולהותרתה על כנה.

עוד טענה המבקשת כי בית הדין הוסיף והגדיל לעשות משעה שציין כי ייתכן שמדובר בפלילים, מבלי לבחון את העובדות לאשורן שכן התובעת הייתה מעל גיל 21 במועד הרלוונטי. לפי הנטען, בית הדין ציין כי ניצב בפניה מכשול גדול גם אם המחלוקת בעניין התושבות של המנוח תיפתר, כאשר הדברים נאמרו בנחרצות ובנחישות ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים. עוד הוסיפה המבקשת כי בסוף הדיון פנה בית הדין בדברים נוספים לבא כוחה ואמר כי ייתכן שטענותיה צריכות להישמע בפני ערכאת הערעור. בנסיבות אלו, טענה המבקשת, אין מדובר בחשד סביר למשוא פנים אלא באפשרות ברורה וממשית לאחר שבית הדין הביע את דעתו ועמדתו בעניין.

המל"ל מצדו התנגד לבקשת הפסילה וטען כי מדובר בבקשה חסרת בסיס ומופרכת וכי אין כל חשש או צל של חשש שבית הדין גיבש לעצמו דעה קדומה.

השופטת רש דחתה את הבקשה והזכירה כי לשם פסלות שופט יש צורך בנסיבות מוכחות שעל פיהן קיימת אפשרות ממשית למשוא פנים בניהול המשפט או לדעה משוחדת של נושא התפקיד השיפוטי, כשקיומו של חשד או חשש אינם מהווים סיבה מספקת לפסילה. צוין, כי מבחן האפשרות הממשית הוא מבחן אובייקטיבי ומכאן שאין די בכך שבעל דין יחוש, סובייקטיבית, כי השופט גיבש עמדה בלתי ניתנת לשינוי, אלא יש להראות כי מבחינה אובייקטיבית מכלול הנסיבות מצביע על חשש ממשי למשוא פנים.

עוד ציינה השופטת כי הלכה פסוקה היא שסמכותו הטבועה של בית המשפט היא לנהל את הדיון ולהציע הצעות, לרבות הצעות פשרה לסיום המחלוקת שבפניו. זאת, מתוך רצון לחסוך במשאבים של בעלי הדין ובזמנו של בית המשפט. בדומה, רשאי בית המשפט להציע לתובע לשקול חזרה מתביעה ולומר לנתבע כי ראוי שישקול הסכמה לקבלתה של התביעה נגדו. ניהול יעיל של הליכים משפטיים על ידי שופט, קבעה השופטת רש, מביא אותו ולפעמים מחייב אותו להביע דעה לגבי ההליך התלוי לפניו, לעתים אף בשלב מוקדם של ההליך. במקרה זה, קבעה השופטת, בפתח דיון קדם המשפט הוצגו בפני הצדדים הסיכויים והסיכונים של ההליך, זאת לנוכח פסק הדין שניתן לאחרונה על ידי בית המשפט העליון בעניינם של בת ואביה החורג שביקשו להירשם כנשואים במרשם האוכלוסין. בית הדין במקרה זה עמד על עיקרי ההלכה שנפסקה באותו בג"ץ ועל השלכותיה על התיק, לרבות לעניין המשמעות של ההיבט הפלילי על ההליך, ככל שקיים היבט כזה.

עוד הוסיפה השופטת רש כי במסגרת ניהול ההליך על בית המשפט לגלות יוזמה ויצירתיות במטרה להביא לכך שההליכים יסתיימו בשלב מוקדם של ההליך, בלא שמיעת הוכחות או בלא צורך ליתן פסק דין בדרך הרגילה, אם יש הצדקה לכך. זאת, מבלי לוותר על הגעה לתוצאה צודקת וראויה. במקרה זה, אכן המל"ל לא העלה במסגרת בקשתו לסילוק התביעה על הסף טענות במישור של תקנת הציבור בשל מחלוקת בעניין תושבות המנוח, אולם הצגה של סיכויי התביעה לגופה, לרבות לאחר שתיפתר סוגיה זו, נעשתה במסגרת ניהול יעיל של ההליכים, הזמן השיפוטי וזמנם של הצדדים.

יתר על כן, שיקולים של תקנת הציבור הם בבחינת סמכותו הטבועה של בית הדין, שכן בית משפט לא יתן סעד העומד בניגוד לתקנת הציבור. לבסוף הוסיפה השופטת כי דעתו של בית הדין אינה נעולה ובדומה לכל הלכה משפטית התובעת יכולה לשכנעו במסגרת ההליך כי יש מקום לאבחן את ההלכה בעניינה או להציג טענות משפטיות אחרות שעשויות להוביל לתוצאה שונה.

 

ב"ל 32800-05-17

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:173
קומיט וכל טופס במתנה