שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חודש הקניות ברשת בפתח! למה חשוב לשים לב וממה כדאי להיזהר?

חדשות

חודש הקניות ברשת בפתח! למה חשוב לשים לב וממה כדאי להיזהר?, צילום: צילום אילוסטרציה: freestocks.org, unsplash
חודש הקניות ברשת בפתח! למה חשוב לשים לב וממה כדאי להיזהר?
06/11/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

סייבר מאנדיי, בלאק פריידי, חג הרווקים הסיני - חודש נובמבר הגיע ואיתו הטירוף סביב המבצעים לקניות ברשת. אבל מה קורה כשהבגד לא מגיע, כשהסלולרי שהזמנו הגיע פגום או כשהאתר מבקש פתאום פרטים מוזרים? עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און נותנים 13 טיפים חשובים ודברים שחשוב לשים אליהם לב רגע לפני שלוחצים על "הזמן"

חודש נובמבר כבר נודע בשנים האחרונות בכל העולם כחודש הקניות ברשת, במהלכו אתרים רבים מתהדרים בהנחות ומבצעי ענק על הסחורה שהם מציעים למשך מספר ימים מיוחדים. צרכנים רבים כבר מוכנים עם האצבע על המקלדת, כשבין הימים הידועים במבצעים המיוחדים שלהם ניתן לציין את "יום הרווקים הסיני" (ה-11 בנובמבר), "יום שישי השחור" (ה-24 בנובמבר) וה"סייבר מאנדיי" (ה-27 בנובמבר). גם הרשתות הישראליות לא טומנות את ידן בצלחת ומזה מספר שנים גם אנחנו חוגגים "חג קניות" משלנו בשם "Shopping IL", בו במשך מספר ימים ניתנות הנחות במגוון חנויות כחול-לבן. אך רגע לפני שלוחצים על "הזמן" חשוב לדעת - מה קורה במידה שיש בעיה עם המשלוח, מה לעשות אם ההזמנה לא הגיעה, הבגד הגיע פגום, אם המחיר שונה וכיצד להימנע מפישינג ברשת? כל זאת ועוד במדריך הבא.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

1. בדיקת זהות המוכר - בדקו שמדובר באתר מכירות פעיל, רציני ואמין. אתר מקצועי יספק מידע בדבר שם העסק, כתובת, טלפון, כתובת אי-מייל ופירוט לגבי האפשרויות לביטול העסקה. וודאו מי הגוף המנהל והמפעיל את האתר. אם קשה לאתר מידע זה באתר – הדבר אמור לעורר חשד. לא כדאי לרכוש מוצרים מגופים שאינם מגלים את זהותם. אחרת, לא תהא כתובת לפניותיכם (איחור באספקה, מוצר פגום וכו') וכספכם יירד לטמיון. מומלץ גם לבדוק האם לאתר יש מוניטין כאתר בעייתי. חיפוש קצר ב"ד"ר גוגל" יגלה לכם תלונות על האתר, אם קיימות.

2. בדיקת המוצר עצמו - לא מספיק לזהות את המוצר הרצוי, אלא יש לברר את הפרטים המלאים החשובים לנו כדוגמת דגם המוצר וכמובן מחיר המוצר, תנאי תשלום ודמי משלוח. יש לבדוק תוקף אחריות למוצר ומי מעניק את האחריות.

3. זול במיוחד – מעורר חשד - אתר שמציע מוצרים זולים מדי, כגון מכשירי חשמל וסלולאריים בסכומים זניחים – אמור להתעורר חשד. בדקו האם קיימות עלויות נוספות כמו דמי הובלה, אביזרים המתומחרים בנפרד, האם מדובר בדגם ישן ש"יצא מהשוק" או שמדובר במוצר מתצוגה. מחיר זול במיוחד יכול לשקף בעייתיות בתנאי האחריות והשירות לאחר המכירה או "סתם" תרגיל עוקץ שמטרתו לגבות תשלום מבלי לספק את המוצר.

4. אל תשכחו את עלות המשלוח - מומלץ להשוות לא רק את מחירי המוצרים בין אתרים שונים, אלא יש לזכור במקביל גם את עלות המשלוח, המצטרפת לעלות המוצר. בנוסף, ניתן לבדוק את עלות המשלוח באמצעות חברות שילוח, העשויה להיות זולה יותר מעלות השילוח המוצעת על ידי האתר עצמו.

5. קחו בחשבון הוצאות נוספות - למחיר המוצר הסופי יש להוסיף גם מסים – מכס, מס קניה ומע"מ. משלוח שמכיל מוצרים בערך כולל של עד 75 דולרים פטור מתשלום מסים. הפטור אינו חל על מוצרי טבק, כוהל ומשקאות משכרים. בטבלת המסים של אתר המכס מתפרסמות עלויות המסים בהתאם לשווי המשלוח וסוגו. באתר של דואר ישראל מתפרסמות עלויות עמלות ואגרות של חברות השילוח ושל דואר ישראל.

6. הקפידו על תשלום בצורה בטוחה - חשוב לוודא שהאתר ממנו בחרתם לרכוש מאפשר קניה בצורה בטוחה. יש לוודא שקיימת באתר אופציית תשלום בעזרת PAYPAL, וכך להימנע מחשיפת פרטי כרטיס האשראי בפני שלל אתרים. בדרך זו, התשלום מתבצע ישירות מחשבון ה PAYPAL של הקונה ולחנות הוירטואלית אין גישה לפרטים האישיים, מספר חשבון בנק ומספר כרטיס האשראי שלו. השימוש ב- PAYPAL מונע גם שימוש חוזר בפרטי האשראי ללא אישור, וכן ניתן לבטל את התשלום אם טרם נפרע,  במקרה שלא מקבלים את הסחורה. אתרים המאפשרים תשלום מאובטח נחשבים לאמינים יותר מאחרים.

7. לא לזלזל בסיסמה - כאשר נרשמים לאתר קניות או לשירות תשלומים (ע"ע PAYPAL), יש לבחור סיסמה. מומלץ להשקיע בבחירת סיסמה שאינה פשוטה או קצרה מדי ועדיף גם לבחור סיסמה בעלת משמעות פרטית ככל הניתן. עוד מומלץ "להשקיע" בשינוי הסיסמה מדי פעם. בנוסף, כדאי מאד לא לעשות שימוש באותה סיסמה בכל אתרי האינטרנט אלא לגוון בין הסיסמאות.

8. היזהרו מ"פישינג" - שיטות ההונאה שמטרתן לגנוב את זהותכם הדיגיטלית משתכללות מיום ליום ולכן יש לשים לב ולהימנע מלהקליק על קישור ולהזין את הפרטים האישיים. אם מגיע אליכם קישור שנחזה לאתר מוכר המבקש מכם להזין פרטים, הימנעו מלהקליק עליו אלא היכנסו ישירות לאתר ובצעו כניסה מסודרת.

9. תיעוד הרכישה – אחרי שרכשתם, הנפיקו את תיעוד הרכישה ושמרו את אישור ההזמנה. בדרך זו, אם תתעורר בעיה ניתן יהיה לבדוק מאוחר יותר את חיוב האשראי. מומלץ גם להשתמש בשירות המאפשר קבלת הודעת אישור לטלפון בכל סיום עסקה וכך לערוך מעקב אחר כל העסקאות שבוצעו.

10. הגנת הצרכן ותקנון - אם אתר האינטרנט אינו בבעלות ישראלית או חברה בעלת נציגות בישראל –חוק הגנת הצרכן הישראלי לא יחול על רכישות ממנו. אולם, גם אם קניתם מאתרים המופעלים על ידי תאגידים זרים יש לבדוק האם חלה על הרכישה עקרונות בסיסיים של הגנת הצרכן, למשל לעניין מדיניות החזרות, החלפת מוצרים פגומים, ביטולי עסקה ועוד. אם לא קיבלתם את המוצר או נתקלתם בהונאה – ניתן לפנות אל החברה ולדרוש את קבלת כספכם חזרה. תמיד מומלץ לקרוא את תקנון האתר ממנו רוכשים ולהתרשם ממדיניות ההחזרות והטיפול בתקלות של האתר. בעניין זה, רכישה באמצעות PAYPAL מעניקה כתובת נוספת במקרה של בעיה עם האתר או המוצר.

11. מה עושים אם המוצר לא מגיע? יש לפנות אל האתר עצמו. כמו כן ניתן לפנות אל חברת השילוח (כדי לברר אם המוצר "בדרך"). אם המוצר לא סופק והתשלום טרם נפרע – ניתן לבטל אותו דרך חברת האשראי או דרך PAYPAL.

12. מה עושים אם המוצר הגיע פגום? אם מדובר בפגם בייצור מוטלת אחריות על האתר, ויש לפנות אל שירות הלקוחות שלו בדרישה להחלפת המוצר בהתאם לתקנון ומדיניות האתר. אם מדובר בפגם במשלוח, ניתן לדרוש פיצוי מחברת המשלוח. בכל מקרה יש לתעד את מצב המוצר באופן שיוכיח כי התקבל פגום, למשל קבלת המוצר באריזה שאינה מקורית ואינה שלמה. בדיקת המוצר צריכה להיעשות מיד לאחר קבלתו.

13. מה עושים אם התחרטתי? לאתרי קניות רבים ישנה מדיניות החזרה ויש לפעול על פיה. ברם, יש לקחת בחשבון שדמי המשלוח לצורך החזרת המוצר יחולו על הרוכש, מה שיהפוך את ההחזרה במקרים רבים לבלתי כדאית.

קניה מהנה!

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:223
קומיט וכל טופס במתנה