שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > השופט אורי שוהם: "מקווה שחוק ההמלצות לא יעבור"

חדשות

השופט אורי שוהם: "מקווה שחוק ההמלצות לא יעבור", צילום: השופט אורי שהם. צילום: אתר הנהלת בתי המשפט
השופט אורי שוהם: "מקווה שחוק ההמלצות לא יעבור"
05/11/2017, עו"ד לילך דניאל

בתום הרצאה שנשא בפני חברי ועדת הקשר רמת גן בלשכת עורכי הדין יצא שופט בית המשפט העליון נגד החוק המבקש לאסור על המשטרה להמליץ על הגשת כתב אישום בתום חקירה. המכון הישראלי לדמוקרטיה, אף הוא ממתנגדי החוק: "ניחוח של חקיקה פרסונלית שייעודה מניעת פרסום לציבור"

היועמ"ש ופרקליט המדינה לא לבד: שופט בית המשפט העליון אורי שהם יצא נגד חוק ההמלצות ואמר: "אני מקווה שהוא לא יעבור". השופט שוהם התבטא בעניין בתום הרצאה בנושא חיסיון עורך דין-לקוח שנשא ביום חמישי האחרון (2.11) בפני חברי ועדת הקשר רמת גן של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, במסגרת מיזם "העליון בקשר". המכון הישראלי לדמוקרטיה, אף הוא ממתנגדי החוק: "מדובר בחקיקה פרסונלית שייעודה מניעת פרסום לציבור אודות ממצאי חקירות ראש הממשלה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במהלך ההרצאה שנערכה ביום חמישי האחרון פנתה יו"ר ועדת הקשר, עו"ד חיה מנע, לשופט שהם וביקשה לדעת האם הוא תומך בחוק או מתנגד כמו מפכ"ל המשטרה, שטוען שהחוק מייתר את עבודת המשטרה בחקירות. בתגובה ענה השופט שהם "קשה להביע דעה משום שאני כשופט לא אמור להיכנס לנושאים הללו, אך לדעתי האישית אין מקום לחוק הזה, אני בסך הכל יכול לקוות שהוא לא יעבור. זו לא הבעת דעה שיפוטית".

החוק, שאושר היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, עתיד למנוע מהמשטרה להמליץ על הגשת כתבי אישום וזכה להתנגדויות רחבות הן מצד פרקליט המדינה והן מצד מפכ"ל המשטרה. לקראת הדיון בוועדה פרסם גם המכון הישראלי לדמוקרטיה חוות דעת מטעמו הקוראת לשרים להתנגד להצעה. בחוות הדעת מציינים פרופ' מרדכי קרמניצר, ד"ר עמיר פוקס וד"ר תהילה שוורץ-אלטשולר כי מדובר בהצעה תמוהה, שכן לאור הנחיית היועץ המשפטי לממשלה כבר היום לא מועברת המלצה לפרקליטות אלא אך ורק סיכום תיק. לשיטתם, שינוי המצב הנוכחי בהתאם לחוק המוצע, ימנע מהגוף שעסק זמן רב בחקירה מ"לחבר את הנקודות" ולסייע בידי הפרקליטות למלא את תפקידה שכן ללא סיכום התיק אין הבהרה האם החקירה מוצתה ובאה אל סיומה ותתקיים חבלה של ממש בשיתוף הפעולה שאמור להתקיים בעת "העברת המקל" מהמשטרה לפרקליטות.

עוד מסבירים החוקרים, כי ההתייחסות למשטרה כגוף בלתי מקצועי, כשב-90% מהתיקים היא מופקדת גם על הכנת התביעה, מסוכנת לאמון הציבור בה ובניקיון כפיה. לדבריהם, התוצאה של שינוי הנוהל הנוכחי תהיה בהכרח מניעת מידע מהציבור אודות חקירות ציבוריות וחסימת המידע תקשה להביע ביקורת ולחוות דעה על עבודת הפרקליטות והמשטרה בשלבים מאוחרים יותר.

לבסוף, מדגישים קרמניצר, פוקס ושוורץ-אלטשולר, כי הניחוח שעולה מן ההצעה הוא של חקיקה פרסונלית שייעודה מניעת פרסום לציבור אודות ממצאי חקירות ראש הממשלה. מצב זה, לשיטתם, אינו ראוי ואינו בא לשרת את טובת הציבור אלא את צרכי השעה, ולכן ראוי היה שהצעה זו לא תובא להכרעה בעיתוי זה.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה