שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > עד כמה אתם יודעים מה נעשה במידע האישי שלכם כשאתם רוכשים ברשת?

חדשות

עד כמה אתם יודעים מה נעשה במידע האישי שלכם כשאתם רוכשים ברשת?, צילום: צילום: Getty images Israel
עד כמה אתם יודעים מה נעשה במידע האישי שלכם כשאתם רוכשים ברשת?
30/10/2017, עו"ד לילך דניאל

הרשות להגנת הפרטיות ערכה סקירה של 21 אתרים ואפליקציות של רשתות הקמעונאות הנפוצות בישראל לקניות מקוונות במטרה לבדוק באיזו מידה החברות משקפות ללקוחות את הנעשה במידע האישי שלהם, לאיזו מטרה נאסף והאם ישותף עם גורמים נוספים. הממצאים מטרידים

הרשות להגנת הפרטיות (לשעבר רמו"ט) ביצעה סקירה של מדיניות הפרטיות ב- 21 אתרים ואפליקציות של רשתות הקמעונאות הנפוצות בישראל לקניות מקוונות, במטרה לבדוק באיזו מידה החברות משקפות ללקוחות את הנעשה במידע האישי שלהם, לאיזו מטרה נאסף והאם ישותף עם גורמים נוספים. הבדיקה העלתה כי המצב בישראל חמור יותר מהמצב בעולם ובעקבותיה אף נפתחו תיקי אכיפה כנגד שלושה ארגונים שעלה כי לכאורה אינם עומדים בדרישות החוק.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

הסקירה היא חלק מפעילות בינלאומית המתקיימת מדי שנה (המכונה בעולם Sweep), בה השתתפו  24 רגולטורים במסגרת רשת להגנת מידע אישי מרחבי העולם (GPEN - Global Pricey Enforcement Network  ). במסגרת הפעילות הרגולטורים בחנו סך כולל של 455 אתרי אינטרנט ואפליקציות ממגזרים מגוונים (בהם קמעונאות, כספים ובנקאות, נסיעות, מדיה חברתית חינוך ובריאות ועוד), במטרה  לבחון האם למשתמש  ברור איזה מידע נאסף לגביו, לאיזו מטרה, וכיצד יעשה בו שימוש.

מדיניות הפרטיות באתרים נועדה להבהיר למשתמשים מה נעשה במידע האישי שנאסף עליהם, באיזה אופן ישמר ולאיזו מטרה. ככל שמדיניות השימוש תהיה בהירה, שקופה, מדויקת ומפורטת למשתמשים, כך תהיה להם שליטה רבה יותר  על המידע האישי שלהם ויכולת בחירה אמיתית באם למסור פרטים אלו.

 במסגרת הסקירה, בחנה הרשות להגנת הפרטיות לעומק את מדיניות הפרטיות שמציגות רשתות ישראליות באתרים ובאפליקציות וכן ביצעה רכישות בפועל, במטרה לעקוב אחר שימוש החברות במידע האישי גם לאחר שלב הרכישה. הבדיקה העלתה כי נדרש שיפור משמעותי בנוגע לשקיפות באשר לשימוש במידע שנאסף אודות משתמשים. בעקבות הסקירה אף פתחה הרשות תיקי אכיפה כנגד שלושה ארגונים שעלה כי לכאורה אינם עומדים בדרישות החוק.

בנוסף, ממצאי הסקירה גילו כי המצב בישראל חמור יותר מזה הבינלאומי - חברות ועסקים שנבדקו בישראל שיקפו ללקוחותיהם בצורה פחות מספקת את האופן בו המידע נאסף, השימוש שנעשה בו ועם מי הוא משותף. כך לדוגמה, 66.6% מהאתרים שנבדקו לא ציינו האם המידע שנאסף משותף עם גורמים נוספים ועם אילו גורמים (לעומת 51% בעולם). בנוסף עלה כי 95.2% מהאתרים הנבדקים לא סיפקו מידע באשר לדרכים למחיקת המידע האישי מהאתר או האפליקציה (לעומת 51% בעולם). כמו כן, מספר האתרים והאפליקציות שלא סיפקו את המידע בצורה מספקת עמד על 28.5% בישראל לעומת 23% בעולם, ומספר האתרים שלא סיפקו מידע מספק באשר לאופן בו המידע נשמר ומאוחסן עמד על 71.4% בישראל לעומת 67% בעולם.

ראש הרשות להגנת הפרטיות, עו"ד אלון בכר: "על חברות ועסקים להפנים שהמידע המוחזק אצלן אינו בבעלותן וכי יש להן חובות ואחריות כלפי ציבור הלקוחות שלהן. עליהן לשמור את המידע חסוי ומקושר לעסקה הספציפית בלבד. כן מוטלת עליהן החובה להציג ללקוחותיהם בשקיפות ובבהירות מה הן עושות עם אותו מידע, למי יועבר ולקבל את הסכמתם החופשית והמודעת לכל אלו".

לעיון בתוצאות הדו"ח הבינלאומי של פעילות ה-SWEEP לשנת 2017: https://www.privacyenforcement.net/node/906

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:12
קומיט וכל טופס במתנה