שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נאור נפרדה בדמעות: "על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאות ביהמ"ש"

חדשות

נאור נפרדה בדמעות: "על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאות ביהמ"ש", צילום: מרים נאור. צילום מסך משידור לע"מ
נאור נפרדה בדמעות: "על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאות ביהמ"ש"
26/10/2017, עו"ד לילך דניאל

בטקס חגיגי במעמד בכירי מערכת המשפט וכשההתרגשות ניכרת היטב בקולה, נפרדה היום נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור מכס השיפוט עליו ישבה קרוב לארבעים שנה: "אני בטוחה שהנשיאה חיות תדע להגן על המערכת בעוז רוח". הערב בבית הנשיא: אסתר חיות תושבע כנשיאה הבאה

להתראות נאור, שלום חיות: בטקס מרגש נפרדו הבוקר בכירי מערכת המשפט מנשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, הפורשת לגמלאות לאחר 37 שנות שיפוט, מתוכן 15 שנה בבית המשפט העליון ו-3 שנים כנשיאה. שרת המשפטים סיפרה על הקשר בין נאור לעיר ירושלים ואמרה "על אף פער הגילאים, כבר בפגישתנו הראשונה הרגשתי כאילו אנו חברות ותיקות, העבודה איתך הייתה מהנה, פוריה, מלמדת".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

עוד אמרה השרה איילת שקד: "לעתים הסכמתי עם פסקי דינך ולעתים לחלוטין לא. אך תמיד ידעתי שמניעייך טהורים וזוהי התוצאה המשפטית הנכונה ביותר בעינייך. זה לא סוד, היו לנו לא מעט מחלוקות, אך ידענו להתעלות עליהן ולנהל אותן בדרך טובה ומכבדת".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אמר בין היתר "בפסיקותיך תרמת תרומה ייחודית להגנה על טוהר המידות ולמלחמה בשחיתות, לחיזוק הערכים הדמוקרטיים וזכויות האדם, להתמודדות עם סוגיות של דת ומדינה, לפיתוח דינים חדשים... התייצבת באומץ ובנחישות נגד אלו המבקשים לפגוע במעמד בית המשפט העליון. עמדת על כך שקולות אלו לא ישפיעו על עצמאות שיקול דעתם של השופטים... שמירה על מעמדו של בית המשפט העליון וכיבוד פסיקותיו, בעיקר כשהן אינן מקבלות את עמדת הרשויות האחרות, הן אבני יסוד במשטר הדמוקרטי של ישראל".

הנשיאה הנכנסת אסתר חיות נפרדה מחברתה "מירה" ואמרה: "ההתקפות על בית המשפט העליון הפכו לחזון נפרץ ולא נחסכו ממך כנשיאה התקפות אישיות. ראיתי אותך נושכת שפתיים אך בד"כ בחרת שלא להגיב על מתקפות אלו. בהתנהלות זו הפגנת מעלה גדולה של אלה ה"נעלבים ואינם עולבים". אכן, לא מעט קשיים עמדו בפנייך במילוי תפקידך אך את התמודדת עמם בגבורה ובכבוד בדרכך השקטה, הממלכתית והצנועה, בנאמנות ללא פשרות לצו מצפונך. התנהלותך לאורך כארבעים שנה ובשלוש השנים כנשיאה הם בעיני דוגמה ומופת להתנהלות ראויה של אנשי ציבור".

נאור עצמה התייחסה בנאומה למתקפות נגד בית המשפט העליון: "בשלוש השנים האחרונות כיהנתי כנשיאת בית המשפט העליון. לא היתה זו תקופה קלה. הושמעו בתקופה הזו דברים נגד בית המשפט, ובהם ביטויים בוטים (בסגנון ובתוכן) שלא אחזור עליהם. ביקורת עניינית היא לגיטימית וחשובה, אך דברים שנשמעו בשנים האחרונות, לא אחת מבלי שנקרא פסק הדין כולו או אפילו חלקו, חרגו לעתים מגדריה של ביקורת לגיטימית".

עוד הוסיפה "ביום השבעתי לנשיאת בית המשפט העליון התחייבתי לשמור על מערכת בתי המשפט; על עצמאותה; על אי התלות של השופטים, שהן תנאי בלעדיו אִין להכרעות ענייניות ולעשיית צדק. שמתי לי למטרה להגן על המערכת ועל השופטים מכל פוליטיזציה. אני מאמינה כי בשבתו של השופט על כס השיפוט אין הוא מבקש להנחיל – ואסור לו לבקש להנחיל – את ערכיו והשקפתו הפרטית. בשבתנו לדין אין אנו באים לשרת השקפת עולם זו או אחרת; אין אנו עוסקים בכיפוף ידיים מול רשויות השלטון האחרות. אנו מכבדים את הכנסת ואת הממשלה; אין לנו שום רצון לנשלן מסמכויותיהן, אך על רשויות השלטון האחרות לכבד את עצמאותו של בית המשפט; לכבד את חובתו לשפוט בלי מורא ובלי משוא פנים; ואת חובתו להגן על זכויות האדם ועל שלטון החוק".

עוד ציינה נאור "מדינת ישראל יכולה להתגאות בעצמאות שופטיה, שאין עליהם מורא זולת מוראו של הדין. אולם אין להתייחס לעצמאות השיפוטית כאל דבר מובטח וברור מאליו; עלינו לשמור עליה. אם לא נגן על הדמוקרטיה, הדמוקרטיה לא תגן עלינו".

נאור הודתה בין היתר גם לשרת המשפטים איילת שקד ואמרה "היו לנו חילוקי דעות לא קלים, אך רובם נפתרו פתרונות פרגמטיים –  במפגשים אצלי בחדר, בשיחות או במסרונים. בצד חילוקי הדעות נרקמו ביננו יחסי ידידות ואהבה, למרות פער הגילים שביננו ולמרות הבדלי ההשקפות בסוגיות מקצועיות שונות. יחסינו האישיים לא נפרמו בגלל המחלוקות, וראיתי חשיבות רבה בהבחנה בין מחלוקות מקצועיות ליחסים אישיים". עוד הודתה למנהל בתי המשפט היוצא, השופט מיכאל שפיצר, לשופטים, לעובדי הנהלת בתי המשפט ולעוזריה ומתמחיה לאורך השנים ועובדי לשכתה.

בקול חנוק מדמעות הוסיפה נאור תודה גם לבעלה אריה, לבני משפחתה וחבריה וסיימה בהתייחסות אל מחליפתה בתפקיד, עמיתתה לכס השיפוט השופטת אסתר חיות שלדבריה אין ראויה ממנה לתפקיד החשוב והמורכב: "אין לי ספק ביכולתה של הנשיאה חיות להנהיג את מערכת בתי המשפט בזכות מעלותיה המקצועיות, כישוריה והיושרה שלה. באה העת, ואני מעבירה באהבה את הלפיד לדור הבא. אני בטוחה כי הנשיאה חיות תדע להגן עליו בעוז רוח, לצעוד לאורו בדרך שהתוו קודמנו, ולהעבירו בבוא היום הלאה כשזוהרו לא הועם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:20
קומיט וכל טופס במתנה