שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הנחיה חדשה של נאור: שופטים לא יוכלו לחתום בתוארם האקדמי בפס"ד

חדשות

הנחיה חדשה של נאור: שופטים לא יוכלו לחתום בתוארם האקדמי בפס"ד, צילום: צילום: גטי ישראל
הנחיה חדשה של נאור: שופטים לא יוכלו לחתום בתוארם האקדמי בפס"ד
23/10/2017, עו"ד לילך דניאל

השופט דוקטור או פרופסור? עד כה שררה אי בהירות ואי אחידות בשאלה האם מותר לשופט לחתום בתוארו האקדמי האישי על החלטות ופסקי דין היוצאים תחת ידו. בעקבות פנייתה של נשיאת בית המשפט העליון לוועדת האתיקה של השופטים לא יוכלו עוד השופטים והרשמים להמשיך בנוהג זה

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור החליטה לאמץ כהנחיה מערכתית את המלצת ועדת האתיקה של השופטים, להורות לשופטים ולרשמים במערכת בתי המשפט שלא לעשות שימוש בתארים אקדמיים אישיים בהחלטות ובפסקי דין היוצאים תחת ידם. חברות הועדה: "איננו סבורות כי סוגית השימוש שעושים שופטים בתוארם האקדמי בפסקי-דין ובניירות רשמיים היא סוגיה אתית, אך נראה לנו כי התואר האקדמי של השופט או השופטת קשור לכישוריהם האישיים ולא למשרה השיפוטית".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

במהלך חודש יולי האחרון פנתה נאור לוועדת האתיקה על מנת שתחווה דעה בשאלה האם יש צורך בגיבוש כללים מנחים באשר לשימוש שופטים בתוארם האקדמי בפסקי-דין, בביוגרפיה הרשמית המפורסמת באתר האינטרנט של הרשות השופטת, בכרטיסי ביקור ובניירות מכתבים רשמיים.

ברקע לפנייתה של נאור לוועדה עמדה כתבה שפורסמה בעיתון "הארץ" כחודשיים לפני כן, שכותרתה "השופט דוקטור (לא במשפטים), השופט הפרופסור (לא פעיל) והודעה חשובה לעורכי דין". הכתבה עסקה באופן שבו משתמשים שופטים שונים בתארים אקדמיים גבוהים והובאה בה גם תגובת מערכת בתי המשפט לפיה "באתר הרשות השופטת מצוינים הפרטים הנוגעים לתארים האקדמיים של השופטים, אשר הושגו כדין. אין בנושא זה כללים מנחים וממילא אין מניעה לעשות שימוש בתארים. יש לציין כי בכל הערכאות נהוג לרשום את התואר האקדמי פרט לבית המשפט העליון בו יש מסורת שלפיה אין כותבים תואר אקדמי".

מתשובת הוועדה, שנשלחה לנאור בתחילת החודש שעבר, עולה כי הוועדה עיינה בפנייה ואף קיימה ישיבה בנדון ובחנה את הדברים על אף שהגיעה למסקנה כי סוגית השימוש שעושים שופטים בתוארם האקדמי בפסקי-דין ובניירות רשמיים היא לא סוגיה אתית. "נראה לנו כי התואר האקדמי של השופט או השופטת קשור לכישוריהם האישיים ולא למשרה השיפוטית", נכתב בתגובה, "בעשותם שימוש בסמכות שהוענקה להם לשבת בדין ולתת החלטות ופסקי דין, אין השופטים מייצגים את עצמם אלא את בית המשפט".

בהקשר זה מוסיפות חברות הוועדה כי מבדיקה שערכו עולה כי לא אותרו בתי משפט אחרים בעולם שבהם מוסיפים השופטים את תוארם האקדמי לתוארם השיפוטי בפסקי דין. "על כן, אנו סבורות כי מוטב גם בישראל להנחות את השופטים במישור המערכתי, להבדיל מהמישור האתי, שלא לעשות שימוש בתארים אקדמיים אישיים בהחלטות ובפסקי דין". נוכח האמור, המליצו חברות הוועדה כי הנשיאה תעביר את חוות הדעת כהנחיה מערכתית לשופטים מתוך ידיעה כי בהיעדר הנחיות מתאימות שררה אי בהירות ואי אחידות בסוגיה זו.

מנגד, סברה הוועדה כי הדברים אינם חלים בכל הנוגע לתואר אקדמי של שופטים בביוגרפיה הרשמית ובכרטיסי ביקור, שכן הדגש במסמכים אלו הוא על השופט כאדם ולא על סמכותו השיפוטית. "עם זאת על מנת למנוע טעות, מן הראוי כי בעשותם כן השופט או השופטת יוסיפו ויפרטו את התחום שבו ניתן התואר האקדמי שכן לעתים נושאים שופטים תארים אקדמיים שאינם בתחום המשפט. והכל על פי הכללים הנוהגים בעניין זה במוסדות האקדמיים הרלוונטיים".

בשבוע שעבר הפיץ מנהל בתי המשפט את חוות דעתה של ועדת האתיקה לכלל השופטים והרשמים. בהמשך לכך, כאמור, החליטה הנשיאה נאור לאמץ את האמור בחוות הדעת ועל כן הפכה להנחיה מערכתית.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:137
קומיט וכל טופס במתנה