שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > קריאות לנאור לחזור בה מההחלטה לבטל את ההשתתפות בטקס ההתיישבות

חדשות

קריאות לנאור לחזור בה מההחלטה לבטל את ההשתתפות בטקס ההתיישבות, צילום: השופטת מרים נאור. צילום: אתר בתי המשפט
קריאות לנאור לחזור בה מההחלטה לבטל את ההשתתפות בטקס ההתיישבות
27/09/2017, עו"ד לילך דניאל

ברקע הסערה שעוררה החלטתה של נשיאת העליון למנוע את השתתפותו של שופט בטקס לציון יובל להתיישבות ביהודה ושומרון, משיבה נאור לעתירה שהגישה בעניין עמותת "רגבים" וטוענת: השתתפות שופט בטקס אינה עולה בקנה אחד עם כללי האתיקה. שרת התרבות מירי רגב ברשת ב': "מחר חייל יחליט שלא להגיע לשמירה"

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הגישה היום (ד') את תגובתה לעתירה שהגישה לבג"ץ עמותת "רגבים", בעניין החלטתה שלא לאפשר לנציג הרשות השופטת להשתתף בטקס לציון יובל שנים להתיישבות באיו"ש הצפוי להתקיים הערב בפארק התעשייה בגוש עציון. בצל הסערה שעוררה ההחלטה, קריאות לנאור לחזור בה, לרבות מצד התנועה לאיכות השלטון המתריעה מפני הצטיירות כמי שמפרה את האיזון בין הרשויות: "הדבר עלול לשחק לידיהם של המבקשים לצייר את בית המשפט כשחקן במישור הפוליטי".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

על פי התגובה, ההזמנה להשתתף בטקס התקבלה בלשכת הנשיאה בחודש אוגוסט האחרון ועל פי נוהלי העבודה הרגילים התבקש השופט הנדל לייצג את הרשות השופטת באירוע. בהמשך, התקבלה ההזמנה המפורטת בה הוגדר הטקס "חגיגות היובל לשחרור יהודה, שומרון, בקעת הירדן ורמת הגולן", וכי הוא יערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, שרת התרבות והספורט ועוד.

לאחר שהנשיאה עיינה בהזמנה המפורטת שהתקבלה בלשכתה, ובמחשבה נוספת, הגיעה הנשיאה למסקנה כי האירוע עוסק בנושא השנוי במחלוקת ציבורית ולכן החליטה שראוי כי הרשות השופטת לא תשתתף באירוע. לפי הנטען בתגובה, את ההחלטה קיבלה הנשיאה לפני פנייתו של ח"כ עיסאוי פריג' וללא קשר אליה. "לדעת הנשיאה", נכתב בתגובה, "השתתפות נציג הרשות השופטת באירוע אינה עולה בקנה אחד עם האמור בכללי האתיקה לשופטים", תוך הפניה לכללים 17 ו-18 האוסרים על שופט לקחת חלק בפעילות פוליטית או מפלגתית ולהביע בפומבי דעה בעניין שאינו משפטי בעיקרו.

עוד מתייחסת התגובה לטענה כי מדובר באירוע "ממלכתי": "אין לבחון את מהותו של אירוע זה או אחר אך ורק לפי הגדרתו או כותרתו, אלא לפי מהותו, ובין היתר יש לבחון את מיהות המשתתפים והנואמים בו וכך נעשה במקרה זה.. הנשיאה מבקשת להדגיש כי מערכת בתי המשפט משתתפת ותמשיך לקחת חלק באירועים ממלכתיים כדבר שבשגרה ומכבדת אותם בנוכחות שופטים. יחד עם זאת, מערכת בתי המשפט נמנעת מהשתתפות בכל אירוע שנוי במחלוקת ציבורית ובפרט כאשר הבמה כולה מסורה לצד אחד", לשון התגובה.

מאז הפרסומים על החלטתה של נאור הרוחות במערכת הפוליטית והציבורית סוערות, עניין המצטרף לדיון הציבורי הסוער מהשבועות האחרונים בעניין מעמדו ואופיו הראוי של בית המשפט. בין המתנגדים הייתה גם שרת התרבות מירי רגב, שבראיון לתכניתו של אריה גולן ברשת ב' תקפה הבוקר את ההחלטה ואמרה בין היתר "יש אירועים שמצוינים בטקס ממלכתי ואין שיקול דעת מי מסגל א' מגיע. הנשיאה טועה מאד, המנעות בעיני היא כמו חרם. לא יכול להיות שהרשות השופטת לא תגיע לאירוע כזה, מחר גם חייל יכול להחליט לא להגיע לאירוע כזה או אחר, לשמירה או לפעילות מבצעית. אני מצפה שמרים נאור תחזור בה". השופט לשעבר יעקב טירקל אף הוא התראיין ברשת ב' וטען כי מדובר ב"החלטה בעייתית" מכיוון שמדובר באירוע ממלכתי.

מי שעוד הגיבה להחלטה היא התנועה למשילות ודמוקרטיה, המנהלת בימים אלו עתירה אחרת (אך דומה) לבג"ץ נגד הנשיאה נאור. בעתירתה תקפה התנועה את ההנחיה שהעבירה נאור לכלל השופטים, שלא להיפגש עם יו"ר לשכת עורכי הדין ונבחרי ציבור אחרים, וטענה כי הנחייה זו ניתנה בחוסר סמכות. "הרשות השופטת מחויבת לכבד את הממלכתיות הישראלית כמו כל רשות שלטונית אחרת", נמסר מהתנועה. "במדינת ישראל יש כללי טקס מקובלים ואין לרשות השופטת הצדקה לבחור אילו אירועים ממלכתיים היא תחרים ובאילו תשתתף. התנהלותה של הנשיאה מרים נאור בנושא וכן של חבריה השופטים, מכניסים את בית המשפט עוד יותר ללב המחלוקות הפוליטיות שפוגעות במעמדו".

התנועה לאיכות השלטון הצטרפה אף היא לקולות הקוראים לנאור לחזור בה מהחלטתה, אך זאת על מנת שלא להיתפס כמי שמפרה את האיזון העדין בין הרשויות: "דומה כי מתן הודעה על ביטול הגעתו של נציג הרשות השופטת לטקס הממלכתי, זמן קצר לפני קיומו של הטקס הממלכתי, עלול להיתפס כהפרה של האיזון העדין בין הרשויות, וכהבעת חוסר כבוד להחלטת הממשלה. זאת, דווקא מצד הרשות שמחויבותה לכללים ולנוהגים מצופה כי תהיה מלאה. התנועה מודעת לרגישות האופפת את הנושא ולמאמציה של הרשות השופטת להימנע ממעורבות בנושאים פוליטיים, אך דומה כי בנסיבות העניין יש לייחס חשיבות גדולה יותר לחשש מפני פגיעה בהפרדת הרשויות ובפרט בכבוד ההדדי השורר בין הרשויות. דומה כי הדבר עלול לשחק לידיהם של המבקשים לצייר את בית המשפט כשחקן במישור הפוליטי, בבחינת "בא לברך ויצא מקלל".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:14
קומיט וכל טופס במתנה