שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > לאן הולך מקצוע עריכת הדין? הרבה יותר פרילנסרים – הרבה יותר גמישות

חדשות

לאן הולך מקצוע עריכת הדין? הרבה יותר פרילנסרים – הרבה יותר גמישות, צילום: עו"ד ג'קי דונר, צילום: אורן שליו
לאן הולך מקצוע עריכת הדין? הרבה יותר פרילנסרים – הרבה יותר גמישות
26/09/2017, עו"ד ג'קי דונר

זו כבר עובדה מוגמרת: מקצוע עריכת הדין ישתנה בעשור הקרוב ללא היכר ומשרדי עורכי הדין המסורתיים יתקשו למלא את החלל. עו"ד ג'קי דונר מסבירה על התהוות השירותים המשפטיים האלטרנטיביים, הצפויים להגיע בשנים הקרובות להיקף שוק של למעלה מ-40 מיליארד דולרים

שוק עורכי הדין משתנה באופן תדיר. טכנולוגיה מפה, רגולציה משם, אך בתווך נשארים כמה אלמנטים קבועים: הראשון, משרדי עורכי דין נדרשים לצמצם עלויות. בעולם יותר ויותר תחרותי בו לקוחות מצפים לעבודה איכותית בפחות זמן ובעלות נמוכה יותר, משרדי עורכי דין חייבים למצוא מנגנונים לסייע להם לעמוד בעומס. מנגד, עורכי דין רוצים יותר חופשיות וגמישות. דור ה-Y כבר לא מוכן לסבול שעות ארוכות בעבודה מונוטונית ומפרכת ומחפש דרכים לשלב, לשנות ולהקל.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

דווקא משתי בעיות אלו, ובאופן בלתי צפוי, נוצר פתרון המעניק לעורכי-דין פרילנסרים יכולת לסייע למשרדי עורכי הדין. "ליגל ריסורסינג" (Legal Resourcing) נולד. בעשור הקרוב מקצוע עריכת הדין ישתנה ללא היכר. זאת כבר עובדה מוגמרת. העתידן המשפטי הנחשב בידי רבים ל'נביא' הסקטור, פרופסור ריצ'רד סוסקינד (Richard Susskind), מנבא שבעתיד הקרוב מערכות טכנולוגיות יוכלו לאבחן ולהגיב לבעיות המשפטיות של לקוחות בזמן אמת ובאופן אוטומטי. בנוסף, אפליקציות חינמיות יוכלו להפיק בשניות מסמכים משפטיים, חוזים ואפילו הסכמי גירושין. לא עוד יועצים פנים מול פנים – עורכי דין יהיו אחראיים על מערכות טכנולוגיות, הזנת וניתוח נתונים והנגשת המשפט בעזרת טכנולוגיה, והרבה פחות על טיב המוצר המשפטי.

לתוך החלל הזה שמשרדי עורכי דין מסורתיים מתקשים למלא, נכנסים נותני שירותים משפטיים אלטרנטיביים הנקראים "Alternative Legal Service Providers". הכוונה היא לכל חברה אשר לא עובדת לפי הפורמט המוכר של עורך דין במשרד עורכי דין. נתח גדול משוק נותני השירותים המשפטיים האלטרנטיביים נתפס כיום על ידי חברות מיקור חוץ משפטי, או בשמו הלועזי – אאוטסורסינג (Outsourcing). על פי הדו"ח שפורסם על ידי חברת Global Market המתמחה במחקר עסקי ושירותי ייעוץ, היקף השוק של נותני שירותים משפטיים אלטרנטיביים צפוי לעבור את ה-$40 מיליארד דולר עד שנת 2024.

הסבר מרכזי לכך הוא בגידול המשמעותי בביקוש לשירותי E-discovery (גילוי מסמכים אלקטרוני), ההולך ונהיה נפוץ יותר ויותר גם בישראל. עם השימוש ההולך וגובר במערכות דיגיטליות והכמויות האדירות של מידע שעובר בהן, הצורך לשירותים משפטיים אלטרנטיביים נמצא במגמת עלייה אדירה. הצורך בשירותי E-discovery צפוי לגדול בשיעור משמעותי של למעלה מ-40% בין השנים 2017 עד 2024. דו"ח שהוכן על ידי המכון לניהול משפטי על שם ת'ומסון רויטרס בשיתוף עם המרכז למחקר מקצועות המשפטים של אוניברסיטת ג'ורג'טאון יחד עם בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת אוקספורד שנערך ב-2017, קבע שנותני שירות בתחום ה-E-discovery חולשים על שוק של כ-6.2 מיליארד דולר בשנה, כאשר שוק נותני שירותים משפטיים אלטרנטיביים כולו עומד כיום על 8.4 מיליארד דולר בשנה.

בין השחקנים החדשים במגרש, מובילים מיזמי מיקור חוץ המאפשרים לשכור שירותי עו"ד פרילנסר לתקופה מסוימת או עבור פרויקט מסוים. משרדי עורכי דין ומחלקות משפטיות המחפשים פתרונות חסכוניים כבר החלו לפנות אל נותני שירותי ליגל ריסורסינג על מנת לצמצם עלויות ולהגדיל את התחרותיות שלהם בשוק.

לפי הדו"ח של אוניברסיטת ג'ורג'טאון, 60 אחוזים ממחלקות הייעוץ המשפטי של חברות מסחריות עושות שימוש בשירותי מיקור חוץ משפטי באופן כלשהו, בין השאר לבדיקת נאותות במסגרת מיזוגים, כתיבת חוזים ורגולציה. 14% נוספים צפויים, על פי עדותם, להתחיל לעשות שימוש בנותני שירות משפטי בעתיד הקרוב.

ליגל ריסורסינג נותן מענה במגוון מקרים. במצבים בהם יש עומס עבודה ויש צורך בעוד זוג ידיים עובדות – היכולת להעמיד תוך יום צוות של 10 עו"ד מנוסים ומקצועיים היא ההבדל בין היכולת לקבל תיק או לאלץ לדחות אותו. עורכי דין כאלה יכולים לסייע בתהליכי E-discovery Document Review ו-Due Diligence. בסיטואציות בהן יש צורך בעורך דין מתחום עיסוק או מתחום שיפוט שאינם קיימים במשרד. חברות ליגל ריסורסינג מרכזות מאגר רחב של עורכי דין שיוכלו לסייע בנושאים אלו. בנוסף על כך משתמשים משרדי עו"ד בחברות ליגל ריסורסינג גם בהחלפת עורכות דין בחופשת לידה לתקופות מוגדרות מראש.

ומה לגבי הצד הנגדי של המשוואה? מיזמי ליגל ריסורסינג כמו Axiom האמריקאית, Lawyers on Demand הבריטית וכן LawFlex הישראלית, מאפשרים לעורכי דין את החופש להגשים את התשוקות שלהם, תוך ניהול מלא של הזמן שלהם וגמישות בעומס העבודה. עורכי דין יכולים לבחור לקחת על עצמם פרויקטים המתאימים ליכולותיהם, לתחומי העניין שלהם ולסגנון העבודה שלהם, בין אם מדובר בעבודה במשרה-מלאה במשרד עורכי דין לתקופה של כמה חודשים, או פרויקט של שבוע או אפילו מספר ימים במעבר על חוזים מסחריים, תוך כדי עבודה מהבית.

מסלול ה"עצמאי" נתפס כבר היום כאטרקטיבי. הוא מאפשר לעורכי דין לעבוד בעבור המשרדים המובילים בשוק, בתנאים שלהם. וחשוב מכל, הוא מאפשר לנהל חיים גמישים מחוץ לחיי המקצוע התובעניים, בין אם לבלות זמן עם המשפחה או בהשקעה בתחביבים נוספים מעבר לחיי המשפט.

המקצוע המשפטי כנראה לא עומד להיעלם בקרוב, אך כבר בעשר שנים הקרובות ייתכנו שינויים משמעותיים באופן בו עורכי דין פועלים. יותר הסתמכות על טכנולוגיה, יותר דינאמיות והכל במחיר זול יותר. אך השינויים האלה לא צריכים להוות איום אלא הזדמנות אדירה, גם לעורכי הדין וגם למשרדים הגדולים.

הכותבת, עו"ד ג'קי דונר, היא מייסדת חברת LawFlex. לכניסה לאתר: www.lawflex.com

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:81
קומיט וכל טופס במתנה