שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "מסחרה" בבית הכנסת: תפילות ומקומות ישיבה נמכרים בסכומי עתק

חדשות

"מסחרה" בבית הכנסת: תפילות ומקומות ישיבה נמכרים בסכומי עתק, צילום: Getty images Israel
"מסחרה" בבית הכנסת: תפילות ומקומות ישיבה נמכרים בסכומי עתק
25/09/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

כמה תשלמו על תפילת כל נדרי או על מושב "מיוחס" ליד הרב, המזגן או בשורות הראשונות? הגיעה העת ששירותי הדת יתוקצבו על ידי המדינה, ואז ניתן יהיה לעצור את ה"ספסרות" במושבים ובכיבודים שונים בבית הכנסת ולהחזיר את הכבוד השמור לו כמקום קדוש, הרחוק מחיי המסחר והחומר

תפילת "כל נדרי" נמכרה תמורת עשרות אלפי שקלים. מקום ישיבה בבית הכנסת בראש השנה נמכר תמורת 1,800 שקל ובמקומות מסוימים הגיע ל-50 אלף שקל. מכירת מושבים, פתיחת ארון הקודש ועליות לתורה נמכרות בסכומי עתק, ומהווים מקור הכנסה חשוב מאוד לבתי הכנסת השונים. במקומות רבים מבוצע טקס מכירה פומבית בפני הקהל, לפני תחילת התפילה, כאשר מי שהציע רכישה במאות שקלים מוצא עצמו נדחק ומפסיד למי שמוכן ויכול לשלם אלפים ולעתים עשרות אלפי שקלים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ימי החג והמועד מציפים, כמדי שנה, את הבעייתיות שבמכירת מושבים וכיבודים שונים בבתי כנסת תמורת ממון רב. זאת, במיוחד בתקופת הימים הנוראים, עובר לימי חג הסוכות ושמחת תורה. הנתונים מלמדים, כי עלות מקום ישיבה בבית כנסת בחגים נע בין מאות שקלים ועד עשרות אלפי שקלים. לא רק מקומות ישיבה, אלא גם תפילות החג, ברכות וזכויות שונות בתפילות נמכרות בממון עתק.

בהעדר חקיקה מתאימה, ובהעדר תקצוב על ידי המדינה של בתי הכנסת, התעריף של מכירות מושבים וכיבודים שונים פרוץ ונקבע על ידי כל בית כנסת וגבאי בית הכנסת, באופן עצמאי בהתאם לגורמים משתנים: גודל בית הכנסת, יוקרתו, מיקום המושבים בו, זהות החזן (זימון חזן חיצוני לתפילות יום הכיפור מקפיץ את המחיר), וכן הלאה. מעמדות כלכליים חלחלו זה מכבר לבתי הכנסת. במקרים רבים מתבצעת מכירת המושבים והתפילות במכירה פומבית, לכל המרבה במחיר, תוך דחיקת כל מי אשר אין ידו משגת לשלם סכומים נכבדים ו"להתחרות" ברכישת המושבים או התפילות.

המצב הנוהג כיום מקפח באופן מובהק יחידים ומשפחות, אשר אין ידם משגת לשלם סכומים כה נכבדים לצורכי תפילה. זאת, לרבות – אך לא רק – משפחות מרובות ילדים, משפחות נזקקות ועוד. אלו נשארים לא פעם מתוסכלים, שכן בעלי הממון זוכים במקומות הישיבה הטובים יותר, ואילו הם אינם יכולים להרשות לעצמם מצוות וכיבודים.

בשנת 2007 הונחה על שולחן הכנסת "הצעת חוק שירותי הדת היהודיים (תיקון – תעריכים מרביים בבתי כנסת), במסגרתה הוצע, כי התעריף המירבי עבור מושב בבית כנסת לא יעלה על 50 שקל. עוד הוצע במסגרת הצעת החוק האמורה, כי מי שבבעלותו, בניהולו או בפיקוחו מצוי בית כנסת לא יהיה רשאי לדרוש ממי שילם את הסכום עבור מושב בבית הכנסת כל תרומה או כל סכום נוסף אחר. הצעת החוק לא הבשילה לחוק, והתיקון שהוצע לא הוכנס לספר החוקים הישראלי. כך, אין בנמצא הסדר חקיקתי כלשהו לענין התעריפים הנגבים בבתי הכנסת. למרבה הצער, מאפשר הדבר מכירת מושבים, תפילות וברכות בבתי כנסת, בחגים בכלל, ובימים הנוראים בפרט.

לעניות דעתנו, "ספסרות" במושבי תפילה ובתפילות עצמן מקפחת זכויות יסוד, ואף עלולה לגרום לחילול שם שמיים. זאת, גם כאשר משמשים הסכומים שנגבים לצורכי בית הכנסת. עסקינן בנוהג נפסד מאין כמוהו, הרומס את המטרה האמיתית לשמה נועד בית הכנסת – לתפילה, כוונה וקידוש שם שמיים. בית הכנסת הוא מקום לתפילה (בבחינת "ברוב עם – הדרת מלך"), ומשמש כ"מקדש מעט", מעין זכר לקדושת בית המקדש, ויש להגן ולשמור מכל משמר על כבודו ומעמדו ככזה.

לא יעלה על הדעת שמקום ישיבה בבית הכנסת, או הזכות לשאת תפילה כלשהי, ימשיכו לשמש סמל סטטוס. יש לפעול להפסקת התופעה הרווחת, לפיה בעלי היכולת הכלכלית ירכשו מקום ישיבה ליד כבוד הרב, ליד המזגן, החלון בשורות הראשונות או קרוב לארון הקודש, או ירכשו לעצמם כיבוד כזה או אחר בבית הכנסת, ואילו מי שידם אינה משגת יידחקו רק בשל כך לקרן זווית בבית הכנסת. יש ליצור מצב, לפיו כל מי אשר חפץ לבוא להתפלל בבית הכנסת מוזמן באהבה לעשות כן, ורשאי לשבת בכל מקום שירצה, על בסיס מקום פנוי. יש לשרש את תופעת קניית הכיבודים. והרי כולנו  שווים בפני הקב"ה.

הגיעה השעה שבתי הכנסת במדינה יתוקצבו על ידי המדינה. באופן כזה לא יהיו תלויים בתי הכנסת בתרומות לצורך קיומם. אין זה ראוי, אין זה תקין, ויש לאסור בחקיקה כל ספסרות במושבי תפילה ובכיבודים אחרים בבית הכנסת.  השילוב בין כסף לתפילה, קל וחומר "מכירת" תפילות לכל המרבה במחיר, כשלעצמו הוא בעייתי, וקביעת המחירים בחוק היא בבחינת הרע במיעוטו. הגיעה העת לקבוע גובה תעריף מירבי של מושב בבית כנסת, ולאסור "מכירת" תפילות וכיבודים אחרים. יוחזר הכבוד והיקר השמור לבתי הכנסת כמקומות קדושים לתפילה, הרחק מחיי מסחר ועיסוק בחומר ובממון. כך גם נזכור כולנו, כי כל המתפללים שווים הם, וכל התפילות ראויות הן באותה מידה ממש ונימצא כולנו נשכרים.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין  http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:3
קומיט וכל טופס במתנה