שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > "בחירת השופטים" לפסקי הדין של השנה: למעלה ממחציתם – מהתקופה האחרונה

חדשות

"בחירת השופטים" לפסקי הדין של השנה: למעלה ממחציתם – מהתקופה האחרונה, צילום: צילום: Kobi Gideon, לע"מ
"בחירת השופטים" לפסקי הדין של השנה: למעלה ממחציתם – מהתקופה האחרונה
20/09/2017, עו"ד לילך דניאל

לרגל השנה החדשה פרסמה הנהלת בתי המשפט את בחירתם של שופטי ושופטות בית המשפט העליון לפסקי הדין המרכזיים שניתנו בשנה החולפת, מערב ראש השנה התשע"ז עד לערב ראש השנה התשע"ח

כמדי שנה, פרסמה אתמול (ג') הנהלת בתי המשפט את בחירתם של שופטות ושופטי בית המשפט העליון לפסקי הדין המרכזיים שניתנו בשנת המשפט החולפת. חלק גדול מפסקי הדין שנבחרו עוררו גלים גם שבועות רבים לאחר פרסומם. הנתון המפתיע: למעלה ממחציתם של פסקי הדין הנבחרים (הן באופן כללי והן בתחום הציבורי בפרט) - ניתנו בתקופה האחרונה (3 חודשים האחרונים).

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בתחום הציבורי בחרו השופטים בין היתר את פסק הדין שביטל את הסדר הגיוס לתלמידי ישיבות, פסק הדין בעניין ביטול מס דירה שלישית, פסק דינו האחרון של המשנה לנשיאה הפורש אליקים רובינשטיין בעניין הצפיפות בבתי הסוהר ופסק הדין בעניין הרחקת מסתננים למדינה שלישית. פסקי דין בולטים נוספים שנבחרו הם פסק הדין שביטל את החלטת שר הפנים לשלול את תושבותם של תושבי מזרח ירושלים שנבחרו לפרלמנט הפלסטיני ו"התראת הבטלות" שהוציא בית המשפט לכנסת בעניין התקציב הדו-שנתי.

עוד נבחר פסק הדין שניתן בעתירתו של העיתונאי רביב דרוקר לחשיפת תיעוד שיחותיו של ראש הממשלה עם בעל השליטה ועורך עיתון "ישראל היום". באותו מקרה קבע השופט מזוז כי בחשיפת המידע אכן יש משום פגיעה מסוימת בפרטיות, אך מדובר בפגיעה קלה בשוליה של הזכות וממילא באיזון שבין אינטרס הגנת הפרטיות לאינטרס הציבורי שבחשיפת המידע לבין אינטרס הגנת הפרטיות – הראשון גובר.

פסקי דין נוספים מהתחום הציבורי שלא מהתקופה האחרונה, היו לדוגמה פסק הדין בפרשת "הגט מצפת", שבו עלתה שאלת סמכותו של בית הדין הרבני הגדול לדון בערעור שהגיש מי שלא היה צד להליך מושא הערעור, פסק הדין שעסק בשאלת חובתה של הכנסת להבטיח כי בוועדה לבחירת שופטים יכהן בכל עת נציג מטעם האופוזיציה ופסק הדין שעסק בקיומן של הפגנות ומשמרות מחאה מול מעונו הפרטי של היועץ המשפטי לממשלה, עניין שעמד ועודנו עומד במוקד השיח הציבורי ועלה לכותרות לא מזמן בעקבות מעצרם המתוקשר של מובילי המחאה בפתח-תקווה.

בתחום הפלילי נבחרו בין היתר פסק הדין מהעת האחרונה בעניין פיצוי בני משפחה של קורבן עבירות המתה ופסק הדין ב"פרשת הרבנים" שבו התקבלו חלקית הערעורים על גזרי דינם של חלק מהמעורבים במעשי שחיתות ומרמה במסגרתם הוצאו במרמה מקופת המדינה למעלה מ-211 מיליון שקלים לצורך מתן הטבות שכר לאנשי קבע בצה"ל ושוטרים בגין מה שהוצג כהשכלה תורנית גבוהה. עוד ברשימה: פסק הדין בפרשת "קרטל המאפיות" בעניין עבירות לפי חוק ההגבלים העסקיים, ומתן הארכה לריקון מיכל האמוניה במפרץ חיפה.

בתחום המשפחה בולטים פסק הדין שעסק במזונות ילדים בסיטואציה של משמורת פיזית משותפת של ההורים ופסק הדין בפרשת "תינוק המריבה" שבו בוטלה הכרזתו של קטין כבר-אימוץ כלפי אביו הביולוגי.

מהתחום האזרחי נבחרו בין היתר פסק הדין שניתן לפני ימים מספר בעניין שיעור דמי הביטול שניתן לגבות מצרכנים, פסק הדין שאישר את תוצאות הבחירות המוניציפליות בבת-ים, פסק הדין שדן בחוקיותו של קמפיין "שוקה" של חברת הביטוח "9 מיליון", אשר הציג את קהילת סוכני הביטוח כארכאיים, נהנתנים ומאותגרים טכנולוגית. בכל הנוגע לדיני תאגידים, ניתן למצוא ברשימה את פסק הדין שעסק בהפקעת זכויות בעלי מניות האגודה השיתופית "קו אופ הריבוע הכחול" שלא אותרו או שלא פנו להשלמת פדיון מניותיהם, דחיית הבקשות לאישור תביעה נגזרת נגד הדירקטורים ובעל השליטה בחברת בזק ופסק הדין שעסק בזכותה של חברה לטעון בנפרד מהתובע הנגזר במסגרת ניהול תביעה נגזרת.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:113
קומיט וכל טופס במתנה