שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > מיוחד: עורכי דין בוחרים את פסקי הדין הבולטים של השנה

חדשות

מיוחד: עורכי דין בוחרים את פסקי הדין הבולטים של השנה, צילום: צילום: istock
מיוחד: עורכי דין בוחרים את פסקי הדין הבולטים של השנה
19/09/2017, עו"ד לילך דניאל

מדי שנה מפרסמת הנהלת בתי המשפט את בחירת השופטים לפסקי הדין המרכזיים שניתנו בשנה החולפת. רגע לפני השנה החדשה בחרנו להעביר את השרביט דווקא אל עורכי הדין ושאלנו אותם מהו פסק הדין שלדעתם היה הכי חשוב השנה ומה הם חושבים לגביו. פרויקט מיוחד

מהם פסקי הדין שבלטו השנה בדיני משפחה, פלילי, מנהלי, חוקתי ואזרחי? פנינו למספר עורכי דין העוסקים בתחומים שונים ושאלנו אותם איזה החלטות לדעתם עשו את השנה החולפת. ואיזה פסק דין קיבל את בחירת המערכת?

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

משפט פלילי/צבאי | עו"ד דנה נוף - אחד ההליכים המשפטיים החשובים שהותירו חותם בשנת תשע"ז היה משפטו של סמל אלאור אזריה, שהורשע בהריגתו של מחבל בחברון. המשפט עורר סערה ציבורית מהדהדת שגלשה גם למחוזות פוליטיים. בעיני, עיקר חשיבותו לא נעוץ בקביעות משפטיות עקרוניות וחדשניות אלא במסר הערכי שטמון בו ובהשלכותיו על צביונו של צה"ל, ערכי צה"ל - "טוהר הנשק" ו"קדושת החיים" -  ויישומם גם בפעילות מבצעית. חרף  קביעות אלה ועל אף העובדה שהשופטים בשתי ערכאות השיפוט היו חלוקים בדעתם לעניין העונש, הוטלה ענישה מקלה המבטאת איזון בין הקשבה לרחשי הציבור, חמלה והתחשבות בסיטואציה המבצעית ובנסיבותיו האישיות של אזריה. נראה כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בעניין העונש. בקשת הקלה בעונש (המתקה) מונחת על שולחנו של הרמטכ"ל ובהמשך תתכן גם בקשת  חנינה מנשיא המדינה.

דיני משפחה | עו"ד יעל גיל - פסק דינו החשוב, החדשני, פורץ הדרך והמאלף של בית המשפט העליון בנושא מזונות ילדים במשמורת משותפת הלך כברת דרך משמעותית בכל הנוגע לפרשנות הדין במזונות ילדים. הלכה פסוקה זו ניתנה בניגוד לפרשנות הרווחת עד עתה, על פיה אבות היו מחויבים לשאת באופן מוחלט בכל מזונות ילדיהם בלי להתחשב בזמני ההורות ובשכרם. לצד זאת קרא כב' השופט סולברג למחוקק לבצע את השינוי הנדרש בחקיקה ויש לזכור כי פסק הדין עוסק בגזרה מצומצמת ולא נותן מענה לעשרות ומאות אלפי אבות אשר נושאים בסכומי כסף שאינם מאפשרים להם להתקיים בכבוד בשל חוק דרקוני, לא רלבנטי ומפלה. למרות האמור, פסק דין חשוב זה חשף את עמדת בית המשפט העליון אשר קבע מפורשות, תוך ניתוח מעמיק ומרתק, כי האפליה בנושא המזונות בישראל חייבת להסתיים.

משפט מנהלי | עו"ד טלי גוטליב – פסק הדין שקבע כי לא יותרו מופעי חשפנות במתחם הבורסה ברמת גן הוא פסק דין מתנשא ומשולל סמכות. ברי כי זכותה של עיר להחליט בדבר מיקום מופעי הבידור אך בוודאי שלא לשלול אותם תוך אמירות פטרנילסטיות ביחס לעוסקות בחשפנות. מי הייתה רוצה שהבת שלה תהיה חשפנית? אף אחת. מי הייתה רוצה שהבת שלה תהיה שופטת? כל אחת. אך בין חשפנות לשיפוט זורם נהר רחב רצוף זרמים של נקודת פתיחת חיים, כישורים אישיים, הזדמנויות, קשרים, ערכים, חינוך, אילוץ, נסיבות חיים, תובנות אישיות ובעיקר בחירה. כן כן, "בחירה". מילת קוד לבסיסה של חברה דמוקרטית שוחרת זכויות וחפה מיהירות והתנשאות כלפי כלל אזרחיה. אין כל מתח בין הזכות להיות חשפנית, זכות מובהקת שיש להיזהר מלהתערב בה, לבין הרצון החברתי להעלאת מודעות ציבורית כנגד בילוי שכזה באמצעות חינוך והסברה. טוב יעשה בית המשפט אם יזהיר עצמו בטרם יתערב באוטונומיית הפרט. לא כל אחת יכולה להיות שופטת. אבל כל שופטת צריכה לדאוג לזכותה של אישה על גופה, תהא בחירתה אשר תהא.

דיני עבודה | עו"ד אלכס ספינרד – בפסק הדין בעניין זלמן שוחט נ' מע"צ שניתן בדצמבר שעבר בבית הדין הארצי לעבודה, סוף-סוף התנגשו שתי הגישות הסותרות: פרשנות מרחיבה של חוקי מגן מצד נציגי עובדים, וגישה "מצמצמת" של נציגי מעבידים. מדובר בטכנאי במע"צ שחלה במחלה ראומטולוגית ונאלץ להקטין את משרתו, אך עם חזרתו לעבודה החל מסע התנכלויות שהסתיים בפיטוריו. בקרב המכריע בין הגישות גברה זו האומרת כי גם בהיעדר הוראת חוק ספציפית, כללי הצדק ותום לב מחייבים מעסיקים לעשות מאמצים להתאים את העבודה לעובדים מוגבלים, וכי אין להיתפס לבעיות הטבעיות בעבודה שבאות עקב ה"תהפוכה" בחיים של עובד שחלה. אין ספק שפסק הדין מצביע על דרך חדשה, אמיצה וחברתית של בתי הדין לעבודה בפרשנות חובות מעבידים וזכויות עובדים, גם בעניין מוגבלות ואולי בכלל לגבי מכלול זכויות המגן.

משפט חוקתי | עו"ד דן יקיר, האגודה לזכויות האזרח - בתחילת הקריירה השיפוטית שלו הצהיר השופט ברק, כי חומות הכלא אינן מפרידות בין העציר לבין כבוד האדם ושחומות הכלא אינן צריכות להפריד בין האסיר לבין צלם האנוש. עם זאת, הצהרות חגיגיות אלה נותרו במידה רבה הבטחות חלולות שהאסירים לא חשו אותן בחיי היומיום. הנה בא המשנה לנשיאה אליקים רובינשטיין ואת פסק הדין ביום פרישתו הקדיש להגנה על אחת הקבוצות המוחלשות ביותר בחברה הישראלית. בפס"ד מהפכני הוא קיבל את העתירה של האגודה לזכויות האזרח ושל המרכז האקדמי למשפט ולעסקים, וקבע שהצפיפות בבתי הסוהר פוגעת בכבוד האדם הבסיסי ביותר. כמובן שמבחנו של פסק הדין יהיה ביישומו וזו הזדמנות חד פעמית לרשויות האכיפה לשנות מן היסוד את מדיניות הענישה והכליאה הרווחת כיום ברוח המלצותיה של ועדת דורנר.

מסים | עו"ד ורו"ח ארז בוקאי - פסק דינו של בג"ץ בעניין מס דירה שלישית מהווה דגל אדום בכל הקשור להליכי החקיקה בישראל, ובפרט בקשר לחקיקת חוקים מורכבים בעלי משמעות פיסקלית-מיסויית. מן הידועות היא כי חוקי המס הם בין המורכבים והמסובכים ביותר בחקיקה הישראלית ודי להיווכח במאות התיקונים לחוקי המס השונים, הנעשים לרוב טלאי על טלאי, ללא קוהרנטיות, וללא דיון פרלמנטרי, ציבורי ומקצועי ראוי. בל נשכח כי הכנסת היא הגוף המחוקק, שאמור לראות תמונה רחבה יותר מאשר התמונה הצרה של גובי המס, ואמור לשקול שיקולים של הוגנות בחקיקת המס כלפי הנישומים, יעילות, צדק, רווחה שוויון וצמיחה. ציבור הנישומים והמשק כולו משלמים עד היום מחיר כבד בגין חקיקות עבר נמהרות. נושא שהוא כה שנוי במחלוקת ועשוי להביא במקרים מסוימים לתוצאות מס קשות ולא צודקות, ראוי כי יקוים דין מעמיק בסוגיה.

קניין רוחני | עו"ד יורם ליכטנשטיין - בפסק הדין יחיאלי נ' צזאנה נדונה סוגיה שעוד תעסיק את בתי המשפט שלנו שנים רבות – מה היא "חנות מקוונת" ומי הבעלים של החנות? לטעמי, חשיבותו של פסק הדין לא היה בפתרון הסכסוך הספציפי, אלא במוסר השכל שיש בו כלפי כל אדם המנהל נוכחות מקוונת ונעזר באחרים לשם כך. ההכרעה בהליך זה הייתה עובדתית ופחות עקרונית, אולם חשיבותה נובעת מהקביעה ש"חנות אלקטרונית" אינה נכס אלא מגוון זכויות חוזיות וחוקיות מצטברות, ובשל כך פסק הדין מהווה "קריאת השכמה" אצל העוסקים במסחר אלקטרוני מקוון – דאגו להתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום ולתאם מראש ציפיות וזכויות ביחס לפעילויות אינטרנטיות מקוונות שלכם שמבוצעות באמצעות בעלי מקצוע אחרים.

דיני נזיקין | עו"ד סיגל רייך-הלל – פסק דינו של בית משפט השלום בכפר סבא שניתן לאחרונה קבע כי אופניים חשמליים הם כלי רכב מנועי. לדעתו, "במצב הקיים כיום בו רוכבי אופניים חשמליים עושים שימוש בדרכי תחבורה מבלי להכיר ולציית לחוקי התעבורה הבסיסיים, וללא כל מיומנות בסיסית לנהיגה בדרך ציבורית הם מהווים מפגע תעבורתי המסכן את יתר ציבור המשתמשים בדרכים את הולכי הרגל וגם את עצמם". לפסיקה זו השלכה רבה שכן היא מותירה את ציבור רוכבי האופניים חשופים לתביעות כספיות ככל שיפגעו בהולכי רגל, וחסרי פיצוי כספי ככל שיפצעו.  מדובר בכלי מסוכן מאד, הדורש נהיגה זהירה ולכן מומלץ בדחיפות לבדוק כיסוי ביטוחי לאופניים חשמליים למקרה ונפגע צד ג' בגוף או ברכוש.

משפט מסחרי | עו"ד אהוד וינברג - בפס"ד אשר ניתן על ידי בית המשפט העליון בתיק האמה בע"מ נ' אורנה מולר, נדונה, בין היתר, השאלה האם פטור שניתן לבעל מניות במסגרת הסכם מייסדים מהעמדת מימון לחברה, מספק לו הגנה מפני דילול, עת מקצה החברה מניות לבעלי המניות האחרים כנגד העמדת השקעה על ידם. מפסק הדין עולה כי אין די באמירה הכללית כי בעל המניות אינו מחויב להעמיד מימון לחברה, אלא נדרשת אמירה ברורה ומפורשת כי אותו בעל המניות ייהנה מהגנה מפני דילול, והתנאים בהם תחול ההגנה. בנוסף, על מנת שהגנה כזאת תחייב את החברה, על החברה לאשרר את תוקפה, בין באמצעות היות החברה צד להסכם המייסדים, בין באמצעות הכללת ההגנה בתקנות ההתאגדות של החברה, ובין באמצעות אימוץ ההגנה על ידי החלטה מפורשת של האורגנים המוסמכים של החברה. לעניין זה יצוין כי בית המשפט, בהערת אגב ובדעת מיעוט, מעיר כי בחברה פרטית, בנסיבות בהן הצדדים להסכם מייסדים הינם כל בעלי המניות של החברה, הוראות הסכם המייסדים מחייבות את החברה, גם אם לא אשררה אותם בצורה מפורשת.

*** בחירת המערכת: התיקון החוקתי הלא-חוקתי ***

פסק דינו של בג"ץ בעניין התקציב הדו-שנתי הוא ללא ספק אחד מפסקי הדין החשובים שניתנו מזה זמן רב. התוצאה שלו אולי לא הייתה מסעירה אבל על התוכן שלו בהחלט עוד ידובר רבות. כזכור, בית המשפט הוציא "התראת בטלות" לכנסת לאחר שקבע כי זו עשתה "שימוש לרעה" בסמכותה המכוננת כאשר תיקנה את חוק יסוד: משק המדינה פעמים רבות בהוראת שעה ללא סיבה מוצדקת, וקבעה כי תקציב המדינה יאושר פעם בשנתיים במקום פעם בשנה. במסגרת פסק הדין דנו השופטים, ובראשם השופט הפורש אליקים רובינשטיין, במעמדם של חוקי היסוד ובחנו את האפשרות שתיקון לחוק יסוד יעבור תחת ביקורת שיפוטית ויפסל בשל אי חוקתיותו. מדובר בפסיקה הטומנת בחובה פוטנציאל עצום לעתיד פסיקתו של בית המשפט, למעמדו וליחסיו אל מול רשויות השלטון שכן אם סמכותו של בית המשפט לפסול חקיקה "רגילה" של הכנסת היא כה שנויה במחלוקת, מקל וחומר שקביעה לפיה הוא מוסמך לפסול חקיקת יסוד היא מרעישה פי עשרות מונים. ימים יגידו אם בית המשפט אכן יטול לעצמו סמכות זו או שמא הדבר ישאר בגדר אפשרות תיאורטית בלבד.

תודתנו לעורכי הדין שהשתתפו בכתבה: עו"ד ורו"ח ארז בוקאי, עו"ד טלי גוטליב, עו"ד יעל גיל, עו"ד אהוד וינברג, עו"ד דן יקיר, עו"ד יורם ליכטנשטיין, עו"ד דנה נוף, עו"ד אלכס ספינרד, עו"ד סיגל רייך-הלל

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:54
קומיט וכל טופס במתנה