שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > סתימת פיות? מרכז עדאלה נגד הצנזורה של יחידת הסייבר בפרקליטות

חדשות

סתימת פיות? מרכז עדאלה נגד הצנזורה של יחידת הסייבר בפרקליטות, צילום: Getty images Israel
סתימת פיות? מרכז עדאלה נגד הצנזורה של יחידת הסייבר בפרקליטות
17/09/2017, עו"ד לילך דניאל

במכתב ששיגרו עורכי הדין מטעם המרכז נטען כי פעילות היחידה לצנזור תכנים ברשתות החברתיות היא משוללת סמכות ועולה כדי פגיעה בחופש הביטוי ובכללי הצדק הטבעי: "אין מקום לגזור מעצם סמכויות האכיפה של הפרקליטות סמכויות צנזורה על התכנים"

מרכז עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפרקליט המדינה, שי ניצן, ולמנהל יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה, חיים ויסמונסקי, בדרישה להפסיק לאלתר את מה שהגדיר כ"פעילות הבלתי חוקית" של יחידת הסייבר בפרקליטות המדינה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

יחידת הסייבר בפרקליטות החלה לפעול במחצית השנייה של שנת 2015 במטרה "להתמודד עם אתגרי האכיפה במרחב הסייבר", לרבות צנזור תכנים אשר עלו ברשת ואשר היחידה פועלת, באמצעות פנייה לספקיות, לחסימתם, הגבלת הגישה אליהם והסרתם המלאה. במכתב שנשלח בתחילת החודש שעבר, טען מרכז עדאלה, באמצעות עורכי הדין פאדי ח'ורי ומוחמד בסאם, כי רבות מהפעולות של היחידה במישור הצנזורה ברשת הן משוללות סמכות חוקית. "אין בנמצא חוק המתיר לגורמי הרשות המבצעת לצנזר פרסומים", נטען במכתב, "כמו כן, אין בחוק הוראה מפורשת המסמיכה הסרת פרסומים שנקבע לגביהם כי הם עולים כדי עבירה פלילית, אף על ידי בית המשפט".

עוד צוין בפניה כי בדו"ח לסיכום פעולותיה של היחידה בשנת 2016 נכתב כי מאז תחילת עבודתה טיפלה היחידה ב- 2,241 תכנים אשר לכאורה מפרים את החוק, שמתוכם 1,554 הוסרו באופן העולה כדי פגיעה בחופש הביטוי: "ביטוי, גם אם אינו ערב לאזני הרשויות, אשר טרם נקבע כי הוא מהווה עבירה פלילית, אין הרשות רשאית לדרוש את הסרתו כלל. שכן, כל ביטוי אמור ליהנות מ'חזקת תקינות' (כפי שבעליו נהנים מחזקת החפות) עד להכרעת בית המשפט כי הוא מהווה עבירה פלילית. בפניית מחלקת הסייבר לספקיות השירות בבקשה להפעיל צנזורה, על יסוד חשד שמדובר בביטוי האסור בחוק, וללא הכרעה סופית בעניין, יש משום פגיעה בלתי חוקתית בחופש הביטוי".

בנוסף נטען בפניית עדאלה כי מדובר בהפרה של עקרון חוקיות המנהל, שכן הצנזורה על ביטוי ברשתות החברתיות, בין אם הוא מפר איסורים בחוק ובין אם אינו מגיע כדי הפרתם, אינה נשענת על מקור סמכות בחוק. כן נטען להפרת עיקרון הפרדת הרשויות מאחר ש"היומרה להכריע בשאלת פליליותו של ביטוי, ללא פנייה לערכאות וניהול הליך משפטי, ועל יסוד הכרעה זו קביעת סנקציה של צנזורה, מהווה נטילת סמכות שיפוטית... פקידים וגורמים מינהליים הנמנים על יחידת הסייבר והרשות המבצעת מכריעים בכוחות עצמם, במסגרת מנגנון האכיפה האלטרנטיבית, אם ביטוי מסוים עולה כדי 'פרסומי הסתה לאלימות ולטרור, ותמיכה בארגוני טרור' או 'פרסומים אסורים כלפי עובדי ציבור על רקע מילוי תפקידם, הכוללים עברות של פגיעה בפרטיות, הסתה לאלימות, לשון הרע, העלבת עובד ציבור ועוד'. לפיכך, המסקנה המתבקשת היא שפרקליטות המדינה נוטלת לעצמה סמכויות שיפוטיות – השמורות לרשות השופטת – שלא כדין וללא כל סמכות", נכתב.

לאור האמור, דרש מרכז עדאלה מהנמענים לחדול מהפעלת צנזורה על תכנים ברשת באמצעות אותו "מנגנון אכיפה אלטרנטיבי" שמופעל ע"י יחידת הסייבר.

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:100
קומיט וכל טופס במתנה