שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > רשות המסים תוכל לממש דירות שרכש אב עבור ילדיו בשל חוב של 3 מיליון שקל

חדשות

רשות המסים תוכל לממש דירות שרכש אב עבור ילדיו בשל חוב של 3 מיליון שקל , צילום: צילום: istock
רשות המסים תוכל לממש דירות שרכש אב עבור ילדיו בשל חוב של 3 מיליון שקל
30/08/2017, עו"ד רונן שיכמן

ביהמ"ש המחוזי דחה את תביעת ההורים להצהיר כי שתי הדירות בתל אביב הרשומות על שמם נרכשו למעשה בנאמנות עבור ילדיהם, וקבע כי האינדיקציות ביחס לרכישת שתי הדירות – ניהול המו"מ, חתימה על חוזה המכר ורישום הבעלות לאחר הרכישה – מצביעות על כך שהדירה נרכשה בידי ההורים, במעורבותם ובאמצעות כספם

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה תביעה של זוג הורים להצהיר כי שתי דירות בתל אביב שהוחזקו על ידם בנאמנות הן בבעלות ילדיהם, נוכח בקשת רשות המיסים לממש את הדירות בשל חוב של האב העולה על 3 מיליון שקל. השופט ישעיהו שנלר קבע כי האינדיקציות מצביעות על רכישת הדירות בידי ההורים, במעורבותם ובאמצעות כספם, וגם הבעלות בהן מאוחר יותר היא של ההורים בלבד.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לטענת התובעים, הורים ושני ילדיהם, ההורים רכשו דירה בתל אביב כדי שתשתמש למגורי הבן, וכי הוא עבר להתגורר בה בשנת 2011, ושנתיים מאוחר יותר הצטרפה אליו גם זוגתו. עוד טענו התובעים כי בשנת 2012, השתפר מצבם הכלכלי של ההורים והם החליטו לרכוש דירה נוספת, בבניין סמוך, הפעם עבור בתם. לטענתם, ההורים נמנעו מלרשום את הדירה על שם הבת, שמא בעתיד יטען בן זוגה (דאז) לזכויות במחצית הדירה, בחזקת ידוע בציבור. בשנים האחרונות, לאחר שנפרדה הבת מאותו בן זוג, מתגורר בדירה, בנוסף לבת, שוכר המשלם שכר דירה.

התובעים ציינו כי אי רישומה של הנאמנות נעשה בתום לב ומחוסר ידיעה, ומחמת רשלנות עורכי הדין שטיפלו ברכישת הדירות מטעם ההורים. על כן, נטען בתביעה, משלא נקבעה חובת כתב לקיומו של חוזה בחוק הנאמנות, והוכרה בדין "נאמנות משתמעת" ממערכת יחסים בין צדדים לחוזה נאמנות, הרי שנוצר בפועל חוזה נאמנות של ההורים לטובת הילדים. על כן, טענו התובעים, אין לאפשר לרשות המסים כנושה "לרדת לנכסי נאמנות" לשם פירעון חובו האישי של נאמן.

השופט ישעיהו שנלר דחה את התביעה וציין כי אכן חוזה נאמנות, ככל חוזה אחר, יכול להיעשות בעל פה, בכתב או בצורה אחרת, וכי ניתן להכיר ב"נאמנות משתמעת". יום הנאמנות אינו תלוי ברישום בפנקס כלשהו, אולם עדיין על הטוען לקיומה של נאמנות אמיתית, להרים את נטל השכנוע, המהווה נטל כבד במישור הראייתי.

השופט סקר את העובדות השונות הקשורות לנאמנות ("אינדיקציות"), בהן עדות הבן כי האב הוא זה שניהל את המשא ומתן לרכישת הדירה וכי ההורים ככל הנראה הם אלה שחתמו על החוזה. ההורים צוינו כרוכשים גם בהצהרה על רכישת הדירה למיסוי מקרקעין, והם אלה שלקחו משכנתא לצורך זה. אף ביחד לדירה השנייה הודה האב כי הוא זה שניהל את המשא ומתן לרכישת הדירה ושילם עבורה, ואשתו היא החתומה על הסכם המכר.

השופט הבהיר כי האינדיקציות ביחס לרכישת שתי הדירות מצביעות על רכישה בידי ההורים, במעורבותם ובאמצעות כספם, וכי לא ברור מדוע לא נרשמו הדירות מיד עם רכישתן על שם הילדים או למצער לא נרשמה הנאמנות הנטענת או דווחה לרשויות המס.

גם האינדיקציות ביחס לבעלות בדירות, לאחר רכישתן, מצביעה לדעת השופט על ההורים בלבד. בעניין זה העיר השופט כי הנימוקים שהעלו התובעים לאי הדיווח ואי רישום הבעלות אינן עולות בקנה אחד עם היכרותו של האב, כאיש עסקים ותיק, עם תחום הנדל"ן, וכי אין כל ראיה ב"זמן אמת" התומכת בגרסת התובעים בדבר נאמנות משתמעת.

נוכח האמור, נדחו הטענות לנאמנות לטובת הילדים. התובעים ישלמו לרשות המסים שכר טרחת עורך דין בסך של 20 אלף שקל.

 

ת"א 32814-11-15

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:168
קומיט וכל טופס במתנה