שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > יו"ר הכנסת בועידת המשפט: "הפרדת הרשויות בישראל היא אגדה בלבד"

חדשות

יו"ר הכנסת בועידת המשפט: "הפרדת הרשויות בישראל היא אגדה בלבד", צילום: יו"ר הכנסת. צילום: עופר עמרם
יו"ר הכנסת בועידת המשפט: "הפרדת הרשויות בישראל היא אגדה בלבד"
29/08/2017, עו"ד לילך דניאל

בנאום שנשא הבוקר בוועידת המשפט השישית בתל אביב, תקף ח"כ אדלשטיין את יחסי הגומלין בין רשויות השלטון בישראל. ח"כ יאיר לפיד התייחס לכישלון ההצעה לאסור על כהונת שר או ח"כ שהורשעו בעבירה שיש עמה קלון: " הפוליטיקה קודמת למה שטוב ונכון במדינה"

בנאום שנשא הבוקר (ג') בוועידת המשפט השישית של לשכת עורכי הדין, תקף יושב-ראש הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין את יחסי הגומלין בין רשויות השלטון בישראל והבהיר: "מי שמציע שינוי באחת הרשויות זה לא אומר שהוא אויב או שהוא במריבה אישית עם מי שנמצא בהן". ח"כ יאיר לפיד התייחס לפילוג בחברה הישראלית ופנה לראש הממשלה: "גם אם אתה מרגיש שהאופוזיציה רודפת אותך וגם אם עיתונאים מעצבנים אותך – אתה לא טוקבקיסט ולא עיתונאי - תהיה ראש ממשלה, גם של אלה שלא מסכימים איתך".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ועידת המשפט השישית של לשכת עורכי הדין נפתחה הבוקר (ג') בתל-אביב בנאומו של יו"ר הכנסת, ח"כ יואל (יולי) אדלשטיין, שבחר להתייחס לנושא הפרדת הרשויות בישראל אותה כינה "אגדה". בין היתר דיבר אדלשטיין על ביטול חוק מס דירה שלישית וטען כי "המציאות של ממשלה שמנסה להתעלם מהנהלים, של בית משפט שמתערב ושל כנסת שלא עומדת על שלה היא לא חדשה. זו מציאות שמתפתחת שנים רבות. בכנסת מנסים לשנות את הדברים הללו".

בעניין זה התייחס אדלשטיין לצעדים שנעשים, ובכלל זאת הקמת יחידת "כת"ף" - יחידה פרלמנטרית ראשונה מסוגה שתעזור לבקר את פעילות הממשלה והגבלת הנושא של "חקיקה פרועה" שלא מגיעה אפילו לקריאה ראשונה. "להצלחה של הפעילות הזו שאולי תסדיר את עניין הפרדת הרשויות יש אויב אחד", הוסיף אדלשטיין, "האויב הזה הוא פיהוק. ברגע שדנים בדברים הללו פיהוק זו התגובה הטבעית של כל עיתונאי, איש ציבור, אזרח, בוחר, פעיל מפלגה. אני חושב שאם אנחנו טובים בלהפוך אגדות למציאות – צריך להתחיל מהדבר הפשוט הזה. להפסיק ללכת על הסיסמאות הפשוטות "אויב הדמוקרטיה", "נגד הממשלה" וכד'. צריך להתחיל להקשיב ולהבין שמי שמציע שינוי באחת הרשויות זה לא אומר שהוא אויב או שהוא במריבה אישית עם מישהו".

עוד נשא דברים יו"ר מפלגת "יש עתיד", ח"כ יאיר לפיד, שדיבר על הפילוג בחברה הישראלית. "אנחנו מאבדים את היכולת לחיות יחד", טען לפיד, "הדרך לנצח בויכוח היא להשחיר את הצד השני ולא להקשיב לו יותר. הימין לא שואל את  עצמו שאלות קשות והכרחיות על זכויות אדם של פלסטינים מפני שזכויות אזרח זה 'בעיה של שמאלנים'. השמאל מתרחק מכל זיקה לאומי כי זה של הימנים. אנשים לא חותרים להגיע לפתרונות, הם רק רוצים להוכיח שהם צודקים ולנצח בויכוח". עוד הוסיף לפיד "הבעיות שלנו לא קשורות לימין ושמאל – הן קשורות לחינוך, רווחה, פריפריה, צעירים. האמת הישראלית לא נמצאת באף צד, היא באיזון של חברה מאוזנת של חברה שיודעת לקבל דעות שונות. הקיצונים אף פעם לא צודקים".

בהמשך התייחס לפיד ל"תכנית שבע הנקודות" שהגה לעתידה של מדינת ישראל, הכוללת בין היתר תכנית למלחמה בשחיתות שבבסיסה 17 הצעות חוק. בעניין זה התייחס לפיד להצעה לפיה אדם שהורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל להיות שר או ח"כ, שהופלה ע"י הקואליציה. "שיבוא השר לבטחון פנים, שתבוא שרת המשפטים ויו"ר הכנסת ויסבירו איך הפילו את ההצעה", הציע לפיד. "התשובה היא שהם הצביעו נגד כי זה לא נוח פוליטית. הם לא רוצים לפתור בעיות, הם רוצים להישאר בשלטון. הפוליטיקה קודמת למה שטוב ונכון במדינה".

הוא סיכם: "קיום משותף לא מבוסס על הטחת האשמות אלא על לקיחת אחריות. המילה אחריות היא מה שחסר היום. זו גם הטענה המרכזית שלי לראש הממשלה: גם אם אתה מרגיש שהאופוזיציה רודפת אותך, גם אם אילנה דיין ואברמוביץ' מעצבנים אותך, אתה לא טוקבקיסט, אתה לא עתונאי, אתה ראש הממשלה.  תהיה ממלכתי. תפגין אחריות לאומית. תהיה ראש הממשלה גם של אלה שלא מסכימים אתך. זה חלק מדרישות התפקיד. להיות ממלכתי ואחראי זו עמדה. זו תפיסת עולם".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:35
קומיט וכל טופס במתנה