שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בעולם של דיני עבודה המשתנים במהירות, טעות של מעסיק יכולה להיות הרסנית

חדשות

בעולם של דיני עבודה המשתנים במהירות, טעות של מעסיק יכולה להיות הרסנית, צילום: כריכת המדריך השנתי לפעילות עסקית ומשפטית בזירה הבינלאומית
בעולם של דיני עבודה המשתנים במהירות, טעות של מעסיק יכולה להיות הרסנית
24/08/2017, ד"ר אהרון צ'ציק

חברות הפועלות בארה"ב עומדות בפני מבוך מסובך של רגולציה פדרלית, מדינית ומקומית משתנה, וחשופות לתביעות ייצוגיות או קיבוציות שההגנה מפניהן קשה ויקרה במיוחד. משרד עוה"ד פוקס רוטשילד מפרט מהן 6 המגמות הבולטות כיום במשפט העבודה האמריקאי ומסביר כיצד להתגונן בפני תביעות: "המפתח הוא מניעה מוקדמת"

עידן "הכפר הגלובלי" הגיע גם למשרדי עורכי הדין בישראל. בעסקאות ענק של מיזוגים ורכישות עם תאגידים זרים ובליווי משפטי של חברות ישראליות בפעילויותיהן השוטפות בחו"ל נזקקים המשרדים לייעוץ ושיתוף פעולה של עורכי הדין במדינות היעד, בסוגיות חוצות גבולות כגון מיסוי, קניין רוחני, השקעות, הנפקות, דיני עבודה ועוד. זיהוי וניצול נכון של ההזדמנויות העסקיות הרבות והייחודיות הקיימות בחו"ל הכרחי עבור משרדי עורכי דין ולקוחותיהם. כבר כיום, יותר מ-100 משרדי עורכי דין זרים מחזיקים דסק מקומי על מנת להגיע ללקוחות ישראלים, והמגמה הזו צפויה עוד להתרחב.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

אם תשאלו את היועצים המשפטיים בחברות אמריקאיות איזה תחום של החוק מדאיג אותם יותר, דיני העבודה נמצאים לעתים קרובות בראש הרשימה. הדרישות המשפטיות המוטלות על מעסיקים משתנות במהירות, ועלות הטעות עלולה להיות הרסנית. לפניכם שישה נושאים מרכזיים שמעסיקים עם פעילות בארצות הברית חייבים לצפות להם בשנת 2017:

1. שכר ושעות עבודה

מספר התביעות בטענה כי עובדים קיבלו משכורת שגויה גדל בהתמדה בארה"ב מאז שנת 2000. תביעות מסוג זה הן לעתים תביעות ייצוגיות או תביעות קיבוציות, דבר שהופך את ההגנה מפניהן לקשה ויקרה בהרבה. הטענות הנפוצות כוללות סיווג עובדים כפטורים משעות נוספות או כקבלנים עצמאיים. גם תביעות בטענה שעובדים שעתיים נדרשו לעבוד בלי להחתים כרטיס או כי חברה בעלת שליטה על עובדי חברה אחרת צריכה להיחשב למעסיק משותף נמצאות בעלייה. המפתח כאן הוא מניעה מוקדמת. ביקורת של נוהלי שכר ושעות עבודה יכולה לזהות ולטפל בבעיות בשבריר עלות ההגנה מתביעה.

2. תשלום שכר שווה

חוקים המחייבים תשלום שווה עבור עבודה שווה חוקקו בארה"ב לפני יותר מיובל. עם זאת, מחקרים מראים שנשים עדיין מרוויחות כ-6% פחות מאשר גברים באותה העבודה. ברמה הפדרלית, ועדת שוויון ההזדמנויות עשויה להתחיל לדרוש ממעסיקים בעלי מאה עובדים או יותר לדווח על נתוני שכר לפי מוצא אתני ומין.

מדינות מסוימות, בראשן קליפורניה וניו יורק, הקלו על העובדים לתבוע את המעסיק. החוק אמנם מחייב תשלום שווה עבור עבודה שווה, אך במדינות אלו דורשים כעת תשלום שכר שווה עבור "עבודה דומה באופן משמעותי". חוקים אלו נוצרו כדי להקל על נשים לתבוע. קליפורניה אף לאחרונה הרחיבה את לשון החוק במטרה למנוע פערי שכר על בסיס גזע ומוצא.

כדי למנוע תביעות אלו, מעסיקים צריכים להתבונן במערכות התגמול שלהם במטרה לוודא שהם יכולים להסביר פערי שכר באופן לגיטימי. אם מערבים עורכי דין, הם יכולים לעתים קרובות להגן על ניתוח הנתונים תחת זכויות חיסיון עורך דין-לקוח. בנוסף, מעסיקים צריכים להכשיר את מקבלי ההחלטות בנושא השכר, כדי שיוכלו להבין את החובות המשפטיות שלהם ולדעת מה בדיוק מותר.

3. אפליית בעלי מוגבלויות

רוב החוקים הנוגעים לאפליה מחייבים את המעסיקים להתייחס לכל בני האדם באופן שווה, אולם בחלק מהמקרים, חוקי האפליה נגד בעלי מוגבלויות מחייבים מעסיקים להתייחס לעובדים ולמועמדים בעלי נכויות ביד רחבה יותר. כל עוד מישהו יכול לבצע את "התפקידים החיוניים" של עבודתו, על המעסיק לספק "התאמות סבירות", גם אם הדבר יקר יותר ופחות יעיל מאשר העסקת עובד שאינו נכה. מעסיקים חייבים לנהל שיח עם העובדים לגבי המוגבלות הפרטיות שלהם, בפרט אם מדובר בהתאמות אפשריות, לפני שהגיעו למסקנות כלשהן בעצמם. מעסיקים אשר אינם מצליחים לעקוב אחר כללים אלה, וכאלה אשר לא תיעדו בקפידה את מעשיהם, כפופים לתביעות של אובדן הכנסה, מצוקה רגשית, שכר טרחת עורכי דין ונזקים עונשיים.

4. תביעות חושפי השחיתויות

ועדת שוויון ההזדמנויות בארה"ב מקבלת יותר תביעות הנוגעות לתגמול מאשר כל סוג אחר של טענה. סוכנויות ממשלתיות שונות, בראשן רשות לניירות הערך, עוקבות באופן אגרסיבי אחר פעולות מעסיקים המונעים מעובדים לדווח על הפרות. בנוסף לפעולות אכיפה ממשלתיות, גם תביעות פרטיות על תגמול הן שכיחות.

כדי להימנע מתביעות אלה, חברות זקוקות למדיניות ונהלים המעודדים עובדים להעלות חששות פנימיים ולהגן על העובדים אם הם עושים זאת. כמו כן עליהם להבטיח כי סודיותם והסכמי הפיצויים שלהם אינם מכילים שפה שסוכנויות ממשלתיות מגדירות כמגבילות את זכויות העובדים לדווח על פעילות בלתי חוקית.

5. סודות מסחריים

בשנת 2016, הקונגרס העביר את חוק הגנת הסודות המסחריים, אשר יצר עילה פדרלית לפעולה בגין שימוש לא נאות בסודות מסחריים. החוק מאפשר גילוי מהיר, ומאפשר לבעלי סודות מסחריים לבקש צו המאפשר את תפיסת הרכוש "הנחוץ למניעת הפצת הסוד המסחרי נשוא הפעולה".

בהגנה על סודות מסחריים, חברות צריכות להחתים את העובדים על הסכמי סודיות תואמים מבחינה משפטית, ועל הסכמי אי גילוי עם השותפים העסקיים שלהם. חשיבות ההגנה על מידע זה גורמת לחברות מסוימות להיסחף בניסוח ההסכמים, מה שיכול להפוך אותם לבלתי ניתנים לאכיפה. בנוסף, חברות המעסיקות עובדים מחברות מתחרות צריכים להיזהר ולהבטיח שאלו לא יחשפו פרטים חסויים שמסכנים את המעסיק החדש בתביעות אי נאותות.

6. תקנות מקומיות

כיום כבר לא מספיק לעבוד לפי חוקי התעסוקה הפדרליים של המדינה, שכן ערים רבות מטילות דרישות משלהן. בקליפורניה, לכ-20 ערים ומחוזות, שלושה נמלים ואזורי תעסוקה שונים – יש שכר מינימום שונה, ולשבע ערים חוקי ימי מחלה ודמי מחלה משלהן. בסן פרנסיסקו המעסיק מחויב לשלם גם על חופשת לידה וקיימים חוקים הנוגעים לאופן שבו מעסיקים יכולים לשאול מועמדים על הרשעות פליליות בעברם. התקנות המקומיות צפויות ככל הנראה להתרחב בעתיד.

חברות הפועלות בארה"ב עומדות בפני מבוך מסובך של רגולציה פדרלית, מדינית ומקומית. עלויות ההגנה על תביעות בגין הפרות החוקים הללו עולה בהרבה על עלות עבודה לצד עורך דין מבעוד מועד, כדי להבטיח עמידה בתקנות.

המאמר הופיע במדריך השנתי לפעילות עסקית ומשפטית בזירה הבינלאומית, Israel Desks International Legal Guide 2017, של נישליס ליגל מרקטינג בשיתוף ארגון היועצים המשפטיים הישראלי - ACC.

בכתיבת המדריך המשפטי-עסקי לקחו חלק פירמות עורכי דין הגדולות בעולם, והוא מציג תמונה אקטואלית ומקיפה של ההזדמנויות העומדות כיום בפני עורכי דין ישראלים המעוניינים בפעילות בחו"ל ומידע שימושי רב בכל הקשור לפעילות פיתוח עסקי של משרדי עורכי דין ושל לקוחותיהם.

לקריאת הפרק המלא לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:19
קומיט וכל טופס במתנה