שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בג"ץ יכריע היום בהרכב מורחב מהי מתנת בחירות אסורה

חדשות

בג"ץ יכריע היום בהרכב מורחב מהי מתנת בחירות אסורה, צילום: שארלי הבדו, מתוך עמוד השער של הגיליון המיוחד
בג"ץ יכריע היום בהרכב מורחב מהי מתנת בחירות אסורה
23/08/2017, עו"ד לילך דניאל

בבחירות לכנסת בשנת 2015 הגיש ח"כ אחמד טיבי עתירה נגד מפלגת ישראל ביתנו בדרישה לאסור עליה לחלק לבוחריה הפוטנציאליים גיליון של העיתון הצרפתי "שארלי הבדו", שעל שערו התנוסס איור הנביא מוחמד כשהוא דומע. כעת יוכרע - האם מדובר במתנת בחירות אסורה?

הרכב מיוחד של 7 שופטי בג"ץ יכריע היום (ד') בדיון נוסף בעתירה שהגיש חבר הכנסת אחמד טיבי על רקע הבחירות לכנסת ה-20, בה דרש לאסור על מפלגת ישראל ביתנו לחלק בחינם לבוחריה הפוטנציאליים את הגיליון המיוחד של השבועון הצרפתי, שיצא לאור לאחר הפיגוע במערכת העיתון בפריז בו נרצחו עיתונאים ושוטרים. במוקד הדיון הנוסף השאלה האם חלוקת העיתון היא "מתנה אסורה" לפי סעיף 8 לחוק הבחירות (דרכי תעמולה) ושאלת מנעד סמכותו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית למתן צוי מניעה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

ראשיתה של הפרשה בהחלטת יו"ר ועדת הבחירות המרכזית לכנסת דאז, השופט סלים ג'ובראן, שנעתר לבקשתו של טיבי ונתן צו מניעה האוסר על ישראל ביתנו להפיץ חינם עותקים של הגליון, שעל שערו התנוסס איור של הנביא מוחמד כשהוא דומע ומחזיק שלט עליו כתוב: je suis charlie  ובראש העמוד נכתב: CHARLIE HEBDO ו- TOUT EST PARDONNE'. המפלגה ביקשה לחלק עותקים אלו בתוך עטיפה שעליה נכתב: "אחמד טיבי לא רוצה שתראו את זה. אחמד טיבי גם לא מכיר בישראל כמדינה יהודית. אנחנו כן. ניירות לא הורגים. טרור כן. תכל'ס ליברמן. ישראל ביתנו". על העטיפה נכתבו גם בכתב קטן הסברים על אודות הגיליון ואירוע הטרור המדובר ועוד נכתב "ח"כ מחמוד גנאים מהרשימה הערבית המאוחדת איים על ראש הממשלה שהפצת העיתון בישראל תפגע ברגשותיהם של המוסלמים"; "אף אחד לא יכול לדמיין את התוצאות"; "אנחנו פה כדי להגיד לגנאים וחבריו: אנחנו לא ניכנע לאלימות, אנחנו לא נכנעים לטרור". 

השופט ג'ובראן קבע כי הגיליון המיוחד והעטיפה "הם בגדר תעמולת בחירות הקשורה למתנה" אולם החלטתו נהפכה כאמור בבג"ץ כאשר השופט נעם סולברג קיבל את עמדת המפלגה ופסק עקרונית כי לא מדובר בטובת הנאה חומרית אלא בעניין הקשור לחופש הביטוי הפוליטי ולכן אין למנוע את הפצתו. השופטת חיות הצטרפה לתוצאה זו וקבעה כי התכלית הדומיננטית של חלוקת המגזין היא בהעברת המסר הטמון בעצם חלוקתו ומטעם זה אין מדובר במתנה אסורה על-פי סעיף 8 לחוק התעמולה.

מול שניהם עמדה הנשיאה נאור שסברה כי יש להותיר את החלטת יו"ר ועדת הבחירות על כנה בנוגע לחלוקת הגיליון המיוחד כולו, אך לאפשר למפלגה לחלק את העמודים הראשון והאחרון עם המסרים התעמולתיים של העותרים. כעת כאמור, יכריעו ההרכב המורחב במבט צופה פני עתיד, מהו הדין במקרים מעין אלו.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:30
קומיט וכל טופס במתנה