שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > ההפגנות ליד בית היועמ"ש מגיעות לנקודת רתיחה: "משטרה בשירות הליכוד"

חדשות

ההפגנות ליד בית היועמ"ש מגיעות לנקודת רתיחה: "משטרה בשירות הליכוד", צילום: אלדד יניב. צילום: אלדד יניב, ויקיפדיה העברית
ההפגנות ליד בית היועמ"ש מגיעות לנקודת רתיחה: "משטרה בשירות הליכוד"
20/08/2017, עו"ד לילך דניאל

אמש עצרה המשטרה את מובילי המחאה הבולטים, מני נפתלי ואלדד יניב, ואסרה על הציבור להגיע לכיכר גנים בפתח תקווה שם מתקיימות ההפגנות נגד השחיתות מזה 39 שבועות. אור-לי ברלב, פעילה חברתית: "מרגע שדוד ביטן החליט לנסות לדכא את המחאה החל יחס המשטרה להשתנות"

בשבועות האחרונים חלה הסלמה בהפגנות המתקיימות קרוב לשנה בעיר מגוריו של היועמ"ש, עם תחילתן של הפגנות "נגד" מצד תומכיו של ראש הממשלה ומפלגת השלטון. ביום חמישי חלה נקודת מפנה נוספת לאחר שבג"ץ מחק את העתירה שהגיש יושב ראש ועד תושבי השכונה מבלי שנקט עמדה לגופו של עניין. כשעה לאחר מכן קיבלו מארגני ההפגנה מכתב מהיועצת המשפטית של המשטרה בה נאמר כי הוחלט שלא לאשר את קיום ההפגנות במתחם קניון גנים "בשל שינוי הנסיבות המהותי שחל באחרונה באופי ההפגנות והיקפן" וכי ככל שברצונם לקיימה במיקום חלופי עליהם להגיש בקשה לקבלת רישיון כדין. הדבר גרר שורת תגובות זועמות מצד מובילי המחאה שחלקם קראו לציבור להגיע להפגנה כרגיל על אף החלטת המשטרה. במקביל, הגישה התנועה לאיכות השלטון לבג"ץ עתירה להורות למשטרה לחזור בה מהחלטה בשל מה שהוגדר כ"פגיעה חוקתית חמורה ביותר באחת מזכויות היסוד אליהן נשענת הדמוקרטיה".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בנובמבר 2016 החלה פעילות מחאה מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה בפתח-תקווה. המחאה כללה הפגנות, לרוב במוצאי שבתות, בהם השתתפו עשרות מפגינים. עם הזמן צברו ההפגנות תאוצה ובעקבות התערבות המשטרה והתנגדות תושבי השכונה עברו המפגינים למתחם קניון "גנים" המצוי כ- 400 מטרים מביתו של היועמ"ש. באפריל האחרון דחה בג"ץ את העתירות שהגישו מובילי המחאה, מני נפתלי, דוד פלמרי וישי הדס נגד המתווה שהציעה המשטרה לקיום ההפגנות אך בהמשך הבהיר כי ככל שמדובר בפעילות מחאה שאינה ליד מעונו של היועמ"ש, על המשטרה לערוך איזון בין הזכות לחופש הביטוי ולפעילות מחאה לבין השיקולים הנוגדים של שמירת הסדר הציבורי, פגיעה ברווחת חייהם ובפרטיותם של תושבי האזור וכיוב'.

בשלב מסוים החלו כאמור להתקיים במקום הפגנות "נגד" מצד תומכיו של ראש הממשלה ובנוסף הוגשה עתירה מצד תושבי השכונה שהלינו על המטרד שגורמות ההפגנות לאיכות חייהם. לאחר שהמשטרה אסרה על קיום ההפגנה ללא רישיון ובעקבות הקריאות להגיע למקום בכל זאת, עצרה המשטרה אמש את אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה, מני נפתלי, ואת עו"ד אלדד יניב ומנעה את הגעת הציבור למקום. לפיכך, עברה המחאה להתקיים מול תחנת המשטרה בעיר.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, ממובילי מחאת ה"נגד", כתב אמש בפייסבוק: "אני מברך את המשטרה על העיכוב המוצדק של ראשי הפגנות השמאל. הגיע הזמן שהאנרכיסטים יבינו כי לא יוכלו לכפות את דעתם באלימות וכי הניסון הפסול ללחוץ על היועמ"ש תוך גרימת סבל רב לתושבים הוא לא מוסרי ולא חוקי. אנחנו החלטנו לכבד את הוראות המשטרה ולא להגיע למקום, אני שמח שהמהלך שיזמנו הביא לקץ ההפגנות בכיכר גורן".

מנגד, כתבה אור-לי ברלב, פעילה חברתית בולטת המעורבת במחאה כי "ההפגנות הן ללא תהלוכה וללא נאומים מדיניים ולכן לפי החוק אין צורך בהוצאת רישיון... בכל ההפגנות האלה עד הערב המשטרה אבטחה ושמרה על זכות ההפגנה כפי שהיא צריכה לעשות, עד שמישהו בצמרת התחיל להיות מודאג מההפגנות האלה. מרגע שביטן החליט לנסות לדכא את המחאה האזרחית החוקית נגד שחיתות, אז החל יחס המשטרה להשתנות. למעשה, המשטרה הערב תפקדה כמשטרה בשירות הליכוד".

יש לציין כי לפי עמדת המשטרה, נפתלי ויניב נעצרו בשל "סיכון ביטחונו של הציבור" בעקבות פוסטים שפרסמו ברשת בהם קראו לציבור להגיע להפגנה על אף שהמשטרה אסרה על קיומה. כעת לא ידוע מה יעלה בגורל המחאה והעיניים נשואות לבג"ץ, שהורה למדינה להשיב עד מחר לעתירת התנועה לאיכות השלטון.

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:133
קומיט וכל טופס במתנה