שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > אושר בועדת החוקה: מהשנה הבאה תוארך ההתמחות לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף

חדשות

אושר בועדת החוקה: מהשנה הבאה תוארך ההתמחות לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף, צילום: צילום: דוברות לשכת עוה"ד
אושר בועדת החוקה: מהשנה הבאה תוארך ההתמחות לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף
24/07/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

לאחר דיון סוער ביותר: אושר בועדת החוקה - יו"ר ועדת החוקה באולטימטום לנציגי המכללות: "אם לא תגיעו להסכמות כולם יעשו התמחות של שנה וחצי". מהשנה הבאה תוארך ההתמחות לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף של שנה התמחות והכשרה מעשית (פרקטיקום) של 80 שעות ללומדים תואר נוסף או תואר שני

בתום דיונים ממושכים וסוערים אישרה ועדת החוקה היום (ב'), בכפוף לרביזיה את הצעת היו"ר חה"כ סלומינסקי לשני מסלולי התמחות ולפיה לסטודנט שיתחיל ללמוד מהשנה הבאה תוארך ההתמחות לשנה וחצי ויתקיים מסלול נוסף של שנה התמחות והכשרה מעשית (פרקטיקום) של 80 שעות ללומדים תואר נוסף או תואר שני; לאחר שח"כים מהקואליציה והאופוזיציה הביעו התנגדות למסלול המקוצר ונציגי המכללות ביקשו לחזור למתווה המקורי הודיע סלומינסקי כי הוועדה תצביע על רביזיה מחר ב-100 בבוקר כדי לאפשר למכללות להגיע להסכמה: "אם לא תגיעו להסכמות לא יהיה מסלול נוסף וכולם יעשו התמחות של שנה וחצי".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בתחילת הדיון הציג יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) את ההסכם שהושג בין כלל הגורמים בשיתוף שרת המשפטים: "ההתמחות תהיה כדת וכדין ולא ינוצלו סטודנטים לצרכים אחרים של שליחויות. הגענו להבנות על מסלול התמחות של שנה וחצי או של שנה ללומדים תואר שני או תואר נוסף בתנאי שיעשו פרקטיקום של 80 שעות. לשכת עוה"ד תהיה אחראית לארגון הפרקטיקום לאחר שהאוניברסיטאות והמל"ג טענו שאין ביכולתם לממן. היא תהיה פרוסה ברחבי הארץ וסטודנטים יוכלו לעשות את הפרקטיקום בכל מקום שירצו בלי לשלם. אם המכללות יממנו יהיה פרקטיקום ואם לא- לא ניתן יהיה לממש את המסלול המקוצר. המכללות צריכות להודיע עד ל-1 בינואר 2018 ולחתום עם הלשכה לחמש שנים קדימה על המסלול. אם אין מימון לא יהיה את המסלול ונישאר עם שנה וחצי."

היועץ המשפטי לוועדה עו"ד אלעזר שטרן: "יש פער בין האמצעים שננקטים למטרה- לא ברור איך אפשר להמיר חצי שנה בדבר שאינו שקול לה  מבחינת הכלים המקצועיים. בנוסף, זה עלול ליצור הבחנה על בסיס כלכלי שככל שאדם יכול לאפשר לעצמו תואר נוסף המסלול יהיה פתוח בפניו. כמו כן, יש היבט של אי ודאות כלפי סטודנטים שיתחילו את לימודיהם בסיום החמש שנים שלא יוכלו לדעת האם המסלול אכן ייפתח".

חה"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הזהיר כי "הליך ההסמכה של עולים שהם כבר עו"ד יתארך משמעותית ולא ייקחו מתמחים עולים לחצי שנה". הוא  ביקש מלשכת עורכי הדין להתחייב שעולה חדש עם ותק מקצועי של למעלה משנתיים יהיה פטור מההתמחות.

חה"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "אנחנו עושים משהו שלא ייעשה בחקיקה. אנחנו קובעים פרקטיקום שלא ברור מי יממן אותו ואיך  ייראה. או שהאוניברסיטאות והמכללות יסכימו לממן או שנוציא את זה ונישאר עם שנה וחצי. אי אפשר להשאיר את הסטודנטים בחוסר ודאות וערפל".

חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני): "לא משנה איך נהפוך את זה ההסדר החדש זה לחוקק אי שוויון וזה בלתי נסבל. המל"ג הודיעה מפורשות  שאין להם כסף לשלם ולכן לא יהיה תקצוב למוסדות לשלם פרקטיקום ואין מה למרוח את זה. אם רוצים צריך להאריך את ההתמחות צריך לעשות זאת בלי מריחות וכבישים עוקפים. זה עקום. לא מחוקקים ישראבלוף, זה מטורף, זו חקיקה מפלה בהגדרה".

חה"כ נורית קורן (הליכוד) הציעה להסיר את המסלול המקוצר כך שכל הסטודנטים יערכו התמחות של שנה וחצי "כדי לשמור על שוויוניות".

חה"כ רויטל סויד (המחנה הציוני): "החוק אמור היה להיות התמחות לשנה וחצי ללא כל הנחות וזה היה מסייע למקצוע לחזור לימיו הזוהרים שהוא רחוק מהם. רוב המחוקקים סבורים שצריך שנה וחצי והמכללות בחלקן רוצות פרקטיקום. המוצר הזה לא אידאלי אבל אם רוצים להתקדם צריך להתפשר. אין כאן הפלייה בין סטודנטים כי לא משנה איפה לומדים הם יגיעו לקורת גג אחת. האכסניה אחת, הסטודנטים לא משלמים ויש הפרדה מהמוסדות האקדמיים. אם לא יימצא מימון תהיה שנה וחצי והכל בסדר".

נציגי המכללות התנגדו להצעת החוק

פרופ' אורית פישמן אפורי דיקן ביה"ס למשפטים במכללה למנהל: "אני וחבריי למכללות עומדים מאחורי המתווה המקורי ולפני כחודש נודע לנו באקראי שהאוניברסיטאות לא יכולות לעמוד מאחוריו. יש פה פגם שורשי והנושא לא בשל. הוא הופך את הקערה על פיה. אבקש שתינתן שהות מספיקה לדון בהשלכות ולהגיע להסכמות". פרופ' אמנון להבי דיקן ביה"ס למשפטים במרכז הבינתחומי הרצליה: "לא היינו צד להסכם ואנחנו  מתנגדים לו. לא נסכים לשום מתווה שמוסדות מסוימים יצטרכו לשאת על גבם מוסדות אחרים. אם ההסכם המקורי לא קיים נבקש להסיר את סעיפי הפרקטיקום כי הוא מנגנון חסר שקיפות ונותן כוח ללשכה לקבוע הסדרים ראשוניים. זה לא חוקי ולא חוקתי. ההסדר חייב להיות שוויוני. נעדיף שנה וחצי ולא נסכים להכנסה בדלת האחורית של הבחנה חסרת תוקף חוקי וחוקתי בין הגופים הפרטיים לציבוריים". פרופ' אשר מעוז דיקן הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי פרס: "מי שישלם בסוף הם הסטודנטים במכללות ש 90-80%% הם ממוצא סוציו אקונומי נמוך. הוספת החצי שנה אינה  בשביל לשפר את המקצוע אלא לחסום מלאכותית את המקצוע. לא רק שנממן את הפרקטיקום אלא שהסטודנטים שלנו ייפגעו הכי מהארכת ההתמחות כי בניגוד לאלו שיש להם כסף לא יהיה להם איפה להתמחות".

עו"ד אפי נווה יו"ר לשכת עורכי הדין: "רצינו שנה וחצי לכולם והתחשבנו לבקשת האוניברסיטאות והמכללות במי שעושה תואר נוסף או שני. הלשכה נותנת פלטפורמה של ארגון אדמיניסטרטיבי ומי שמחליט על התוכן המקצועי הוא הוועדה הבוחנת שממונה ע"י שרת המשפטים באישור נשיאת העליון. המוסדות הם שנהנים משכר הלימוד של התואר השני ופתאום רוצים ליהנות בלי לשלם. הסטודנטים לא צריכים לממן כי הם משלמים על תואר נוסף ולשכת עוה"ד ודאי לא צריכה לממן. הפתרון מתחשב בכם אם תגיעו להסכמות ביניכם יהיה פרקטיקום ואם לא – ברירת המחדל היא שנה וחצי. זה שיקול כלכלי שלכם. אין לנו שום בעיה לוותר ולהישאר עם שנה וחצי לכולם".

מירב מסלע מהתאחדות הסטודנטים: "במקום פרקטיקום אפשר להחיל פיקוח על הקליניקות הקיימות שהן מאוד רציניות וכך לכלול את האוניברסיטאות. בכל שנתון יש 3,5000 תלמידים ואסור שייוצר מצב שלא יהיו מספיק מקומות לפרקטיקום".

לאחר שהרוחות סערו הכריז היו"ר חה"כ סלומינסקי על הפסקה בדיון לצורך התייעצות ובסיום הדיון הודיע במשותף עם יו"ר הקואליציה חה"כ דוד ביטן (הליכוד): "מראש הייתי בעד שנה וחצי לכולם והמסלול הנוסף נעשה לבקשת המכללות גם בפני שרת המשפטים. לאור הדברים ההחלטה שלנו היא שנה וחצי לכולם. נאפשר למכללות להידבר ביניהן ואם עד מחר לא תהיה תשובה נצביע מחר ב-10 על רביזיה ונאשר זאת".

חה"כ ביטן: "ביקשתם משהו אחר ואם אין הסכמה שתניח את דעתנו נצביע על שנה וחצי שוויונית לכולם"

עשרה ח"כים תמכו בהצעת החוק: היו"ר סלומינסקי והח"כים נורית קורן, נאווה בוקר (הליכוד), רויטל סויד (המחנה הציוני), מיכאל מלכיאלי (ש"ס), מירב בן-ארי (כולנו), מוטי יוגב (הבית היהודי) עודד פורר (ישראל ביתנו), אורי מקלב (יהדות התורה) ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת).

התנגדה: חה"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני).

תגובת לשכת עוה"ד, כפי שנמסרה לתקדין:

לשכת עורכי הדין מברכת על אישור הצעת החוק בוועדת חוקה לקריאה שניה ושלישית לפיה ההתמחות במקצוע עריכת הדין תוארך לשנה וחצי.

מהלך זה משלים את הרפורמה בחוק לשכת עורכי הדין אשר במסגרתה שונתה גם מתכונת בחינת ההסמכה אליה התווסף הדין המהותי לצד הדין הפרוצדוריאלי. 

לשכת עורכי הדין יזמה, תמכה והובילה את הצעת החוק אשר הוגשה כהצעת חוק ממשלתית בהובלת שרת המשפטים, חה"כ איילת שקד.

הלשכה מבקשת להודות לשרת המשפטים על הובלת המהלך. תודה מיוחדת ליו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט, חה"כ ניסן סלומינסקי שניווט וניהל את הדיונים הארוכים בישיבות הוועדה על תיקון החוק.

כמו כן, תודה מיוחדת לחברי ועדת החוקה, חוק ומשפט, קואליציה ואופוזיציה כאחד אשר תמכו כולם בהצעת החוק ללא אף מתנגד.

הלשכה מבקשת להודות באופן מיוחד לחה"כ רויטל סוויד אשר סייעה רבות בהסברת חשיבותו של החוק לחברי ועדת חוקה.

לשכת עורכי הדין מברכת גם על הקמת יחידת הפיקוח והאכיפה בעניין ההתמחות  ומינוי נציב פיקוח על ההתמחות. קיימת חשיבות רבה להקמת גוף זה על מנת שיפעל להבטחת ביצוע התמחות אמיתית ומקצועית של כל מתמחה ותפקידו אף לוודא כי לא ייפגעו זכויותיהם של המתמחים.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה: "אין ספק שאישור הצעת החוק להארכת ההתמחות יוביל לכך שתהליך הכשרתם והסמכתם של עורכי הדין יהיה איכותי יותר, מקצועי יותר ויבטיח שעורכי הדין החדשים יהיו בעלי הכשרה טובה ראויה ויסודית" .

תגובת מטה המאבק זעקת המתמחים, הגב' דפנה פלר ואח', מסרו בתגובה: 

"מטה זעקת המתמחים והסטודנטים למשפטים מברך על הצעת החוק להארכת תקופת ההתמחות אך אם בהארכת התקופה עסקינן, אזי שיש להחילה על כולם ואין ליצור חוסר שוויון. יחד עם זאת, עולות תהיות רבות ומטרידות כגון מדוע לא אומצה המלצתה של ועדת גרסטל אשר קבעה כי שינוי מתכונת הבחינה והארכת תקופת ההתמחות צריכות להיות זו לצד זו, מתוך הרציונל של עקרון ההסתמכות, תחולת הארכת ההתמחות היא עתידית ואילו שינוי מתכונת הבחינה ותחולתה היא מיידית, רטרואקטיבית ואינה תחולה צופה פני עתיד כמו הצעת החוק דנן? שוב, נשאלת השאלה על שום מה הבהילות והדחיפות לשנות את המתכונת של הבחינה באופן מיידי? מדוע לא ראוי להחיל דין אחד לגבי שתי הסוגיות? דהיינו, תחולה עתידית ולא מיידית שהרי זו דרך המלך".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:77
קומיט וכל טופס במתנה