שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חברת שירותי מענה טלפוני שסירבה להעסיק עיוורת נתבעת ב-70 אלף שקל

חדשות

חברת שירותי מענה טלפוני שסירבה להעסיק עיוורת נתבעת ב-70 אלף שקל, צילום: צילום: גטי ישראל
חברת שירותי מענה טלפוני שסירבה להעסיק עיוורת נתבעת ב-70 אלף שקל
23/07/2017, ליאור שדמי שפיצר

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה תביעה נגד חברת טלאול, בטענה כי סירובה לבחון את מועמדותה של התובעת לתפקיד מוקדנית בשל מוגבלותה וחוסר הנכונות להטמיע התאמות טכנולוגיות שיאפשרו את העסקתה מהווים אפליה

נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות הגישה לבית הדין האזורי לעבודה בנצרת תביעה על סך 70 אלף שקל נגד חברת "טלאול קונטקט סנטר, בטענה כי זו סירבה לבחון את מועמדותה של התובעת, אינעאם זועבי, לתפקידים שונים בחברה בשל היותה עיוורת הנזקקת להתאמות טכנולוגיות במערכת הממוחשבת.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התובעת, בשנות ה-40 לחייה, בעלת תואר שני מאוניברסיטת חיפה, ביקשה להציע את מועמדותה כעובדת המספקת מענה טלפוני בחברה במענה למודעת דרושים רלוונטית. בשיחתה ציינה התובעת בפני האחראית על גיוס עובדים לחברה כי היא עיוורת מוחלטת, וזו השיבה לה כי תאלץ לחזור אליה לאחר שתבחן את הדבר. כעבור יומיים, ומבלי לזמן את התובעת לראיון או לבחון את מועמדותה באופן מהותי, חזרה נציגת החברה אל התובעת ועדכנה אותה כי היא "אינה מתאימה" לעבוד כנציגת שירות אלא כסוקרת במוקד הסקרים. עם זאת, ציינה האחראית על הגיוס כי כרגע אין משרות פנויות במוקד הסקרים, והבטיחה לשוב ולעדכן את התובעת ברגע שתתפנה משרה מתאימה. זאת, אף שבמשך אותה תקופה, החברה פרסמה מודעות דרושים למשרות פנויות במוקד הסקרים, היא לא פנתה לתובעת כפי שהבטיחה.   

לאחר שלא קיבלה כל עדכון בנושא במשך חודשים רבים, פנתה התובעת לחברה פעמיים, אז  נאמר לה כי "אין אפשרות שעיוור מוחלט יעבוד בחברה" וכי "עיוורים מוחלטים לא מתאימים להיות מוקדנים". למרות קיומן של תוכנות המאפשרות התאמה של מערכות ממוחשבות לאנשים עם מוגבלות בראייה, החברה כלל לא הייתה מוכנה לבחון זאת באופן רציני.

בתביעה שהגישה הנציבות, באמצעות עו"ד סיגלית פורת גורנשטיין, נטען כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר על אפליית אדם בקבלה לעבודה מחמת מוגבלותו, וקובע את הדרישה האקטיבית מהמעסיק לבצע התאמות אשר יהא בהן כדי לאפשר את העסקתו של האדם. על כן, טוענת הנציבות, סירובה של חברת טלאול להעניק לתובעת את ההזדמנות להוכיח את עצמה וחוסר נכונותה לבחון את האפשרות להטמיע התאמות טכנולוגיות רלוונטיות שיאפשרו את העסקתה בקלות יתרה, היא בבחינת אפליה על רקע מוגבלות.

לדברי אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, "אנשים עם מוגבלות נתקלים לצערי מדי יום בהפליה קשה, לא פעם אנו נתקלים ושומעים על מעסיקים אשר אינם מכירים אנשים עם מוגבלות ואת יכולותיהם וניזונים לצערי מסטיגמות לא רלוונטיות, ומכאן אינם מוכנים לעשות את המאמץ הנדרש כדי להתאים  את מקום העבודה. כתוצאה מכך, נדחים אנשים עם מוגבלות בראיונות עבודה שוב ושוב, מבלי שניתנה להם כלל ההזדמנות הראשונית להתקבל למקום העבודה וכך מוצאים עצמם מחוץ לשוק העבודה.

"בשנת 2017 לא ניתן להשלים עם מציאות שבה למעלה מחצי מאוכלוסיית האנשים עם המוגבלות בישראל נמצאת עדין מחוץ למעגל העבודה. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות פועלת ללא לאות לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות ולמניעת הפלייתם. אנו  נמשיך ביתר שאת לפעול על מנת לצמצם פערים בתעסוקת אנשים עם מוגבלות, ונפעל בהתאם בכל צומת בה מתקיימת הפליה בוטה כזו או אחרת".

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:189
קומיט וכל טופס במתנה