שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נושי החברה יוכלו לעיין בפרוטוקולים של החקירות שנערכו במסגרת הליך הפירוק

חדשות

נושי החברה יוכלו לעיין בפרוטוקולים של החקירות שנערכו במסגרת הליך הפירוק, צילום: צילום: גטי ישראל
נושי החברה יוכלו לעיין בפרוטוקולים של החקירות שנערכו במסגרת הליך הפירוק
20/07/2017, עו"ד שלי גולדמן

ביהמ"ש דחה את טענות המפרקים והכנ"ר לפיה חשיפת הפרוטוקולים תפגע ביעילות החקירות ובשיתוף הפעולה של נחקרים מתוך "היכרות עם השטח", וקבעה כי שיקולים שעניינם חובות סודיות מקצועיות אינם פוטרים מהחובה להעיד ואינם מקנים, כשלעצמם, פטור מעקרון פומביות הדיון

בית המשפט העליון דחה ברוב דעות ערעור שהגישו מפרקיה של חברת אשפלסט תעשיות פלסטיק על החלטת בית המשפט המחוזי לאפשר לאחד הנושים לעיין בפרוטוקולים של החקירות שנערכו במסגרת הליך הפירוק, לאחר שאלה הסתיימו ולאחר שהוגש דוח החקירה ואף הוגש הסדר הנושים. השופטים קבעו כי במקרה זה, אין טעם משכנע התומך באי מסירת הפרוטוקולים, אך אין מקום לקבוע בשלב זה רשימה סגורה של מקרים שבה יתאפשר אי גילויים של פרוטוקולים.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

המערערים טענו כי האפשרות של חשיפת הפרוטוקולים של החקירות תגרום לחשש של נחקרים מפני שיתוף פעולה עם החקירה, באופן שיפגע בקבלת מידע לטובתו של ציבור הנושים, ואף הוסיפו כי אחד השיקולים המרכזיים של נחקרים להגיע לפשרות במסגרת הסדר נושים הוא מניעת הפרסום של פרטי החקירה לציבור.

הכונס הרשמי הצטרף לעמדת המערערים תוך שטען כי הותרתה של זכות העיון על כנה תפגע בתמריץ של הנחקרים להגיע לפשרה וכי בעלי התפקידים פועלים ממילא בפיקוחו של בית המשפט של הפירוק וכן בפיקוחו שלו, כך שאין לחשוש להיעדר הגנה על האינטרסים של הנושים.

השופטת דפנה ברק ארז קבעה כי דינה של חקירה על ידי המפרק אינו שונה מדינה של החקירה הנערכת על ידי בית המשפט, וכי ניתן לומר כי בצד סמכותו של בית המשפט לקיים חקירות חלה החובה לפרסם את תוכנן של חקירות אלה בפומבי וכי האצלת סמכות החקירה למפרק אינה יכולה להוות דרך "להשתחרר" מחובה זו.

עוד נקבע כי גילוי הפרוטוקולים של חקירות שערך המפרק צפוי לתרום לקידום אמון הציבור בכלל והנושים בפרט במפרק ובבית המשפט, אשר המפרק פועל כ"ידו הארוכה", ובנוסף לכך הגילוי מאפשר לנושים גישה למידע על דרך פעולתו של המפרק ובכך מאפשר ביקורת אפקטיבית עליו.

השופטת דחתה את טענות המפרקים והכונס שהתמקדו בפגיעה הפוטנציאלית ביעילות של חקירות המפרק מתוך "היכרות עם השטח", וגרסה כי עם כל הכבוד אין לדעתה בטענות אלה ממש ולמצער אין בהן כדי להכריע שכן את השיקול הזה יש לאזן אל מול היתרונות לגילוי של הפרוטוקולים וכי שיקולים שעניינם חובות סודיות מקצועיות אינם פוטרים מהחובה להעיד ואינם מקנים, כשלעצמם, פטור מעיקרון פומביות הדיון.

לתוצאה זו הצטרף גם השופט אליקים רובינשטיין, שקבע כי הינתן המורכבות המובנית בהליך הפירוק, יש ליתן שיקול דעת רחב לבית משפט של הפירוק הבקיא ברזי ההליכים, וזאת מבלי לקבוע רשימה סגורה של מקרים בהם יתאפשר אי גילוים של פרוטוקולים כגון אלה נשוא ענייננו.

מנגד קבע השופט יצחק עמית כי הערעור מעלה סוגיות נכבדות בתחום פומביות הדיון, בהם סודיות, חסיון ואינטרסים מוגנים בהליכי חדלות פירעון, אלא שלטעמו לא ראוי להידרש בתיק זה לנושאים נכבדים אלה, ויש להותירם בצריך עיון ממספר טעמים, שהעיקרי שבהם הוא שהערעור שבפנינו הוא תיאורטי-אקדמי ואינו מתאים ליצירת הלכה חדשה כוללת וגורפת של גילוי פרוטוקולי חקירה של מפרקים, נאמנים ומנהלים מיוחדים בהליכי חדלות פירעון.

 

ע"א  6919/15

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:251
קומיט וכל טופס במתנה