שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > נחשף: הפיקציה של מספר עוה"ד בישראל – עשרות אלפי עו"ד כלל אינם עו"ד

חדשות

נחשף: הפיקציה של מספר עוה"ד בישראל – עשרות אלפי עו"ד כלל אינם עו"ד , צילום: צילום: thinkstock
נחשף: הפיקציה של מספר עוה"ד בישראל – עשרות אלפי עו"ד כלל אינם עו"ד
26/06/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

בעקבות בקשה לפי חוק חופש המידע אשר הוגשה על ידי עמותת "הצלחה" - הותר לפרסום, כי מספר עורכי הדין הפעילים בישראל קטן בהרבה מכפי שפורסם. עשרות אלפי עורכי דין או שאינם בחיים או שאינם עוסקים במקצוע ואף חברותם הוגבלה

לאור בקשה שהגישה עמותת הצלחה, נחשפו היום (ב), נתוני אמת לפיהם עשרות אלפי עורכי דין בישראל, כלל אינם עורכי דין.

מהנתונים עולה, כי חלק מעורכי הדין הלא פעילים כלל אינם משלמים דמי חבר ואינם רשאים לעסוק במקצוע וחבורתם בלשכה הוגבלה. לנתון האמור, יש להוסיף את העובדה לפיה ישנם עורכי דין אשר משלמים דמי חבר אך אינם עוסקים כלל במקצוע, ועו"ד נוספים שאינם בחיים. מה שמוביל לתוצאה לפיה עשרות אלפי עורכי דין אשר נספרו עד עתה כעורכי דין, כלל אינם עורכי דין, והיחס בין מספרי עורכי הדין לכלל האזרחים במדינה (יחס עו"ד לנפש), נמוך בהרבה ממה שפורסם עד עתה. 

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

לפני מספר ימים הוסמכו כ-1495 עורכי דין חדשים ומספר עורכי הדין המוסמכים עומד על כשבעים ושבע אלף עורכי דין. יחד עם זאת נתון זה כאמור אינו משקף את המציאות אשר נחשפה בבקשה לפי

אלעד מן, יועמ"ש עמותת הצלחה שלבקשתה נמסרו הנתונים סבור כי חשיפת התמונה העדכנית והמלאה של מצבת עורכי הדין במחוזות השונים והסיווגים שלהם, כמו גם קצב הגידול המדוייק בשנים האחרונות, יכולה לתרום מאוד לאיכות הדיון על הרגולציה הדרושה על המקצוע ובכל הנוגע לשינוי מבנה הבחינה והפעלת שאר סמכויות הלשכה. "נסיון לברר לעומק את מספר עורכי הדין הפעילים ואת הפער שבין מי שמופיע במרשם אך לא עוסק בעריכת דין בפועל צריך לעמוד בבסיס כל הצעה לתיקון או שינוי וצריך להיזהר מקבלת החלטות שאינה מבוססת על נתונים מדוייקים ופילוחים מתאימים".

מהנתונים שנמסרו על ידי עו"ד עמית פרלמן, הממונה על חוק חופש המידע בלשכת עורכי הדין, לעמותת "הצלחה" עולה כי מספר עורכי הדין הכולל הרשום בלשכה עומד על 77,553. מתוכם 9,336 אינם פעילים כלל, ואלו עורכי דין שפרשו או שהגבילו את חברותם בלשכה ואינם משלמים דמי חבר ואף אסור להם לעסוק במקצוע. לנתון האמור יש לצרף אץ העובדה, כי 4,824 עורכי דין בעלי רישיון כבר אינם בחיים ו–1,133 עורכי דין מונו לשופטים.

מבחינה של נתוני ההסמכה לפי מחוזות, עולה כי מחוז תל אביב הינו בעל מספר עורכי הדין הרב ביותר — כ–50 אלף, שהם 63% מסך מקבלי הרישיון.

ממטה זעקת המתמחים והסטודנטים למשפטים נמסר בתגובה, כי "מספר עורכי הדין הפעילים ידוע למטה הזעקה.  על פי בקשות רבות של מאות מתמחים אשר נקעה נפשם מהטיעון של "הצפת המקצוע", החליטה "עמותת הצלחה" לפנות ולקבל מידע על פי "חוק חופש המידע" וזאת לאור הבקשות הרבות, לבדוק מהו המספר האמיתי של עורכי הדין אשר עוסקים במקצוע ולהעמיד דברים על דיוקם.

מטה זעקת המתמחים ידגיש כי גם דו"ח זה אינו מדוייק ובלשכת עורכי הדין רשומים עדיין עורכי דין אשר הלכו לעולמם, עורכי דין שמונו לכהן כשופטים, עורכי דין אשר משלמים דמי חבר אך חיים בחוץ לארץ, עורכי דין אשר הגבילו חברותם בלשכה, עורכי דין אשר הושעו וכיוצא באלה.

הדו"ח אשר פורסם מחזק את הטענה שנטענת שנים רבות כי אין הצפה במקצוע ובכל זאת הושתקה משום מה, של שמירה על גילדה, שמירה על מונופול שסגר שעריו על מנת לשמר את המשרדים הותיקים ולשמור לעצמו בלבד.

הדברים אינם מתיישבים כאשר המדינה מוכרת לימודי משפטים ובישורת האחרונה של המתמחים תטען "סגור עקב הצפה". באם לדעת השרה אכן ישנה הצפה אזי יש לטפל בה ול"סגור את השיבר" בעזרת התערבות המל"ג בתחילת הדרך של כל אדם אשר מעוניין ללמוד משפטים.

מטה זעקת המתמחים והסטודנטים הגיש לשרת המשפטים הגב' איילת שקד  מתווה אשר יכול להביא לסיום הכאוס שנוצר כאשר כל הצדדים יצאו נשכרים אך האחרונה בחרה להתעלם".

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:32
קומיט וכל טופס במתנה