שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם יש קשר בין רמת הכאב של הנפגע לאחוזי הנכות שייקבעו ולפיצוי בגינם?

חדשות

האם יש קשר בין רמת הכאב של הנפגע לאחוזי הנכות שייקבעו ולפיצוי בגינם? , צילום: עו"ד אלי דסה. צילום: דורון לצטר
האם יש קשר בין רמת הכאב של הנפגע לאחוזי הנכות שייקבעו ולפיצוי בגינם?
25/06/2017, עו"ד אלי דסה

פגיעות הגורמות לכאבים עזים עלולות לשבש את התפקוד היומיומי, אך אך במישור המשפטי, עדיין אין מתאם בין עוצמת הכאב לאחוזי הנכות שייקבעו, והפיצוי לא בהכרח משקף את מידת הנזק. את ההתפתחות שחלה בשנים האחרונות בתחום רפואת הכאב מובילים המומחים שמאמצים ראייה רחבה וצודקת יותר

אנשים רבים סובלים מכאבים פיזיים בעקבות מחלות או פציעות קשות שעברו במהלך חייהם. לרוב, חומרתם של כאבים אינה משפיעה על אחוזי הנכות ועל הפיצוי שיינתן בגינם. אומנם התחום מתפתח בשנים האחרונות, אך עדיין אינו נותן מענה לכל המקרים.

 לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

סקר של שירות הבריאות הלאומי בבריטניה שפורסם השבוע סקר את הכאבים הפיזיים הקשים ביותר שהאדם יכול לחוות במהלך חייו. בראש הרשימה ניצבו שלוש התסמונות הכואבות ביותר: שלבקת חוגרת, כאב ראש מקבצי וכתף קפואה. עם זאת למרבה ההפתעה, כשנגשים למישור המשפטי, נוכחים לדעת שאין כלל מתאם בין עוצמת הכאבים לאחוזי הנכות שיינתנו בגינם, וכפועל יוצא מכך – הפיצוי לא בהכרח ישקף את מידת הנזק שנגרמה לניזוק. אחת הסיבות העיקריות לכך הן התקנות לפיהן נקבעים אחוזי הנכות. בדרך כלל, על פי הנוהל, מתמנים מומחים רפואיים הקובעים את נכותו של הניזוק על פי תקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה). עיון בתקנות מלמד כי ברוב המקרים, אין התייחסות לרמת הכאב של הסובל מהמחלה או מהליקוי הבריאותי.

הוכחה לכך ניתן לראות לדוגמא בתחום האורטופדי. במקרה של אדם שסובל מ"פריצת דיסק", ללא ספק פציעה לא פשוטה הגורמת לכאבים עזים בגב, הניזוק לא יהיה זכאי לאחוזי נכות. רק אם בבדיקה הקלינית יתרשם המומחה מהגבלה בתנועות עמוד השדרה המותני – יקבל הנפגע אחוזי נכות.

דוגמא נוספת גם היא מתחום האורטופדיה: אדם שיסבול משבר בקרסול לא יהיה זכאי לפיצוי על מידת הכאב או הסבל כתוצאה מהשבר, אלא, שוב, הפיצוי יינתן לסובל רק במקרה של הגבלה בתנועות הקרסול.

גישה זו, אשר הלמה את רוח התקנות, תקפה גם בימינו, אך ניתן לראות התפתחות שהחלה בשנים האחרונות בתחום רפואת הכאב, שהחלה במומחים שבוחנים את הנכות על פי כושר הפעולה הכללי של הניזוק. ראייה רחבה זו מאפשרת לשקלל את הכאב והסבל במתן אחוזי נכות, ולא להתמקד רק במידת המגבלה בתנועה.

בשנים האחרונות חלה התפתחות משמעותית ברפואה בתחום הכאב. מלבד האורתופדים שאמונים לבדוק את מידת המגבלה בתנועה, מתמנים גם מומחי כאב שבוחנים את הנכות בגין הכאב. רופאי הכאב הם בדרך כלל רופאים מומחים שמתמחים בהרדמה, הם למעשה  אלה שבוחנים את רמת הכאב, מאבחנים אותו ומנסים להעריך את הנכות שהכאב גורם לאדם שסובל ממנו. לדוגמא: הולכת רגל שנפגעה בידי אוטובוס נבדקת על ידי אורתופד שקובע לה נכות צמיתה בגין הגבלה בתנועות הצוואר והכתף. בנוסף, הנפגעת מאובחנת אצל פסיכיאטר שקובע שבגין התאונה, הנפגעת סובלת מתופעות נפשיות ומוגדרת כנכה. אך הסיבה העיקרית לכך שהתובעת לא שבה לעבודתה היא הכאבים הפיזיים. אי לכך התובעת נבדקה על ידי מומחית, אשר קבעה לה נכות צמיתה בשיעור 30% בגין הכאבים בגופה.

ובחזרה לסקר: כאבי ראש מקבצי דורגו במקום השני מבחינת חומרת הכאב שאדם סובל. רבים מאלו הסובלים מכאב ראש מתפקדים פחות טוב במהלך היום וסובלים עד שמשכך הכאבים משפיע לטובה על מצבם. נניח שכאב הראש מופיע פעם-פעמיים בחודש ומשבית את אותו אדם מארבעה-חמישה ימי עבודה. אין ספק, כי מגבלה שכזו שווה ל-20%-15% מכושר העבודה, אך התקנות לא מקנות נכות על כאבי ראש. הנוירולוגים המתמנים מטעם בית המשפט קובעים נכות על פי סעיף מותאם, ובדרך כלל בשיעור של 10% לכל היותר. גם לשימוש המרובה במשככי כאבים, על כל ההשלכות הכרוכות בו, אין התייחסות בתקנות.

לסיכום, ברוב המקרים אין הלימה בין מידת הכאב וחומרתו לבין אחוזי הנכות שייקבעו. אך יחד עם זאת, ניתן לראות כי קיימת התפתחות בנושא הכאב. אף שהתקנות לא מקנות נכות על סמך כאב בלבד, המומחים המתמנים בכל זאת מנסים לשקלל את הכאב בנכות שנקבעת.

עו"ד אלי דסה מתמחה בנזיקין, לרבות נפגעי תאונות דרכים, תאונות עבודה ורשלנות רפואית, ומייצג נפגעים במימוש זכויותיהם במוסד לביטוח לאומי ובמשרד הביטחון

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:133
קומיט וכל טופס במתנה