שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > הטכנולוגיה כבר עיצבה מחדש את משרדי עוה"ד בעולם. האם משרדכם מוכן לשינוי?

חדשות

הטכנולוגיה כבר עיצבה מחדש את משרדי עוה"ד בעולם. האם משרדכם מוכן לשינוי? , צילום: עו"ד עידו גולדברג. צילום: יח"צ
הטכנולוגיה כבר עיצבה מחדש את משרדי עוה"ד בעולם. האם משרדכם מוכן לשינוי?
18/06/2017, עידו גולדברג

סירי עם תואר במשפטים? כבר יש. חדירת תחום הליגל-טק לשוק המשפטי שינתה כבר את האופן שבו עובדים משרדי עורכי הדין הגדולים בעולם ועתידה לעשות זאת גם בישראל. עידו גולדברג מחברת Robus נותן דוגמאות לשדרוג טכנולוגי מתבקש ומסביר מדוע הדבר המסוכן ביותר הוא המחשבה שהשינוי לא באמת יגיע 

תגובה אפשרית אחת להתרחבות המגמה של חדירת פתרונות טכנולוגים לסקטור המשפטי היא חשש. עורכי דין עלולים לחשוש שבעתיד הנראה לעין אותם פתרונות טכנולוגים ישאירו רבים מהם מחוסרי עבודה. זהו חשש טבעי (אף שככל הנראה בלתי מוצדק), אך ישנה תגובה אפשרית בעייתית בהרבה – סקפטיות. הסקפטיות, ולא החשש, היא שעלולה יותר מכל לפגוע מחר בעורכי הדין של היום.

היומרה לחזות את העתיד היא דבר טיפשי. ההיסטוריה של הטכנולוגיה לימדה אותנו שאנחנו יכולים להיות בטוחים רק בדבר אחד – השינוי עצמו. ואכן, הטכנולוגיה הפילה "חללים" רבים – מקצועות שחלפו מן העולם, חברות שפשטו רגל ומוצרים רבי מכר שנעלמו באחת מהמדפים. דבר אחד משותף לרבים מהם – הסקפטיות. המחשבה המסוכנת שהשינוי לא באמת יגיע, ושמה שהיה הוא שיהיה. לסקפטיים הקוראים מאמר זה ניתן היום לומר בביטחון – תחום הליגל-טק איננו טרנד חולף.

קיימים הרבה סימנים לכך. ראשית, הכסף. חברת המודיעין העסקי CB Insights פרסמה בתחילת 2017 שמספר עסקאות ההשקעה בחברות סטארט-אפ העוסקות בתחום הליגל-טק הוא הגבוה ביותר אי פעם. אמון המשקיעים הוא סיבה טובה להאמין שהתחום כאן בכדי להישאר.

שנית, החברות הקיימות. חברות ליגל-טק רבות כבשו השנה פסגות חדשות ומרשימות. דוגמה אחת, הרלוונטית עוד מהשנה החולפת היא ROSS, חברת הבינה המלאכותית שפיתחה "רובוט עורך דין" שהוא, במובן מסוים, סוג של סירי (Siri) אחרי לימודי משפטים. המערכת שפיתחה החברה, המאפשרת לעורכי דין לשאול שאלות משפטיות בשפה טבעית ולקבל תשובות קצרות, ממוקדות ומוסמכות מתוך מאגרים משפטיים ופסקי דין, כבר החלה לפעול במשרדי עורכי דין רבים בארה"ב.  דוגמה נוספת הוא התאגיד הבנקאי הרב-לאומי הענק, JP Morgan, שהודיע לאחרונה על כך שהכניס לשימוש תוכנת ליגל-טק שתחסוך לו מעל 360 אלף שעות עבודה של יועצים משפטיים בשנה.

ולבסוף, הסימן הבולט ביותר שרכבת הליגל-טק עזבה את התחנה לבלי שוב, הוא הצטרפותם של משרדי עורכי דין גדולים למגמה. משרד עורכי הדין הגדול ביותר בעולם, Dentons, למשל, כבר הקים בשיתוף עם IBM ו-Seedcamp (קרן השקעות) את Nextlaw Labs, פלטפורמת ליגל-טק שתומכת בסטארטאפים צעירים ומעניקה להם מעטפת מקצועית וכלכלית שמסייעת להם לגדול ולהצליח. בפרוטפוליו של Nextlaw Labs אפשר למצוא סטארטאפים מצליחים כמו Ross, Beagle, ו-Hire an Esquire. המשרד הבריטי הבינלאומי Allen & Overy, הודיע לפני חודשים ספורים שיפתח את דלתותיו ליזמי ליגל-טק השוקדים על פיתוח כלים חדשניים, ועל הקמת מתחם עבודה עבורם במטה המשרד בלונדון, שבו יוכלו לשלב כוחות עם עורכי דין מהפירמה ועם אנשי טכנולוגיה שיסייעו להם להזניק את מיזמיהם.

השתכנענו. מה עכשיו?

המשימה הראשונה של משרדי עורכי הדין אחרי אובדן הסקפטיות היא להתעדכן, להכיר ולהעמיק באפשרויות הטכנולוגיות הקיימות היום בשוק. ההיצע בישראל עדיין נמוך עד לא קיים, אך גם זה עתיד להשתנות בקרוב. יש ערך גדול בהכרה של הפתרונות הטכנולוגים שמשרדי עורכי הדין בארה"ב, בריטניה, אוסטרליה ואירופה עושים בהם שימוש כבר היום – פתרונות דומים יהיו זמינים גם כאן בעתיד הנראה לעין, ולכן מומלץ לייחד זמן וכוח אדם ללמידה מהסוג הזה, ולהשקיע בכך משאבים כבר היום.

כל משרד הוא שונה, ויש מגוון דרכים להדביק את פער הידע. משרדים אחדים כבר השכילו להקים קבוצות חשיבה פנים-משרדיות שמקדישות מספר שעות חודשיות ללמידה של התחום דרך הרצאות, מחקרים ואירועים. משרדים אחרים מינו שותף שתפקידו להיות מומחה הליגל-טק המשרדי. כדאי למצוא את הדרך המתאימה למשרד, ולוודא שקיים לפחות מישהו אחד בפירמה שנמצא "עם האצבע על הדופק" בכל הקשור לחדירת הטכנולוגיה לשוק המשפטי.

השלב הבא הוא התאמת התשתיות הטכנולוגיות במשרד למאה ה-21. מרבית המשרדים בישראל עדיין מתחזקים שרתים משרדיים על בסיסם מתנהלת הפעילות הממוחשבת של המשרד. מעבר למחשוב ענן, למשל, הוא דוגמה מצוינת לשדרוג טכנולוגי מתבקש, שיתברר כהכרחי בעתיד, אותו כדאי לבצע כבר היום. חלק גדול מפתרונות הליגל-טק דורשים אותו, וגם בלעדיהם מעבר למחשוב ענן יכול לסייע כבר היום לשפר את אבטחת המידע, הזמינות וצורת העבודה בפירמה. אם עורכי הדין במשרדכם אינם יכולים לגשת לקבצי העבודה שלהם מכל מקום ובכל שעה, למשל, אתם עלולים לגלות שמשרדים אחרים מספקים שירות טוב יותר ומהיר יותר ללקוחותיהם, והלקוחות שלכם גם יבינו זאת במוקדם או במאוחר.

אלמנט חשוב ביותר לעסק הפועל בשוק משתנה הוא להימנע מ"להתאהב" בדרך בה הוא פועל. המפתח הוא, כמובן, השירות שהמשרד מעניק ללקוח ולא דרכי העבודה הספציפיות שהיו נהוגות בפירמה מאז ומתמיד.

ככל שהטכנולוגיה משפרת את השירות ואת חווית הלקוח שהלקוחות מקבלים מנותני שירות בתחומים שונים, כך הם (וכולנו, למעשה) נהיים חכמים יותר ודורשים לקבל שירות דומה גם בתחומים אחרים. רובנו התרגלנו בשנים האחרונות להזמין מונית מאפליקציה, למשל, ובהתאמה אנחנו דורשים מיותר ויותר שירותים להעניק לנו אופציה דומה. מדוע אם כך שנאלץ להתקשר לספר או לרופא בכדי לקבוע תור, כשאת המונית אנחנו יכולים להזמין בקליקים ספורים? ואכן, מספרות או מרפאות שטרם מאפשרות להזמין תורים באופן שכזה, ייאלצו לעשות זאת בקרוב, או שהלקוחות שלהם ייבחרו בעסקים אחרים.

חישבו כיצד אתם הייתם רוצים לקבל שירות ממשרד עורכי הדין שלכם בעולם שכזה. תהיה התשובה אשר תהיה, הטכנולוגיה יכולה לעזור לכם לעשות זאת. אם לא היום, אז ממש בקרוב.

 

עידו גולדברג עומד בראש מחלקת הליגל טק במשרד Robus, המקיימת ב-27/6 את כנס הליגל-טק הגדול ביותר בישראל עד כה, הפתוח לקהל הרחב. 

לקריאה נוספת, ראו:

"עורכי דין הם טכנופובים, עדיין חושבים שדוא"ל הוא המצאת המאה"

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:225
קומיט וכל טופס במתנה