שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > חוק מיסוי דירה שלישית – התחזית

חדשות

חוק מיסוי דירה שלישית – התחזית , צילום: עו"ד גילעד ושדי. צילום: באדיבות המצולם
חוק מיסוי דירה שלישית – התחזית
25/05/2017, עו"ד גילעד ושדי

חוק מיסוי דירה שלישית אשר אושר זה מכבר בכנסת הציב בפני המשקיעים להם דירה שלישית ויותר מיסוי חדש אשר אמור לגרום לבעלי הדירות לבצע מכירת דירות ובכך לשחרר דירות לשוק החופשי. מלבד זאת , אמור החוק להדיר רגליהם של משקיעים משוק הנדל"ן המניב

חוק מיסוי דירה שלישית אשר חוקק בחקיקת בזק ובהליך שנוי במחלוקת הינו צעד מרחיק לכת נוסף מבית מדרשו של משרד האוצר אשר אמור לדעת הנוגעים בדבר להניב תוצאות מהירות שייראו עד לתום קדנציית הממשלה הנוכחית.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

רבים זוכרים כי השר כחלון הכריז מכל לכל במה כי במידה ולא "יספק את הסחורה" בתחום הנדל"ן לא יעמיד עצמו לבחירה חוזרת. רבים מאנשי המקצוע בתחום הנדל"ן חששו כי מהלכים דרמטיים ולא אחראיים אשר יבחר השר לבצע על מנת "לנער" את שוק הנדל"ן יובילו לכאוס.

כבר כיום אשר נבחן החוק במבחן המעשי נראה כי מתוך עשרות אלפי דירות הנמצאות בידי המשקיעים אליהם נוגע החוק נמכרו כ- 200 דירות – צעד לגיטימי גם לולא חוקק החוק ומאידך לא פורסמו נתונים המראים על רכישת דירות בידי אותם המשקיעים. צעד זה ואחרים על תודעת הציבור ומניעת קבלת אינפורמציה אמיתית ושקופה בדבר עליות וירידות מחירי הנדל"ן עתידה לדעת אנשי האוצר להוביל להורדות מחירים .

באם נתייחס למחירי הנדל"ן בארצנו, ומתוך רצון ללמוד מלקחי אומות העולם נוכל לראות כי מחירי הנדל"ן צריכים להישאר בתוך תחום מחירים מסוים על מנת לא להוביל לאסון כלכלי שיסחוף את הבנקים ואת הציבור להרפתקה נוסח " ארה"ב 2008" .

הציבור בישראל למוד הניסיון זוכר את תקופת "מע"מ 0" של יאיר לפיד בה נעשה ניסיון לפטור ממס את רוכשי הדירות על מנת להעניק הנחה מכובדת לזוגות צעירים רוכשי דירות חדשות ראשונות. בתקופת החיקוק ובמשך חודשים ארוכים נרשם קיפאון במכירות , הקבלנים חיכו לרוכשי הדירות, משפרי הדיור חיכו לירידות המחירים, הצעירים המתינו לאישור החוק ומוכרי הדירות יד -2 לא הסכימו להוריד מחירים. וישבו על הגדר לראות מה ילד יום. בסוף אותו תהליך הכל התפוצץ. הקבלנים ניצלו את המהלך להעלאת מחירים משמעותית והצעירים התנפלו על הדירות כמוצא שלל רב.

צעד נוסף מהקדנציה הקודמת של הממשלה היה אומנם צעד צנוע יותר אך גם ייזכר לרעה. רבים מרוכשי הדירות מקבלן קיבלו לכאורה "מתנה" בדמות החוק להגבלת תשלום לעו"ד היזם וזאת עד ל - 5000 ₪ במועד רכישת הדירה. רבים אינם יודעים אך מרבית עוה"ד עדיין מקבלים שכר מלא אשר גולגל אל תוך עלויות הרוכשים ביום אחד – יום כניסת החוק לתוקף. כיום רוכשי הדירות משלמים מס רכישה על אותו שכר טרחת עו"ד אשר גולגל אל תוך מחיר הדירה.

הישראלי הממוצע החכם ולמוד הניסיון אשר השקיע ממיטב כספו והונו ברכישת הדירה לא ממהר להוריד מחירים ויודע לשבת על הגדר תקופות ארוכות עד יעבור זעם. גם כיום, לאחר אישור החוק, קמו להם המתנגדים, הוגשו בג"צים לפסילת החוק ודרך חיקוקו ועתידו אינו ידוע. רשויות המס דחו את חובת הדיווח לסוף חודש יוני 2017 וכיום טרם שילם איש את המס על הדירה השלישית.

עד שיתפוגג הערפל וכדי למנוע הפסד קטן ככל שיהיה אצו רצו משקיעי הנדל"ן לגלגל את המס לפתחי השוכרים. להפתעתי, ולמרות שטרם שולם מס בגין הדירות הם מצליחים במלאכתם ובחידושי החוזים ואף טרם הגיע מועד החידוש נדרשים השוכרים להיענות לגחמותיהם של בעלי הדירות . לצערנו, בישראל כמו בטבע, בתחתית שרשרת המזון נמצא שוכר הדירה החלש אשר סופג את עוצמת השינוי ביתר שאת.

אין הכוונה של כותב שורות אלו לבוא בטענה למשקיעים ומשכירי הדירות אשר פועלים כמו בעסק פשוט למקסם רווחים. הסיטואציה בה התקבלו ההחלטות וטיבם אפשרו לבצע מהלכים מהם ייפגעו האוכלוסיות החלשות אשר אין בבעלותם דירה.

במערכת הפוליטית שלנו , נבחרי העם הם גם הגוף המקצועי במשרד בו הם הוצבו וכחלק מרצונם לבסס את שליטתם לעשות שינוי לטובת קהל הבוחרים והעם מבצעים הם שינויים ורפורמות, בונים והורסים את מפעל קודמיהם בתפקיד.

בתחום הבנייה והקצאת הקרקעות והבירוקרטיה הרבה הסובבת את התחום קשה מאוד לבצע מהלכים קצרי טווח אשר יניבו תוצאות מהירות וישירות כפי שמקווים באוצר. מירב מרצם והונם איננו מושקע בהיגיון הפשוט של "ביקוש והיצע" ובמודל הכלכלי הפשוט העומד מאחוריו.

כולנו תקווה מקבלי ההחלטות יעניקו מחשבה מחודשת למודל הפשוט כאמור ותבנה תכנית אמיתית לאומית ארוכת טווח, חוצת ממשלות ופוליטיקה לטיפול בהקצאת הקרקעות ובבנייה התואמת את הגידול באוכלוסייה .

הכותב , עו"ד גילעד ושדי מתמחה בנדל"ן והתחדשות עירונית מלווה דיירים בעסקאות, בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי בינוי.

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:117
קומיט וכל טופס במתנה