שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > האם הסכם ממון שמוגש לכלה דקות לפני החופה יכול להיחשב להסכם תקף?

חדשות

האם הסכם ממון שמוגש לכלה דקות לפני החופה יכול להיחשב להסכם תקף?, צילום: עו"ד ורד כהן עוד" רענן בר-און. צילום: יח"צ
האם הסכם ממון שמוגש לכלה דקות לפני החופה יכול להיחשב להסכם תקף?
10/05/2017, עו"ד ורד כהן עו"ד רענן בר-און

לקראת עונת החתונות, עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און מסבירים מדוע הסכם ממון אינו מיועד רק לבעלי רכוש, מה ההבדל בינו לבין הסכם רגיל ואיך ינהגו בתי המשפט בהסכם ממון פיקטיבי שנחתם במטרה להבריח רכוש מנושים, לאחר שהנישואים הסתיימו ואחד הצדדים מבקש לקיימו כלשונו

עונת החתונות הקרבה מעלה בין יתר ההכנות גם את סוגיית הסכם הממון. הסכם  ממון הוא הסכם בין בני זוג הצופה פני עתיד ומסדיר את יחסי הממון ביניהם ואת חלוקת הרכוש עם פקיעת הנישואין, בעת הגירושין. ההסכם יכול להיערך לפני הנישואין, במהלך הנישואין או עובר לפקיעת הנישואין, והוא מונע מאבקים משפטיים עתידיים בעניין הרכוש בין בני הזוג במצב של פרידה או גירושין.

אין חובה לערוך הסכם הממון. בהיעדר הסכם יחסי ממון תקף, החוק מחיל על זוגות שנישאו אחרי ה-1 בינואר 1974 הסדר איזון משאבים, הקובע בעיקרו חלוקה שוויונית של כלל הנכסים בין בני הזוג.

מהן הדרישות לתוקפו של הסכם ממון ?

את ההסכם יש לערוך בכתב (לא בעל פה ולא בהתנהגות), וכל שינוי בו צריך להיעשות בכתב.

הסכם הממון צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, אשר לו סמכות השיפוט בענייני נישואין וגירושין של בני הזוג. אם לאחר שאושר ההסכם יחפצו בני הזוג לשנותו – נדרש שגם השינוי יאושר על ידי בית המשפט או בית הדין הרבני.

טרם אישור הסכם הממון על ידי בית המשפט, יברר השופט היטב, ועליו להשתכנע בכך, שבני הזוג עשו את ההסכם (או את השינוי להסכם) "בהסכמה חופשית ובהבינם את משמעותו ואת תוצאותיו", כלשון חוק יחסי ממון בין בני זוג, תשל"ג – 1973.

באחד המקרים בו טיפל משרדנו, הגיע החתן המיועד דקות ספורות לפני תחילת טקס החופה אל רעייתו לעתיד, כלה נרגשת ועוטה לבן, שלף (לראשונה) הסכם יחסי ממון מכיסו וביקש ממנה בחיוך להוסיף את חתימתה עליו. בית המשפט קיבל את עמדת משרדנו וקבע כי בנסיבות אלה לא ניתן לומר שההסכם נעשה בהסכמה חופשית, תוך מודעות למשמעותו ותוצאותיו.

עם זאת,  יש לזכור כי בית המשפט המאשר את הסכם הממון לא בודק את תוכנו, ולא אמור לבדוק את תוכנו. די שבית המשפט ייווכח כי בני הזוג עשו אותו בהסכמה חופשית, ותוך הבנת תוצאותיו ומשמעותו.

מה קורה כאשר בני הזוג עורכים הסכם ממון אך לא מגישים אותו לאישור בית המשפט?

כדי שלהסכם יהיה מעמד של הסכם ממון, הוא חייב להיערך בכתב, וחייב לקבל את אישורו של בית המשפט (בניגוד להסכם אחר בין צדדים, שתוקפו אינו מותנה בקבלת אישור בית משפט). אם ההסכם לא אושר על ידי בית משפט – אין לו מעמד של הסכם ממון, אבל עדיין יש לו תוקף של הסכם "רגיל".

באחד המקרים ייצג משרדנו אישה שבעלה התחייב כלפיה בהסכם ממון להעביר לה מחצית מזכויותיו בבית שבבעלותו, ואף סיכם עמה את אופן מכירת הבית במקרה של גירושין. לימים, חזר בו הבעל מהתחייבותו כלפי האישה. האישה פנתה לבית המשפט בבקשה לאכוף על בעלה את ביצועו של ההסכם ביניהם. בית המשפט קבע שאין מדובר ב"הסכם יחסי ממון", הואיל והוא לא אושר על ידי בית משפט, אך קיבל את עמדתנו וקבע שעדיין מדובר בהסכם, הענקת מתנה או עסקה אחרת בין בני הזוג במהלך חיי הנישואין, ואלו תקפים בהתאם לדין הכללי.

אם כך, מדוע לטרוח לעשות הסכם יחסי ממון דווקא?

אישור ההסכם כ"הסכם יחסי ממון" מעלה את ההסכם ממעמד של הסכם רגיל, תורם לכוחו המחייב ומצמצם את היכולת לבטלו.

באחד המקרים שבהם טיפל משרדנו, נערך בין בני זוג הסכם יחסי ממון שאושר בבית משפט, במסגרתו התחייב הבעל להעביר נכס מקרקעין הרשום על שמו לבעלותה המלאה של אשתו. למרות זאת, לא הועברו המקרקעין על שם האישה, וגם לא נרשמה לטובתה הערת אזהרה.

לאחר אישור הסכם הממון הגיש הבנק תביעה נגד הבעל, בגין חוב שנוצר לפני הסכם יחסי הממון, והטיל עיקול על המקרקעין. האישה פנתה לבית משפט, ועתרה לקבל סעד הצהרתי שהיא בעלת מלוא הזכויות במקרקעין מכוח ההסכם. בית המשפט קיבל את עמדת משרדנו ופסק, שזכותה של האישה במקרקעין מכוח הסכם יחסי הממון גוברת על זכותו של הבנק מכוח העיקול.

הסכם ממון – רק לבעלי רכוש או גם לנטולי רכוש ולבעלי חובות?

גם וגם וגם.

בעלי רכוש מעוניינים בהסכם יחסי ממון כדי להסדיר את חלוקת רכושם בעת הצורך, כדי להעניק זכויות מסוימות או לשלול זכויות אחרות מבן הזוג. בני זוג נטולי רכוש, אשר צופים צבירת רכוש עתידי (כתוצאה פיתוח קריירה וכו'), זקוקים להסכם ממון, וגם בעלי חובות זקוקים להסכם ממון, בניסיון למנוע את שיתוף בן או בת הזוג בחובותיהם.

ללא הסכם ממון, בני הזוג הם שותפים בזכויות ובחובות, והנושים עלולים להיפרע מכל אחד מבני הזוג. הסכם ממון המנוסח ועשוי היטב, ביד מקצועית, עשוי למנוע שיתוף בחובות.

האם הסכם ממון גובר על כתובה?

באחד המקרים, קבע הבעל – במעמד החופה – כי הסכום בכתובה יעמוד על 3 מיליון שקל.

כאשר יחסי בני הזוג עלו על שרטון, טענה האישה שחובת תשלום הכתובה הינה חובה משפטית נוספת לזכויותיה האחרות. ואילו הבעל טען שהוא דאג לצרכיה של רעייתו במסגרת הסכם יחסי ממון, מכוחו קיבלה האישה נכסים בשווי 2 מיליון שקל, ועל כן היא צריכה לקבל רק את הסכום הנקוב בהסכם. בית המשפט קיבל את טענת האישה וקבע שבמסגרת הסכם יחסי הממון היא לא ויתרה על כתובתה. בית המשפט הפנה לסעיף 17 לחוק יחסי ממון, הקובע כי אין באמור בחוק כדי לגרוע מזכויות האישה לפי כתובתה. זאת, בניגוד למצב בו מעיד הסכם יחסי הממון על כוונה מפורשת לוותר על הכתובה באופן שסותר את התחייבותו המפורשת של הבעל בכתובה.

מהו הסכם ממון פיקטיבי?

לעתים חותמים בני זוג על הסכם ממון בניסיון למנוע השתלטות נושים על נכסיהם. כך, עורכים בני הזוג הסכם יחסי ממון פיקטיבי, במסגרתו מעביר בן הזוג החייב לבן הזוג האחר את כלל הרכוש או חלקו, כדי להתחמק מנושים. כדי שההסכם ייראה אמין, כשר ותקף גם כלפי הנושים, מאשרים אותו בני הזוג בפני בית המשפט, אשר מעניק לו תוקף של פסק דין.

בדרך כלל, כאשר בני זוג מחליטים לערוך הסכם פיקטיבי, מערכת היחסים הזוגית שלהם תקינה, וההסכם נועד להציל את הרכוש מנושים. ואולם, כאשר המערכת הזוגית באמת מגיעה לסיומה, נוצרת בעיה בין בני הזוג עצמם. אחד מבני הזוג טוען כי השני ויתר על חלקו ברכוש ויש לאכוף את ההסכם ביניהם, אילו בן הזוג השני טוען כי מדובר בהסכם פיקטיבי, כאשר לאמיתו של דבר הוא לא התכוון לוותר על חלקו לטובת האחר.

בתי המשפט פסקו כי על בן הזוג הטוען לביטול ההסכם מוטל נטל ראיה כבד. במקרים רבים קבעו בתי המשפט כי משניתן להסכם הממון תוקף של פסק דין, מושתק הבעל מלהעלות כל טענה כנגד אמיתות ההסכם ונכונותו, שכן אין לאפשר לבעל ליהנות מפרי חטאו ויש לדחות את הטענה לפיקטיביות ההסכם.

הסכם ממון פיקטיבי עלול להיות מוכרז כ"חוזה למראית עין", אשר דינו להתבטל. החוק קובע כי חוזה שנכרת למראית עין בלבד – בטל, ואולם אין בהוראה זו כדי לפגוע בזכות שרכש אדם שלישי בהסתמך בתום לב על קיום החוזה.

נושה הפונה לבית המשפט ומבקש להכריז על בטלות הסכם הממון צריך להוכיח ולשכנע כי ההסכם נועד להברחת נכסים ונעשה למראית עין בלבד. לכך נדרש נטל הוכחה מוגבר.

בית המשפט יבדוק, בין השאר, האם בוצעה העברה אמיתית (גם אם מלכתחילה נועדה להשיג את הנושים), מהו העיתוי לעריכת ההסכם ביחס לעיתוי צמיחת החובות והיוודעם,

האם הסכם הממון הוא חד צדדי לטובת בן זוג אחד בלבד, כאשר השני נותר עם החובות בלבד, האם התקיים סכסוך מוקדם בין בני הזוג, האם הצדדים מוסיפים לנהל חיים משותפים, מה הייתה כוונתם האמיתית של בני הזוג, האם יש בנמצא נסיבות חשודות, המעידות על מרמה (חדלות פירעון של אחד מבני הזוג, ניהול עסקאות באופן בלתי מקובל, אי העברת חזקה פיסית ברכוש) ועוד.

יש הבדל גדול בין מקרה בו מעביר הבעל את נכסיו לאישה במטרה לפצותה על העוול שגרמו לה מעשיו, ובין מקרה בו נועדה ההעברה להקנות לאישה עדיפות על פני נושים אחרים, המתדפקים על דלתו, תוך ביצוע העדפה פסולה.

בית המשפט יתחקה אחר רצונם וכוונתם האמיתית של הצדדים להסכם. כל מקרה בהתאם לנסיבותיו העובדתיות המיוחדות.

במקרים רבים ביטלו בתי המשפט הסכמים שנקבע כי כל תכליתם הייתה להבריח רכוש מנושים. כך, למשל, במקרה של בני זוג שהיו בעלים בחלקים שווים של דירת מגורים, כאשר לבעל היה חוב כספי לבנק בסכום של מאות אלפי שקלים. בני הזוג כרתו הסכם שבו נקבע שזכויות הבעל בדירה יעברו לרעייתו. לאחר שבני הזוג התגרשו, טען הבנק כי מדובר בהסכם פיקטיבי המהווה ניסיון להבריח רכוש לנוכח חובו של הבעל לבנק, ואילו האישה טענה כי ההסכם הוא אמיתי ויש לכבדו ולקבוע כי היא בעלת מלוא הזכויות בבית.

באותו מקרה קבע בית המשפט שלא הייתה לצדדים כוונה להבריח רכוש מהבנק, אלא התרשם מכנות כוונתם של בני הזוג וכנות ההסכם, באמצעותו חפץ הבעל להבטיח את מצבה הכלכלי של האישה. במקרים אחרים, כאשר התרשם בית המשפט כי העברת הנכסים על שם האישה במסגרת הסכם יחסי ממון נעשתה כדי ועל מנת לחמוק מתפיסת הנכסים על ידי נושים וסיכול גביית החובות – הביא הדבר לביטול ההסכם.

לסיכום, קיימת חשיבות מכרעת לעריכת הסכם ממון ביד מקצועית, תוך התחשבות בכל דרישות הפסיקה וקביעותיה. התנהלות נכונה של בני הזוג עשוי להציל נכסים משפחתיים מידי נושים.

עורכי הדין ורד כהן ורענן בר און ממשרד בר און, כהן עורכי דין עוסקים בדיני משפחה, מקרקעין, דיני ביטוח ונזיקין http://www.bar-oncohen.co.il/

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:170
קומיט וכל טופס במתנה