שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > בקשה לאישור ייצוגית נגד LinkedIn תתברר בישראל: "האינטרנט אינו מקנה חסינות"

חדשות

בקשה לאישור ייצוגית נגד LinkedIn תתברר בישראל: "האינטרנט אינו מקנה חסינות", צילום: צילום: Getty images Israel
בקשה לאישור ייצוגית נגד LinkedIn תתברר בישראל: "האינטרנט אינו מקנה חסינות"
23/04/2017, עו"ד לילך דניאל

ביהמ"ש דחה את בקשתה של חברת LinkedIn העולמית ושלוחתה באירלנד לבטל היתר המצאה מחוץ לתחום והבהיר כי בעידן הכפר הגלובלי, אין עוד מקום להשקפה מצומצמת לפיה מקום משלוח הדואר האלקטרוני או מקום המצאם של השרתים הוא מקום המעשה: "חברה בינלאומית המשווקת את סחורתה ללקוח ישראלי צריכה לצפות כי תיתבע בישראל"

בית המשפט המחוזי מרכז דחה את בקשתה של חברת LinkedIn העולמית ושלוחתה באירלנד, לבטל היתר המצאה מחוץ לתחום שניתן לגבי תובענה ייצוגית שהוגשה נגדה בידי משתמשים ישראלים. בית המשפט דחה את הטענה כי הסכם המשתמש של האתר קבע תניית שיפוט אמריקאית וקבע כי בעידן הכפר הגלובלי, המאופיין בעיקר בשימוש ברשת האינטרנט, אין עוד מקום לגישה לפיה התובע הולך אחר הנתבע ועל תאגידי ענק המספקים את שירותיהם לרחבי העולם באמצעות האינטרנט לקחת בחשבון אפשרות כי יתבעו לדין במקום מושבם של הצרכנים הטוענים לפגיעה כתוצאה משירות זה.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

השירות המרכזי שניתן ברשת LinkedIn מאפשר לכל אדם ליצור פרופיל אישי ומקצועי וליצור באמצעותו קשרים עסקיים וחברתיים עם עמיתים בתחום המקצועי ברחבי העולם. על מנת להיות חבר ברשת וכתנאי מקדמי לכך, נדרש מכל משתמש לבצע הליך הרשמה לשירות הכולל חתימת הסכם שימוש הכולל גם את מדיניות הפרטיות של הרשת.

בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגישו המשיבים נגד חברת LinkedIn העולמית והחברה הבת המנהלת את פעילות הרשת באירופה, המזה"ת ואפריקה נטען כי החברות פעלו בניגוד לחוק הגנת הפרטיות, התעשרו שלא כדין, פעלו בחוסר תום לב לכריתת חוזה, וכן אחראיות למשלוח דיוור זבל בניגוד לחוק התקשורת, שכן הן שלחו בניגוד להתחייבות הרשת שתי הודעות דוא"ל נוספות מעבר לאישור חד פעמי שניתן במהלך ההרשמה לאנשי הקשר של החבר הנרשם ללא רשותו. עוד נטען בבקשה כי בניגוד להתחייבותה המפורשת של לינקדאין, היא אוגרת מידע פרטי של המשתמש ושומרת אותו במאגריה. בד בבד עם הגשת בקשת האישור, הגישו המשיבים בקשה למתן היתר המצאה מחוץ לתחום ל- LinkedIn העולמית ובקשתם התקבלה.

בית המשפט המחוזי מרכז דחה את בקשת LinkedIn לביטול היתר ההמצאה וקבע כי מתקיימת במקרה זה עילת המצאה מחוץ לתחום השיפוט העוסקת ב"תובענה המבוססת על מעשה או על מחדל בתחום המדינה". השופטת מיכל עמית אניסמן דחתה את טענת לינדקאין כי המעשים או המחדלים המיוחסים לה לא בוצעו בישראל, והבהירה כי הפעילות בעולם הווירטואלי, ובכללה באינטרנט ובאמצעות הדואר האלקטרוני, חוצה גבולות ועל בית המשפט להתאים את הוראות החוק למציאות המתפתחת ולהגיע למסקנות המתיישבות עם החוק הקיים, הקדמה וההיגיון גם יחד. משכך, אין עוד מקום להשקפה מצומצמת לפיה מקום משלוח הדואר האלקטרוני או מקום המצאם של השרתים הוא מקום המעשה ויש לקבוע כי המעשה מתפרס גם על מקום קבלתו של המייל על ידי הנמען, קרי ישראל. משנקבע כי קיימת עילת המצאה אחת, בהתאם לתקנה 500(7) לתקנות סדר הדין האזרחי, אין צורך להידרש ליתר עילות ההמצאה הנטענות.

השופטת הוסיפה כי לא ניתן לומר שהתביעה הנוכחית היא טורדנית או קנטרנית, שכן נסיבותיה דומות לאלו של תביעה שהוגשה בארה"ב והסתיימה בפשרה, נוכח החלטת בית המשפט בארה"ב כי LinkedIn הוליכה שולל את המשתמשים החדשים, כששלחה בין היתר הזמנות נוספות לנמעני הדוא"ל שלהם מבלי שקיבלה את הסכמתם לכך.

השופטת דחתה את טענת LinkedIn לפיה על פי הסכם השימוש סמכות הדיון נתונה לבית המשפט בארה"ב, והדין החל הוא הדין של מדינת קליפורניה וקבעה, על יסוד פסיקות קודמות שניתנו בעניין חברות בינלאומיות כמו פייפאל, בוקינג ופייסבוק, כי יש לראות בתנייה בדבר מקום השיפוט והדין החל המופיעה בהסכם השימוש משום תניה מקפחת בחוזה אחיד. השופטת הבהירה כי חברה בינלאומית המשווקת את סחורתה ללקוח ישראלי צריכה לצפות כי תיתבע בישראל, כאשר הלכה זו חלה ביתר שאת כשמדובר בתאגיד ענק בינלאומי המשווק מוצר או שירות לעשרות ומאות אלפי לקוחות בישראל. משכך, העובדה שפעילותן של המבקשות נעשית באמצעות האינטרנט איננה מקנה להן חסינות מפני התדיינות בבתי משפט בישראל ועל פי הדין הישראלי. זאת ועוד, בפסיקה מסתמנת מגמה של צמצום ההיענות לטענת "פורום לא נאות", זאת בעקבות ההתפתחויות שחלו באמצעי התחבורה ובדרכי התקשורת המודרניות, אשר הפכו את העולם רחב הידיים לכפר גלובלי קטן. לאור האמור, נקבע, קיימת זיקה ברורה למחלוקת ולמדינת ישראל.

ת"צ 10822-02-15

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:18
קומיט וכל טופס במתנה