שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > המהפכה החקיקתית של השר כחלון – שינוי מדיניות או ספין? סקירה של התוכנית

חדשות

המהפכה החקיקתית של השר כחלון – שינוי מדיניות או ספין? סקירה של התוכנית, צילום: צילום: עמוס מרון
המהפכה החקיקתית של השר כחלון – שינוי מדיניות או ספין? סקירה של התוכנית
19/04/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

האם מאבקי הכוחות הפוליטיים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר האוצר משה כחלון יכשילו את המהלך? ימים יגידו - עד אז הבאנו ב"תקדין", סקירה של תוכנית משרד האוצר הכוללת הטבות במיסוי למשפחות עובדות ובהן סבסוד צהרונים, תוספת נקודות זיכוי לנשים ולגברים בגין ילדים עד גיל 6, הרחבת מענק עבודה, הפחתת מכסים ועוד

הגיע הזמן להוריד את הנטל ממעמד הביניים – זו הבשורה המרכזית אשר יצאה אתמול ממשרד האוצר אשר פרסם אמש (ג), את התוכנית של שר האוצר משה כחלון להטבה עם מעמד הביניים בישראל ולעדכוני החקיקה בהתאם.

שר האוצר משה כחלון אמר לאחר פרסום התוכנית כי:  "מדינת ישראל אומרת היום בקול צלול וברור לישראלים עובדים שהיא יודעת לתת ולא רק לקחת. תכנית נטו  משפחה, מביאה בשורה לזוגות צעירים עובדים. זו תוכנית שמעודדת יציאה לשוק התעסוקה, מגדילה את שוויון ההזדמנויות ומעל לכל רואה בבני אדם כאנשים ולא מספרים".

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

התוכנית החדשה כוללת הטבות במיסוי למשפחות עובדות ובהן סבסוד צהרונים, תוספת נקודות זיכוי לנשים ולגברים בגין ילדים עד גיל 6, הרחבת מענק עבודה והפחתת מכסים על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר. התוכנית צפויה להעלות את שכר הנטו של משקי הבית בכעשרות אלפי שקלים בשנה, בהתאם לאשכול הסוציו-אקונומי

שר האוצר כחלון התייחס עוד לתוכנית ואמר כי באמצעות הפחתת המכסים על ביגוד, הנעלה ומכשירי סלולר בעלות של מאות מיליוני שקלים ותוספת נקודות הזיכוי להורים, נגדיל את ההכנסה הפנויה של המשפחות העובדות באלפי שקלים בשנה ונחזק את מעמד הביניים - עמוד השדרה של החברה הישראלית. תוכנית סבסוד הצהרונים תאפשר לנשים העובדות להישאר במעגל העבודה. בנוסף, הגדלת מענק העבודה יאפשר למשפחות רבות להצטרף למעמד הביניים ולהוציא משפחות של הורים עובדים ממעגל העוני. תוכנית זו מגדילה עוד את ההוצאה הציבורית כהשקעה המצמיחה פירות למשק. התוכנית, תהווה מנוע צמיחה למשק תוך חיזוק החברה הישראלית, תחזק את המשפחה הישראלית העובדת, את הכלכלה ותמשיך את הטיפול היסודי במדדי אי השוויון החברתיים והכלכליים, תוך שמירה על אחריות תקציבית.

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד  יד ימינו של השר כחלון, התייחס אך הוא לתוכנית ואמר כי תוכנית נטו משפחה מכוונת בעיקר לשכבות החלשות ולמעמד הביניים הלוקחים חלק פעיל במעגל  העבודה, במטרה לעודד תעסוקה, להפחית את יוקר המחיה ולאפשר הכנסה פנויה גבוהה יותר. זאת, כדי לדאוג לרווחה הכלכלית בגידול הדור הצעיר בכל משפחה ומשפחה. התוכנית שמה דגש על מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לצד סבסוד צהרונים לשכבות החלשות ולנקודות זיכוי, לצד סבסוד הצהרונים למעמד הביניים. התוכנית מגדילה באופן משמעותי את ההכנסה הפנויה נטו ובכך מעצימה ומסייעת רבות למשפחות המצויות במעגל העבודה עליהן נופל נטל הפיריון והצמיחה בישראל. הדיפרנציאליות שנעשתה באמצעות כמעט הכפלה של מענק העבודה תביא לצמצום פערים ותגדיל את שוויון ההזדמנויות. כהשלמה, הפחתת המיסים במוצרים שנבחרו- הנעלה, ביגוד ומכשירי סלולר, תגדיל את כוח הקניה, את ההכנסה הפנויה ואת הצריכה הפרטית במשק.

תוכנית "נטו משפחה" של משרד האוצר הכוללת הטבות במיסוי למשפחות עובדות ובהן סבסוד צהרונים, תוספת נקודות זיכוי לנשים ולגברים בגין ילדים עד גיל 6, הרחבת מענק עבודה והפחתת מכסים על ביגוד, הנעלה ומכשירי סלולר. התוכנית צפויה להעלות את שכר הנטו של משקי הבית בכעשרות אלפי שקלים בשנה בהתאם לאשכול הסוציו-אקונומי.

התוכנית מתמקדת בשתי אוכלוסיות: משפחות עם ילדים שאינן מגיעות לתקרת המס וזכאיות למענק עבודה (מס הכנסה שלילי) ומשפחות מעמד הביניים שעוברות את סף המס. המהווה צעד נוסף של משרד האוצר להפחתת יוקר המחיה ולחיזוק מעגל העבודה, נועדה להוציא משפחות ממעגל העוני ולצרפן למעמד הביניים באמצעות הגדלת שכר הנטו בצורה משמעותית מדי חודש.

עלות התוכנית הכוללת נאמדת ב-4 מיליארד שקל לשנה ושומרת על מסגרות התקציב מבלי להגדיל את הגרעון. התוכנית מתבססת על נתוני הרבעון הראשון של שנת 2017 שהסתיים עם עודפי גביית מסים של 1.66 מיליארד שקלים וכן על תחזית הצמיחה המעודכנת של הכלכלן הראשי במשרד האוצר שצפויה להביא לגידול בהכנסות של 3 מיליארד שקל ב-2017 ו-3.5 מיליארד שקל ב-2018. התוכנית אינה כוללת את הכנסות המדינה הצפויות מעסקת מובילאיי.

עיקרי התוכנית -

הגדלת והשוואת נקודות זיכוי להורים עובדים בגין ילדים

לצד הקצבאות האוניברסליות, מעניקה תכנית "נטו משפחה" של משרד האוצר, תוספת משמעותית לנקודות הזיכוי הניתנות להורים בגין ילדים מיום היוולדם ועד גיל 6. זאת, באמצעות הגדלת נקודות הזיכוי הניתנות כיום והשוואתן בין גברים לנשים. הגידול בהכנסה הפנויה של בני זוג שלהם ילדים, צפוי להסתכם בעקבות המהלך באלפי שקלים בשנה.

*שווי נקודת זיכוי =215 שקל בחודש.

המצב כיום:

גברים זכאים לנקודות זיכוי בעבור ילד מיום היוולדו עד גיל 4 באופן הבא: נקודה אחת בעבור ילד עד גיל שנה,  שתי נקודות בעבור ילד בגילאי שנה עד שנתיים, שתי נקודות בעבור גילאי שנתיים עד שלוש ונקודה אחת בעבור גילאי שלוש עד ארבע.

נשים זכאיות לחצי נקודה מיום היוולדו של הוולד, ועם הגיעו לגיל שנה ועד גיל שש, זכאיות הן לשתי נקודות בעבור כל שנה.

השינוי בעקבות תוכנית "נטו משפחה" של משרד האוצר: הגדלת והשוואת נקודות הזיכוי בין גבר לאישה: שני בני הזוג יהיו זכאים ל-1.5 נקודות זיכוי עד גיל שנה, ול-2.5 נקודות מגיל שנה עד גיל שש. התוספת לשכר הנטו: אלפי שקלים בשנה  למשפחה.                                                                              

ייכנס לתוקף: יינתן רטרואקטיבית מינואר 2017  

עלות: 1.7 מיליארד שקל בשנה

התוכנית מיטיבה בעיקר עם עשירונים 3-8

 

גבר

אישה

היום

 

 

ילדים עד גיל שנה

1 נקודת זיכוי

1/2 נקודות זיכוי

ילדים בגיל 1-2

2 נקודות זיכוי

2 נקודות זיכוי

ילדים בגיל 2-3

2 נקודות זיכוי

2 נקודות זיכוי

ילדים בגיל 3-4

1 נקודת זיכוי

2 נקודות זיכוי

ילדים בגיל 4-6

---------------------

2 נקודות זיכוי

תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר

ילד עד גיל שנה

ילד בגילאי 1-6

1.5 נקודות זיכוי

2.5 נקודות זיכוי

1.5 נקודות זיכוי

2.5 נק׳ זיכוי

 

 

גבר

(שכר ברוטו)

אישה

(שכר ברוטו)

תוספת להכנסה נטו בשנה בעקבות תוכנית נטו משפחה

שני ילדים בגילאי  4-6

12,000 ₪ לחודש

8,000 ₪ לחודש

12,900

שלושה ילדים: תינוק שרק נולד, 5,3

15,000 ₪ לחודש

15,000 ₪ לחודש

16,770

 

סבסוד צהרונים

החל משנת הלימודים הקרובה, ספטמבר 2017, ייהנו הורים עובדים ממחיר מופחת בעבור צהרונים לילדים. בעקבות סיכום עם מרכז השלטון המקומי, תסבסד המדינה את התשלום בגין הצהרונים באופן דיפרנציאלי כך שסיוע גדול יותר יינתן למשפחות הגרות ביישובים חלשים. סבסוד הצהרונים יגדיל את שכר הנטו של כל משפחה באלפי שקלים בשנה.

המצב כיום: עד היום נעו התשלומים של ההורים בעבור צהרונים בין 900 ל – 1300 ש"ח לחודש (בהתאם ליישוב.

השינוי בעקבות תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר: בישראל 255 רשויות מקומיות המחולקות לפי רמתן הכלכלית חברתית ל-10 אשכולות. באשכול 10 מדורגים הישובים המבוססים ביותר בישראל, ובאשכול 1 הישובים החלשים ביותר. משרד האוצר יעניק סבסוד דיפרנציאלי בגין צהרונים באופן הבא:

•     משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 4 (אופקים, קריית מלאכי, ירוחם, עכו, לוד, רמלה, דימונה, קריית גת, חורפיש, חצור הגלילית, באקה-ג'ת, פקיעין, כפר יסיף) יזכו לסבסוד של 350 שקל בחודש לילד עבור צהרון מגיל 3 עד גיל 8.

•     משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 5 (אשדוד, טבריה, מצפה רמון, מעלות תרשיחא, שדרות, בית שאן, מגדל העמק, אשקלון, קצרין, עפולה, באר שבע, ערד, טירת הכרמל, קריית שמונה, אור עקיבא, אור יהודה, קריית ים, אילת) יזכו לסבסוד של 300 שקל בחודש בעבור צהרון מגיל 3 עד גיל 8.

•     משפחות הגרות באשכול סוציו-אקונומי 6 (כרמיאל, גדרה, פרדס חנה, שלומי, כפר יונה, נהריה, נצרת עילית, בת ים, נתניה, יבנה, חדרה, ראש העין, חולון, רחובות) יזכו לסבסוד של 300 שקל בחודש לילד עבור צהרון לילדי כיתות א' ו-ב'.

•     משפחות הגרות באשכול סוציואקונומי 7 (חיפה, נשר, קריית מוצקין, קריית ביאליק, פתח תקווה, ראשון לציון, ראש פינה, זיכרון יעקב, בנימינה, גבעת עדה, כפר סבא, פרדסיה, אורנית, נס ציונה, צורן קדימה, מזכרת בתיה, יהוד, אזור) יזכו לסבסוד של 200 שקל בחודש בעבור ילד בצהרון בכיתות א ו-ב.

•     משפחות הגרות באשכול סוציואקונומי 8-10 (תל אביב, מודיעין, מכבים רעות, אבן יהודה, רעננה, כוכב יאיר, הרצליה, גבעתיים, כפר ורדים, רמת השרון, להבים, קריית אונו, הוד השרון, גבעת שמואל, גני תקוה, עומר, כפר שמריהו, אלקנה, סביון) יזכו לסבסוד של 150 שקל בחודש בעבור ילד בצהרון בכיתות א ו-ב. 

התוספת לשכר הנטו:

•     משפחות מאשכולות 1-3 כבר כיום זוכות לסבסוד כמעט מלא של הצהרונים.

•     משפחות מאשכול 4 ייהנו מתוספת של 3,500 שקל לשנה לשכר הנטו עבור כל ילד מגיל 3-8. עד הגיעו של הילד לכיתה ב', תסתכם התוספת לשכר הנטו של המשפחה ב-17,500 שקל בחמש שנים.

•     משפחות מאשכול 5 ייהנו מתוספת של 3,000 שקל לשנה לשכר הנטו. עבור כל ילד מגיל 3-8. עד הגיעו של הילד לכיתה ב', תסתכם התוספת לשכר הנטו של המשפחה ב- 15,000 שקל לחמש שנים.

•     משפחות מאשכול 6 ייהנו מתוספת של 3,000 שקל לשנה לשכר הנטו עבור כל ילד בכיתות א'-ב'. עם סיום כיתה ב', תסתכם התוספת לשכר הנטו של המשפחה ב-6,000 שקל בשנתיים.

•     משפחות מאשכול 7 ייהנו מתוספת של 2,000 שקל בשנה לשכר הנטו עבור כל ילד בכיתות א'-ב'. עם סיום כיתה ב', תסתכם התוספת לשכר הנטו של המשפחה ב-4,000 שקל בשנתיים.

•     תושבי אשכולות 8-10 יזכו לתוספת של 1,500 שקל בשנה לשכר הנטו עבור כל ילד בכיתות א'-ב'. עם סיום כיתה ב', תסתכם התוספת לשכר הנטו של המשפחה ב-3,000 שקל בשנתיים.

•     עשירונים 6-10 קיבלו הטבות במסגרת נקודות זיכוי ולכן לא קיבלו סבסוד לצהרונים לילדי הגנים. בנוסף, הפיצוי לו זכו בגין ילדי א'-ב' נמוך יותר.

מתי ייכנס לתוקף?  החל משנת הלימודים הקרובה – ספטמבר 2017

עלות: 900 מיליון שקל בשנה

אשכול סוציו אקונומי

סכום הסבסוד של המדינה לילד

מי ייהנה?

הערות

1-3

סבסוד כמעט מלא

4

350 ₪ בחודש

גילאי 3 עד 8

כולל כיתה ב'

5

300 ₪ בחודש

גילאי 3 עד 8

כולל כיתה ב'

6

300 ₪ בחודש

כיתות א' וב'

 

7

200 ₪ בחודש

כיתות א' וב'

 

8

150 ₪ בחודש

כיתות א' וב'

 

9

150 ₪ בחודש

כיתות א' וב'

 

10

150 ₪ בחודש

כיתות א' וב'

 

 

הגדלת מענק העבודה  (מס הכנסה שלילי)

במטרה לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, הוחלט במשרד האוצר להגדיל ולהשוות את גובה מענק העבודה הניתן כיום בין גברים לנשים, וכן להרחיב את גובה ההכנסה בגינה הוא ניתן. תוספת ההכנסה המשולמת ישירות לחשבונות הבנק של הזכאים העומדים בקריטריונים הקבועים בחוק, תינתן למקבלי שכר של עד 5,000 שקל ותעמוד על 495 ש"ח בחודש הן לגברים והן לנשים אשר הורים לילד אחד או שניים, ולכ-720 שקל להורים עם שלושה ילדים ומעלה. על מנת ליצור תמריץ להשתתפות בשוק העבודה, משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים יזכו לתוספת של 30% כך שמענק העבודה יעמוד על 644 שקלים בחודש להורה לילד עם עד שני ילדים, וכ-936 שקל להורה לשלושה ילדים ומעלה.

המהלך צפוי לשפר את מצבם הכלכלי של העובדים ברמות השכר הנמוכות, לצמצם פערים כלכליים-חברתיים ולהוות תמריץ להשתתפות בשוק העבודה.

המצב כיום: גברים המשתכרים עד 4,800 שקל בחודש זכאים למענק עבודה של 330 שקל בחודש. נשים המשתכרות עד 4,800 שקל בחודש זכאיות ל- 4955 שקל בחודש.

השינוי בעקבות תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר: העלאת תקרת השכר מ-4,800 שקל בחודש ל-5,000 שקל בחודש, ומענק של 495 שקל בחודש לשני בני הזוג. משפחות שבהן שני בני הזוג עובדים, יזכו לתוספת של 30%% כך שגובה המענק החודשי לשני בני הזוג עם שני ילדים יעמוד על 1288 שקל בחודש, במקום 825 שקל בחודש כיום. גובה המענק החודשי לשני בני הזוג עם שלושה ילדים יעמוד על 1872 ש"ח בחודש, במקום 1200 ש"ח בחודש כיום . השוואת מענקי העבודה בין גברים ונשים נועדה לתמרץ את השתלבותם של גברים בשוק העבודה. כיום אחוז ההשתתפות של גברים נמוך מזה של נשים. בנוסף, תוספת 30% לגובה המענק במידה ושני בני הזוג עובדים, נועדה לעודד את שניהם לצאת לעבודה ובכך להוציא את המשפחה ממעגל העוני. על פי נתוני משרד האוצר, קיימת קורלציה בין עבודת שני בני הזוג ליציאה ממעגל העוני.

התוספת לשכר הנטו: משפחה שבה שני בני הזוג עובדים תזכה לתוספת של כ-5,600 שקל בשנה לשכר הנטו. מפרנס יחיד במשפחה יזכה לתוספת שנתית של כ-2,0000 לשכר הנטו.

ייכנס לתוקף: הגדלת מענק העבודה יופעל רטרו אקטיבית עם הגשת הדוחות השנתיים לשנת 2017 במהלך השנה הבאה.

עלות: 750 מיליון שקל

התוכנית מיטיבה בעיקר עם עשירון 5 ומטה

 

גבר

אישה

תוספת שנתית לנטו בעקבות  נטו משפחה

היום

 

מענק עבודה

330 ₪ בחודש

495 ₪ בחודש

2,000 שקל

תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר

 

מענק עבודה

495₪ בחודש

495 ₪ בחודש

5,556 שקל

שני בני הזוג עובדים

 

 

 

הפחתת וביטול מכסים על בגדי תינוקות, הנעלה ומכשירי סלולר

כצעד נוסף להפחתת יוקר המחיה, מתמקדת תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר בהפחתת מכסים של שלושה מוצרי צריכה: נעליים, בגדי תינוקות ומכשירי סלולר. על פי התוכנית, ייבוא נעליים ומכשירי סלולר יעשה בפטור מלא ממס, ואילו המכס על ביגוד עבור ילדים ירד ל-3% בלבד.

ביטול המכסים על ייבוא נעליים, בגדי תינוקות ומכשירי סלולר יפחית את יוקר המחיה בעיקר עבור השכבות החלשות ויגביר את התחרות.

המצב כיום:

מס הקנייה המושת על ייבוא מכשירי סלולר עומד על 15%.

המכס המושת על ייבוא נעליים עומד על 12%.

המכס המושת על ייבוא בגדי תינוקות עומד על 6%.

השינוי בעקבות תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר:  מס הקנייה על ייבוא מכשירי סלולר יופחת מ-15% ל-0, המכס על ייבוא נעליים יופחת מ-12% ל-0, המכס על ייבוא בגדי תינוקות יבוטל.

התוספת לשכר הנטו: מוערך בחיסכון של מאות שקלים בשנה.

ייכנס לתוקף: בשבועות הקרובים

עלות: 800 מיליון שקל בשנה 

 

היום

לאחר תוכנית נטו משפחה של משרד האוצר

סלולר

15%

0

נעליים

12%

0

בגדי תינוקות

6%

0

 

 

 

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:213
קומיט וכל טופס במתנה