שלח לחבר
דף הבית > חדשות משפטיות > פרסום ראשון: החלה השביתה בחלק ממוסדות החינוך בארץ

חדשות

פרסום ראשון: החלה השביתה בחלק ממוסדות החינוך בארץ, צילום: בית הדין לעבודה. צילום: גוגל מפות
פרסום ראשון: החלה השביתה בחלק ממוסדות החינוך בארץ
18/04/2017, עו"ד חור אוריאל ניזרי

בלעדי לתקדין: מעודכן - לאחר אישור בית הדין לעבודה מלפני מספר שבועות, החל מאתמול (ג'), החלה שביתה כללית של עובדות ועובדי כפרי הנוער בכל הארץ. הסיבה - דרישה להשוואת שכר עובדי הוראה בכפרי הנוער לשכר המורים, וכן השוואת שכר עובדי המנהלה לשכר של המקבילים להם ברשויות המקומיות. כמו כן דורשים העובדים התאמות שכר שלא בוצעו משנות השבעים

בהמשך להודעת עובדי כפרי הנוער בישראל מאתמול (ג'), ובהמשך ישיר להחלטת בית הדין לעבודה, אשר פורסמה לראשונה בפורטל תקדין, החלה השביתה במוסדות חינוך רבים ועשרות אלפי תלמידים לא חזרו מחופשת הפסח. השביתה צפויה להסתיים היום (ד) בשעה 20:00, אך טרם ברור לאן הדברים הולכים. השביתה הינה עקב מאבקם של העובדים להעלאת שכרם שלא עודכן במשך שנים רבות ולמעשה משנות ה- 70. ההחלטה על השביתה התקבלה לאחר שבית הדין לעבודה התיר את השביתה לפני מספר שבועות ולאחר שהמשא ומתן בין האוצר והחינוך לבין נציגי ההסתדרות ועובדי כפרי הנוער נכשל. תחילה הוגדרת השביתה כשביתה הצהרתית של כמה שעות בלבד, אך בהמשך הפכה השביתה למשמעותית יותר כאמור. נכון לכתיבת שורות אלה, טרם ברור לאן תתפתח השביתה וקיים סיכוי גבוה כי השביתה תתארך ותהפוך לשביתה משמעותית וללא הגבלת זמן. תלמידים במוסדות חינוך אלה, מתבקשים לפנות אל הצוות החינוכי בכדי לברר את מצבם.

שלומית גושן המחנכת שנים רבות בני נוער מכפר הנוער בן שמן וחברת הוועד מסרה בתגובה כי: "לאן רוצים להביא אותנו? שנשלח ילדים ונוער בסיכון הביתה? אנחנו עובדים לילות כימים ובשבתות ומתייחסים אלינו כאחרוני העובדים". 

הרקע לשביתה הינו דרישת העובדים מהמנהל לחינוך התיישבותי וממשרדי החינוך והאוצר להשוואת שכר עובדי הוראה בכפרי הנוער לשכר המורים, וכן את השוואת שכר עובדי המנהלה לשכר של המקבילים להם ברשויות המקומיות.

לקבלת עדכוני חדשות, פסיקה וחקיקה ישירות למייל, לחץ כאן

בישראל פועלים כיום כ-59 כפרי נוער בהם מתחנכים כעשרות אלפי תלמידים, בהם כפרי הנוער: עיינות, בן שמן, חוות הנוער הציוני, כנות, ויצו ניר העמק, הדסים, הדסה נעורים, כפר סילבר, נהלל, כדורי, כפר הנוער הדתי, כפר בתיה, כפר גלים, כפר הנוער נוה עמיאל ועוד

כיום נמצאים בפנימיות ובכפרי הנוער בישראל כ- 25,500 ילדים ובני נוער בגילאי 5-19. מתוכם: 18,000 ילדים שוהים ב-58 כפרי נוער של משרד החינוך, ו-7,500 ב-127 פנימיות של משרד הרווחה. 

בנוסף לשיבתה האמורה, עובדי כפרי הנוער יצאו להפגין מחר בירושלים, ובכוונתם לפנות אל שר האוצר משה כחלון ושר החינוך נפתלי בנט במטרה כי האחרונים יעדכנו את שכר העובדים. המצב כיום חמור ביותר ועובדי כפרי הנוער אשר עובדים אף בסופי השבוע ובשבתות משתכרים שכר זעום אשר במקרים רבים לא מגיע לשכר מינימום,  על אף כי מדובר בעבודה חינוכית מהחשבות שיש כיום במדינת ישראל.   

במכתב שיצא לפני מספר ימים, מאת רונן דגני יו"ר וועד עובדי עיינות ופורום כפרי הנוער, לעובדי מוסדות החינוך החקלאיים והפנימיתיים נכתב, כי אף על פי שתחילת הדרך נראתה מבטיחה ואפשרית, משרד החינוך, המנהל לחינוך התיישבותי, משרד האוצר ואיגוד הבעלויות, מתעלמים מקריאות העובדים בצורה בוטה ומבזה. "אנחנו לא נראים ולא נשמעים, לא מתייחסים ל-2000 עובדים וזאת גם לאחר שנים רבות של הפקרה",  אמר דגני והוסיף: "מר שמואל אבואב מנכ"ל משרד החינוך מינה את מר משה שגיא לייצג את משרד החינוך במו"מ, אך משום מה טרם נפגשנו או שמענו את דברו.ד"ר בני פישר מנהל המנהל לחינוך התיישבותי, רואה בהתארגנות העובדים כמטרד והעובדים הסוררים מפירים את 'השלווה' של המשרד בראשו הוא עומד".

כפרי הנוער היו בעבר ברובם בחסות עליית הנוער ואחר כך עברו לטיפול הסוכנות היהודית, חלקם היו בחסות ויצו או נעמת. משנות האלפיים, כל כפרי הנוער פועלים באחריות המינהל לחינוך התיישבותי ועליית הנוער במשרד החינוך, אשר גם מפנה תלמידים לכפרי הנוער הקיימים, אם כי הבעלות עליהם נשארה כשהייתה.

כפר הנוער הראשון שנוסד בישראל - ופועל ברציפות עד היום הינו כפר הנוער בן שמן שנוסד בשנת 1927. בין בוגרי הכפר ניתן למצוא את נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר שמעון פרס ז"ל. 

חלק משמעותי מכפרי הנוער הקיימים היום נוסדו מיד לאחר תום מלחמת העולם השנייה ובתקופת העלייה ההמונית (עד שנת 1950), כפתרון הן לילדים עולים (חלקם ניצולי שואה), והן לכאלו שהתא המשפחתי שלהם היה חסר או שלהוריהם לא הייתה היכולת מבחינה כספית ונפשית, להקדיש לצורך חינוך ילדיהם.

היום כפרי הנוער קולטים ילדים ובני נוער מרקעים שונים ומגוונים.  כפרי הנוער מיועדים לבני נוער המעוניינים להתפתח אישית בסביבה תומכת, רקע של מצוקה משפחתית ולימודית, עולים ותושבי חו"ל (לרבות פרויקט צמרת ונעל"ה), הן כאלו שעלו בגפם והן כאלו שעלו עם משפחותיהם.

בישראל קיימים כפרי נוער כלליים וכפרי נוער דתיים. בעבר כל כפרי הנוער היו חקלאיים, אולם עקב ירידת קרנה של החקלאות ביטלו חלקם פונקציות אלו.

כפר נוער הוא קהילה חינוכית, לרוב במסגרת של פנימייה, בה לסביבה החברתית יש משקל רב בטיפוח הנוער וחינוך לחיים עצמאיים. הגישה הכוללת העומדת מאחרי הקמת כפרי הנוער אומרת, שהתלמיד נחשף הן לפעילות הוראה והן להשפעותיה של סביבה מטפחת, ומכאן נובע פוטנציאל חינוכי וקידום לימודי רב. כפרי הנוער כוללים תמיד בית ספר ופנימייה, וחלק כוללים גם משק חקלאי ופינת חי.

טרם התקבלה תגובת האוצר והחינוך

 

הרשמה לניוזלטר
באפשרותכם להירשם לניוזלטר תקדין ולהתעדכן באופן יומי בחדשות המשפטיות החמות ביותר, בתקצירי פסקי הדין החשובים ביותר שניתנו לאחרונה, בעידכוני החקיקה ובעוד מידע חשוב. כל שעליכם לעשות הוא להקליד את כתובת הדוא"ל שלכם ותקבלו את הניוזלטר לתיבת הדואר שלכם.
הרשם עכשיו
תקדין
/HashavimCmsFiles/images/banners/banner-commit2022.jpg
17 | S:94
קומיט וכל טופס במתנה